3 standen schakelaar aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mensen,

Ik zit met een probleem.

Heb een 3 standen schakelaar bij de Gamma gekocht voor mijn mechanise ventilatie.

Uit mijn muur in de keuken komen 3 draden eruit, 2x zwart 1x maal bruin.

Onder de schakelaar zijn drie rode draden aan elkaar gekoppeld en deze zijn gemerkt met de letter P.

Boven de schakelaar zijn drie openingen te vinden met T1 tot T3.

Nu heb ik de bruine kabel uit de muur op T1 aangesloten en de andere twee zwarte draden op T2 en T3.

Helaas doet ie het niet! Wat doe ik fout?

De mechanise ventilatie doet het wel als ik de stekker erin doe. Alleen reageert hij niet op de schakelaar.

HELP AUB!

Normaal gesproken is het "P" contact, het contact waar de Fase draad in moet (de bruine draad). Die rode draden die u noemt snap ik niet.

Kijk anders even op het schemaatje, die worden meestal meegeleverd bij de schakelaar

Ik heb even een fototje geupload van de P. Zoals je ziet zijn ze verbonden en kan er geen draad bij.

89_99632_IMAG1029_1_1.jpg

Als u een multimeter heeft, kunt u de schakelaar ook even doormeten, om er achter te komen welk contact het hoofd contact is ( waar de fase draad op moet)

De bruine moet bij P in.
T1 laat je leeg(lage toeren)
T2 zwart (middentoeren)
T3 zwart(hoge toeren)
Veel plezier.

Heb de bruine draad in bij P gemonteerd maar helaas geen effect :-|

Ik merk niet dat de ventilatie hogere toeren draait als ik hem op drie zet.
Hij doet het wel want hij blaast wel, snap het niet.

Misschien is deze schakelaar stuk ga morgen een nieuwe halen.

Wat gebeurt er als je de zwarten met de bruine verbind met een lasdop?
Kan zijn dat je ventilator gewoon stuk is.

Ik heb net mijn mechanische ventilator vervangen door een itoh D.aalderop. En ik liep in het zelfde probleem. Uit eindelijk heb ik de perilex stekker van de itoh gecontroleerd en L1 is Bruin L2 en l3 zijn zwart. de WCD open gemaakt en l1 was zwart en l3 was bruin. De draaden verwisseld en nu werkt de schakelaar (en de afstandsbediening)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan