4 douchejets icm CW5 ketel - gaat dit lukken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

in onze badkamer is het plan om de volgende schakeling te maken:

- thermostaatkraan (enkel mengen, geen volumeregeling)
- losse stopkraan (16mm)
- 4 inbouwjets

Onze ketel is een Nefit Topline Compact HRC30 welke CW5 is. De ketel staat een kleine 10 meter van de thermostaatkraan af, en een verdieping lager.

De installateur die nu bezig is vraagt zich af (na ruggenspraak met een ander bedrijf) of deze setup straks zal gaan werken. Zijn idee is om met 16mm naar de badkamer te gaan om snel over warm water te beschikken, en om de druk hoog te houden. Mijn gevoel zou zijn 22mm, maar ik ben dan ook geen loodgieter/installateur.

De fabrikant heeft helaas geen specificatie van de jets opgegeven wat betreft vereiste liters water/minuut om een goede werking van de jets te krijgen.
De installateur rekende dat 16 liter gemengd warm water / minuut vanaf de stopkraan moet lukken, waardoor ca. 4 liter water/minuut per inbouwjet beschikbaar is. Hij vreest dus dat dat te weinig zou zijn en dat het straaltje neerwaarts gaat voor het je lichaam bereikt.

Is er iemand hier die ervaring heeft met inbouwjets en die kan helpen uitsluitsel te geven over of het inderdaad twijfelachtig is, of in principe wel/niet zou moeten gaan werken?

Een installateur die zelf niet zeker van zijn zaak is kunnen wij geen oordeel over geven. In zo'n geval is er echter een simpele oplossing, namelijk de fabrikant bellen en vragen hoeveel water per minuut zo'n jet nodig heeft en bij welke werkdruk.

Vervolgens een leidingberekening maken waarin de jet werkdruk, basisdruk op uw waterleiding, leidinglengte+diameter, kraanweerstand en nog zowat dingen worden meegenomen en klaar. Zo'n leidingberekening zou elke installateur moeten kunnen maken.

Ik sluit me bij krunie aan. Echter op een site van een bekend Duitsmerk H*ns***** staat een massage doucheset met 4 sproeiers die voldoende hebben aan een CW3 toestel. Op dezelfde site staan losse sproeiers (meer broes dan harde straal) die goed werken vanaf 1 bar en 3 l/min per stuk.

Het voordeel van de dunne leiding is dat het water er sneller is, nadeel is echter dat je ook meteen de maximale capaciteit beperkt (ook voor de toekomst).

Een CW5 toestel is overigens een flink apparaat hoor, ik heb van hetzelfde merk een CW6 en die werkt uitstekend met een 24cm regen douche, zelfs wanneer er ergens een kraan open wordt gedraaid. Je merkt dan even een kort temperatuur verschil, maar dat is het dan.

Indien je echter een slechte kwaliteit sproeiers hebt, die veel te veel water nodig hebben, dan zul je een kloeke boiler nodig hebben om voldoende water te leveren. Dan kan je beter Nefit om advies vragen voor je daaraan begint.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan