380 of 2x220?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had dit onderwerp ook in Keuken geplaatst, maar eigenlijk past het hier natuurlijk beter:

Hoi allemaal,

Ik heb een nieuwe keramische kookplaat. Die komt halverwege mei. Het is een Bosch met een aansluitwaarde van 7.8kW. Als ik reken kom ik er op uit dat 2x220v geen optie meer kan zijn, want daar is ongeveer 7360 watt de max.

Zekerheidshalve naar Bosch gebeld. Gevraagd naar het aansluitschema. Als antwoord krijg ik: "Op het stroomschema staat dat het toestel op 2 x 220v aangesloten moet worden. Maar u MAG ook 380 aan laten leggen; daarbij wordt de 1e fase gewoon niet gebruikt."

Als ik een fase van de 380 niet gebruik, dan heb ik toch ook nog maar ca. 7400 watt tot mijn beschikking? (2 x 220v)

Kortom wil dit dus zeggen dat het toestel NOOIT tot zijn maximale belasting kan worden gebruikt?

Wat begrijp ik hier verkeerd? Ik hoop dat iemand me dat uit kan leggen.

NOTE: Ik heb nog vier vrije 16a groepen in mijn meterkast en een vrije krachtgroep met automaat. Mijn 3 fase installatie is 3 x 25A afgezekerd.

Welke aansluiting adviseren jullie me?

Volgens mij zijn jouw berekeningen correct en zou je, indien je alle platen op vol vermogen aanzet, de zekeringen kunnen overbelasten (maar dit zal zelden voorkomen). Als je toch al 3 fase hebt zou mijn voorkeur uitgaan naar het aansluiten van de plaat op drie fases. Indien dit niet mogelijk is dan maar het installatie voorschrift van de fabrikant aanhouden.

Het volle vermogen zal idd zelden voorkomen, maar ergens is het toch wel vreemd dat ze een aparaat 'te zwaar' maken.

Rest mij de daarop volgende vraag:

1: 380 is: 3 x 220 / een Nul & een aarde, right?

2: Tussen mijn fasen zit 400 volt, óók als ik er maar twee van aansluit?

3: Nu zou je toch zeggen dat twee fasen en één nul van een krachtgroep andere stroom/spanning heeft dan 2 x 220v met ieder hun eigen nul.

Bij Bosch zeggen ze dat ik de krachtgroep gewoon mag gebruiken. De 1e fase zit dan wel op het apparaat aangesloten, maar heeft geen functie (behalve die fase door te geven aan bijvoorbeeld een oven). De 2e en 3e fase zijn aangesloten, één NUL en een aarde. Is dit een gangbare aansluiting?

Omdat ik er in eerste instantie vanuit ging dat (door de 7.8kW) ik wel kracht MOEST hebben, heb ik dit volledig aan laten leggen (ik moest toch een nieuwe groepenkast dus heb ik dat mee laten nemen). Nu wil ik die krachtgroep gebruiken ook! :)

Uit de keukenrubriek:
Ron321 schreef:
Als je toch een vrije krachtgroep hebt kun je die gewoon gebruiken.
Plaats tzt het aansluitschema van de kookplaat maar eens op het forum, dan kunnen we zien hoe je hem aan moet sluiten.

• 1 ja, of zonder nul
    2 ja
    3 ja

Beste Ron321,

Kun en zou je me ook uit willen leggen wat het verschil is in antwoord nummer 3? Ik wil het gewoon begrijpen en dat doe ik nog niet...

Dus kortom: Wat is het wezenlijke verschil tussen een kookplaat aansluiten op 2 x 220, of met 2 fasen uit de 380 groep?

380 is het oude voltage tussen twee fase. Tegenwoordig is dat 400V. Maar hou het volgende in de gaten;
Krachtgroep(3 fase): Tussen elke fase en de nul staat 230V (driehoek), tussen de 3 fase onderling 400V (ster). De stroom in de nul is hierin maximaal 16A.
Kookgroep op 1 fase zijn in feite 2 gekoppelde groepen. De stroom in de nullen is nu samen max. 32 Ampere. Vandaar twee aparte nul leidingen. De derde variant is een kookgroep op 2 fase en een nul. Hierop kun je gewoon in totaal 32 ampere aansluiten zonder de nul te overbelasten. (in feite een gewone krachtgroep waarbij één fase niet gebruikt wordt)

Sxnder schreef:
.....Hierop kun je gewoon in totaal 32 ampere aansluiten zonder de nul te overbelasten. (in feite een gewone krachtgroep waarbij één fase niet gebruikt wordt)

Bedankt voor het antwoord, de logica begrijp ik nu.

Maar geldt het laatste gedeelte van je antwoord (Hierop kun je gewoon in totaal 32 ampere aansluiten zonder de nul te overbelasten) ook voor een meterkast met die maar met 3x 25A is afgezekerd? Of moet ik dan de essent nog laten komen voor 3x 35A?
Sxnder schreef:
De derde variant is een kookgroep op 2 fase en een nul. Hierop kun je gewoon in totaal 32 ampere aansluiten zonder de nul te overbelasten. (in feite een gewone krachtgroep waarbij één fase niet gebruikt wordt)

Dit is dus de aansluiting waarover de TD bij Bosch het had. En hoe mag ik hier de max. wattage van berekenen? Is dat dan 2 x 230 x 32 (14720watt). Of 230 x32 (7360watt)?

Nee je belast dan bijv. fase 1 met 16A en fase 2 met 16A. (Samen 32A)
Dus 2*16A*230V=7360Watt

Super, ik heb nu een aardig beeld van de mogelijkheden. Ik zal aan de vrouw doorgeven dat ze de pitjes niet allemaal open moet zetten! :lol: Ik vind t wel ontzettend vreemd dat het met die plaat niet mogelijk is om hem gewoon kracht te geven. Dan had ie vol open gemogen. Het zal nooit nodig zijn, maar nu hebben we een plaat die je niet vol open mag zetten... Beetje vreemd voor een (dacht ik) gerenomeerd merk als Bosch.

Bedankt voor jullie verduidelijking!

Het is niet gezegd dat hij niet op 3 fase kan.
Zoals ik al gezegd heb, plaats tzt het aansluitschema maar eens.

Als ik de plaat heb zal ik hier idd het aansluitschema neerzetten, want bij de Bosch maken ze me ook niet wijzer. Net nog eens met Bosch gebeld:

"Hij kan inderdaad op 3 fasen. De stroom wordt dan wel verdeeld over de drie fasen, maar hij gebruikt dan maar 230 en geen 400. Waarom zou u 400 volt willen gebruiken als u het met 230 volt ook afkan?".

230 uit drie fasen? Dat was toch 400 dan? Ik snap r niks meer van :roll:

Die kookplaten werken gewoon op 230Volt. Bij een 3 fase aansluiting sluit je de afzonderlijke platen aan tussen een fase en de nul (ster schakeling). Dus bijv plaat 1 op fase 1 en de nul, plaat 2 en 3 op fase 2 en de nul en plaat 4 op fase 3 en de nul.
Tussen de fase onderling staat 400v (driehoek schakeling)(in mijn vorige reactie stond dit per abuis net andersom) maar dat gebruik je eigenlijk zelden voor kookplaten.

Beste FreakMachine, in onderstaand schema heb ik de drie fasen (sinus met pieken van 230 Volt) en de verschilspanningen tussen de 3 fasen getekend.
2477_fasen_3.jpg

Het verschil tussen 2 fasen van 230 V en een faseverschil van 120 graden (3 *120 = 360) levert je opnieuw een sinusvormige spanning met pieken van 400 V.

Misschien geeft dit ook nog wat meer duidelijkheid over 3 fase krachtgroepen:

sterdriehoek.gif

Bruin zijn je fasedraden en blauw de nuldraad.
Dus driehoek: 3x400V tussen de fases onderling en ster: 3x230V tussen de 3 fases en de nul. Een krachtgroep kan dus zowel 230V als 400V leveren.

Aha! Kijk daar zit 'm de kneep. Ik heb dus feitelijk 3 x 230, dan haal ik mijn 7.8kW wel!

Super bedankt heren voor de uitleg & zodra de boel is aangesloten zal ik een foto van het aansluitschema en de manier waarop ik het aan heb laten leggen hier neerzetten. Misschien hebben andere lezers er ook nog
wat aan!

Bedankt en tot de volgende klus :D

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan