4 Koudwater aansluitingen maken in keukenkastje

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
Beste allemaal,

Wie weet een mooie oplossing om in een keukenkastje 4 koudwater aansluitingen te maken (kraan, koffiemachine, vaatwasser en boiler)? Ik beschik helaas niet over een perstang en solderen heb ik nog nooit gedaan. Heb wel een goede gasbrander en buigijzer.

Op het moment is alles aan elkaar geknoopt / geviespeukt met T stukken, Y stukken, knel, soldeer, enz. door steeds weer een uitbreiding / wijziging. Een hamstercircuit is er niks bij en het kastje is helemaal gevuld door leidingwerk, afvoer / sifon van de spoelbak en het boilertje en je komt nergens fatsoenlijk bij.

Komende week komt er een nieuw keukenblokje en ik wil het leidingwerk gelijk netjes maken. De kraan en boiler worden met een flexibele slang aangesloten. De vaatwasser en koffiemachine met de gebruikelijke schroefaansluiting op een soort wasmachinekraan.

Er komt uit de muur een 15 mm koper koud waterleiding met een stopkraantje in de leiding.

Foto?
Mogelijk kan je een deel hergebruiken, maar ook omdat ik graag een geviespeukte boel zie.:shock:

Ik denk dat stopkraantje eraf.
Dan netjes met knel naar 2 muurplaten (met 2 wasmachine kranen) dan naar 2 puntstukken of 1 a 2 stopkraantjes.

Alles of een deel solderen kan ook, een brander heb je.
Kijk paar video's en probeer het andere eerst een keer uit.

ik denk dat de mooiste oplossing is om 4 muurplaten naast elkaar te zetten waarvan 3 van het type doorstroom
solderen is best te doen zo te lezen heb je genoeg oefenmateriaal in die kast zitten.

1765617518803.png

Ik zou voor doorstroom-muurplaten gaan met de koudwaterkraan op het eind, zodat je nergen dode uiteinden hebt met kans op legionella als een apparaat langere tijd niet gebruikt wordt.

Het idee van 3 doorstroommuurplaten en een normale muurplaat naast elkaar vind ik wel goed. Hierop kun je met stopkrantjes werken en zo de apparatuur voeden. Bovendien is alles afzonderlijk afsluitbaar.

Zorgen voor wat grondhout achter de achterwand van het onderkastje en je kan alles ook gelijk degelijk monteren.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan