3 wisselschakelaars

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond!
Nieuw op het forum en meteen een vraag :D

Ik heb in mijn gang twee halogeenlampen hangen. Tot vanmiddag konden die door drie aparte 1-knops schakelaar bediend worden.
1 bij de voordeur, anderhalve meter vederop 1 naast de wcdeur en 2 meter verder weer aan de muur. Deze drie schakelaars hadden dus slechts de functie aan en uit. Bij alle drie de schakelaars gingen BEIDE lampen aan of uit.

Nu heb ik vanmiddag drie wisselschakelaar gekocht (met een klein oranje indicatie lampje erin) die bij de voordeur is aangesloten en het indicatielampje brandt. De derde (laatste in de gang) ook aangesloten en het indicatielampje brandt ook.
Alleen de tweede (middelste) schakelaar daar gaat het indicatielampje niet van branden. Daarnaast krijg ik de lampen in de gang ook niet meer aan. Kortom het werkt niet en de lampen in de gang doen het nu ook niet meer.
Vervelend is dat bij de tweede (middelste) schakelaar vier zwarte draden uitkomen. Bij de andere twee maar drie, ook zwart.

Hebben jullie enig idee wat er hier allemaal fout gaat ? :idea: :D
Alvast bedankt.
Groeten, Carlos.

Toch nog even een vraag.
Inmiddels een kruisschakelaar gekocht en aangesloten, maar helaas werkt het allemaal nog niet... Ik kan ook aan de zwarte draden niet zien waar ze vandaan komen (van links of van rechts en waar ze precies voor dienen).

Dus ik dacht aan een andere oplossing.
Namelijk ipv de kruisschakelaar een tweepolige (twee knoppen) schakelaar zodat ik beide lampen los van mekaar kan aan- en uitschakelen.

Is dat een optie?

Nee, dan zal je een dubbele wisselschakelaar moeten nemen en er bedrading bij trekken.

Je kan de draden toch even doormeten om te zien waar ze vandaan komen?

Met een voltmeter kijken waarop spanning komt te staan bij welke schakelaarstand(en).

Of met een ohmmeter, dan wel zonderspanning. Weerstand van het lichtnet opmeten is niet goed.....

Goed..
Spanningsmeter gekocht en de draden gemeten.
Bij de eerste wisselschakelaar gaat als de knop uit staat, bij de bovenste draad het spanningslampje branden, als de knop aan staat de linker draad onder.
Op de wisselschakelaar linksonder en rechtsboven (kruislings dus).
De derde schakelaar (wissel) net als de eerste wisselschakelaar.
En nog doet het het niet... :(

CarlosM schreef:
Dan staat er op geen van de vier draden stroom..
Spanning!

Dan zit er al een fout bij de aansluitingen (ASN) van WS1. Bij WS1 is er 1 draad waar altijd spanning op staat (bruin). Die moet op de ASn met L of P of rode punt/stip gezet. Klopt dat?

Hoe/wat zit er bij WS-2 qua kleuren/spanningen?

Controleer aan de hand van dit schema:
kruisschakeling.gif

Hier is de foto dan eindelijk..

22270_Afb010_8.jpg

Voor de goede orde, het lijkt alsof de twee draden aan de linker kant in dezelfde ingang zitten, maar dat is niet zo.. :)

Bruine draad ben ik niet tegen gekomen.
Wel een groene. Die is ook verbonden aan de dimmer van de lamp in de woonkamer..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan