4 lagen: 3x gronden 1x aflakken of 2x gronden 2x aflakken?

Rhazejager

  • #1
L.S.,

Ben mijn huis aan het verven en ben geschrokken toen ik op de steiger stond (':x') Ik heb aan de westzijde ca. 50m2 18mm multiplex platen met groef (vond de architect mooi) geschilderd in RAL 7016, blauwgrijs. Sigma alkyd, grond in kleur met hoogglans er overheen. Laten doen toendertijd. Na 5 jaar total loss, verbleekt en hout op de naden verrot. Dus ik mag ook platen vervangen...

Vraag: moet ik nu 2x gronden en 2x aflakken (was ik van plan) of 3x gronden en 1x aflakken. De laatste laag is Sikkens Rubbol Gold, kost een vermogen. Heb besloten de voorlaatste aflaklaag met SPS van de Bouwmaat te doen. Ik heb hier trouwens wel kleurverschil ontdekt; die van de Bouwmaat is te blauw....lekker fijn dus. Grondverf is Wijzonol grijs, prima spul.

Tip: ik gebruik nu twee componenten Woodfill als plamuur op de schroefgaten nadat ik deze eerst gegrond heb zodat het hout niet meer blank is. De schroeven beschadigen immers je platen. Staalplamuur ging scheuren/barsten en het water kwam bij de schroef (geeft niet is RVS) maar het hout ging eraan.

Gaarne jullie zienswijze.

M.vr.gr.,
René.
:x
 

Fiesiekus

  • #2
Denk dat je eerst de oorza(a)k(en) van het rotte hout en de slechte verfconditie, moet opsporen.

I.i.g. is 3 x gronden volslagen overdone; meestal heb je aan 1 x een goede (kwaliteits)grondverflaag genoeg.
 

Rhazejager

  • #3
Oorzaken rot hout: te kleine vertikale voegnaad, kan de werking niet opvangen. En het gebruik van staalplamuur, zoals vermeld.

Slechte verfconditie: was gebladderd hier en daar, dus niet goed voorbehandeld. Zat er geloof ik 6 jaar op. Tsja, RAL 7016 helpt ook niet echt...

Over 3x gronden het volgende: na 1x gronden wordt hier en daar weer geplamuurd, geschuurd en gegrond; dat is dus de tweede laag.

Is Wijzonol kwaliteits grondlak?

Bedankt voor de reactie.
M.vr.gr.,
René.
 

Fiesiekus

  • #4
Ik zit toch meer aan een beits of schakelverf te denken.

Wat vind jij, Kees de S. uit A.?
 

EGeen

  • #5
Wijzonol heeft meerdere soorten verven. Wellicht de LBH grondverf is wel proffesioneel beter dan de normale kant-en-klare versie. Verder is er niets mis met deze verven en kan deze er dus gerust onder worden gezet.

2x gronden is voldoende
2x met gold(Sikkens Rubbol SB) aflakken. (die SPS weglaten)

Ikzelf zou ook voor een EPS dus een systeemverf hebben gekozen. Nieuwe platen werken meer. Uw product laat totaal geen vocht door, waardoor rot en bladders sneller zullen worden gevormt. Het kan wel, enkel moet dan geen plekje worden overgeslagen.
 

Fiesiekus

  • #6
EPS/systeemverf is de door mij bedoelde schakelverf.
 

EGeen

  • #7
Snapte ik, vond uw reactie ter oplossing van het probleem daarom ook zeer geschikt. EPS, Systeemverf en schakelverf is eigenlijk alledrie hetzelfde.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Laten we eerst even een paar termen duidelijk maken.

EPS + Een Pot Systeem. Voor die lezers die niet zo bekend zijn met de betekenis van deze term: dit is een grond- en aflak uit 1 pot, vochtregulerend met een duurzaamheid van 4-5 jaar.

Het reguliere systeem voor houtwerk buiten is in uw geval NHD06 ( dit staat voor NieuwHout Dekkend ) en 06 verwijst naar de werkwijze :
- Opzuiveren
- Reinigen en geheel schuren
- Aanbrengen van 1 laag grondverf
- Plaatstelijk uitstoppen ( schroefgaten / naden e.d. )
- Aanbrengen van 1 laag grondverf en 1 laag dekverf OF 2 lagen dekverf.

U bent dus vrij in de keuze om met EPS of afsluitende dekverf te werken.

Het opbrengen van een afsluitende laag met bijvoorbeeld een Silicon Based product ( duurzaamheid 7-8 jaar )is absoluut geen probleem mits de achterzijde van de panelen met een vochtregulerende verf is behandeld. Vochttransport kan ook van buiten naar binnen.

De naden die aangetast zijn( vocht ) zijn in aanvang niet vzv een goede kantdekking / verzadiging. Er bestaat een elastische 2k filler ( perfect product ) van hetzelfde merk wat u peperduur vindt die de speling en werking kan opvangen. Daaroverheen kunt u met elke alkyd dekverf afwerken.
 

Rebellion

  • #9
Wat ik even niet begrijp is waarom je verschillende merken er op smeert ,mijn ervaring wijst uit dat dit vragen is om problemen ,maar goed ik ben maar een timmerman.

In mijn optiek is dat niet zoiets als een driepunts sluiting in een deur zetten ,en dan een cilinder van haku bako erin zetten ,die je per tien koopt bij de ...

Niet dat die zo slecht zijn ,maar goed dat is weer een ander verhaal.


verhaal:

Een dure cilinder valt in de praktijk makkelijker te breken dan een goedkope
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Geachte Rebellion,

Zoals u al aangeeft bent u timmerman. Vraagt men mij als schilder iets over timmeren dan zeg ik heel eerlijk " Daar heb ik geen verstand van " :cry:

Om even op uw opmerking tav het smeren van verschillende merken:

Smeren doen we als we verven, dus bijvoorbeeld de van Brienenoordbrug conserveren. Opbrengen doen we als we schilderen, zoals het Vredespaleis.

Wij bouwen verfsystemen op naar praktijkervaring. Zo kan het dus gebeuren dat we 2 verschillende merken gebruiken als grond- en aflaklaag. Dat is afhankelijk van de te behandelen ondergrond.

Voor die driepunts sluiting zou ik gezien het beoogde doel een *** veiligheids cilinder aanbrengen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu