3 of 4weg sturing voor buffervat naar radiatoren/VVW

RogerM

  • #21
In de kachel zit een kleintje vast ingebouwd. die is wellicht te klein, nu ik de buffer primair maak. toch?

oh ja...
THX!
 

Marcn88

  • #22
Hier draait een soortgelijk iets buffer tank gevuld met 'houtkachel' water een open systeem kachel haalt onderin buffer koud uit boven warm in met mengklep 60c
Vvw met spiraal bovenin buffer met mengklep 22 mm vast ingesteld op 40c
ww met spiraal ook bovenin buffer met mengklep vast ingesteld op 60c
tevens zoonecollectoren erop aangsloten leegloop systeem,
gaat ook 'houtkachel' water door onderin koud aanvoer collector
bovenin warm erin van collector
draait al meerdere jaren zonder problemen cv 2ordt aangestuurd door nest thermostaat met voorkeur regeling
 

Marcn88

  • #23
Buffer is 1000 ltr en als deze op een 75 a 80c staat trek ik hem in 24 uur leeg naar 35a 40c
 

RogerM

  • #24
THAT's the spirit! helaas kan ik geen 1000ltr vat kwijt op zolder. die 300ltr (412kg) is okay zegt de constructeur, mits in een hoek. verder in huis heb ik geen plek. een tweede vat met 500 in een andere hoek was ook okay.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #25
Hier een schema zoals wij het bouwen.

Dit is met vacuüm buizen en een cv ketel icm buffervat en sanitairvat.

John
 

RogerM

  • #26
Da's grappig, ik zie overeenkomsten ;-)
leuk om te zien dat ik -met mijn kennis- in meer dan grote lijnen op hetzelfde uit kwam. grote verschil is dat wij echt geen gasketel meer willen. sterker nog: bij oplevering hangt er een Intergas maar die gaat eruit. gasaansluiting? zeggen we geheel op. zon & pellets, dat word 'm. er hangt ook nog een Ecolution Combi VWP in het huis. die gaan we helaas behouden. had liever echte balansventilatie gehad... die gaten laat ik wél boren (130mm) dus wie weet!

één vraag: waarom heb je dat glycol circuit nog eens apart door een warmtewisselaar? scheelt een pomp en een bak(je) hulpenergie.

en nog een vraag: waarom pas je een verdeler met pomp toe? en hoe regel je de aanvoertemperatuur naar die verdeler? da's namelijk waar deze hele thread over begon...
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #27
Omdat de spiraal van het sanitairvat niet dubbel gescheiden is, maar een enkele spiraal glycol valt onder de zogenaamde toxische stoffen en die wil je bij eventuele lekkage niet in je drinkwater aantreffen.

Verdelers met pomp passen wij toe omdat dit makkelijker af te regelen is en niet de gehele installatie op temperatuur gehouden hoeft te worden. Pomp van de vloerverwarming word warmte vraag gestuurd per ruimte.

De regeling is geen hoge wiskunde zoals iedereen denkt, met een cenvax regeling bv MG315 kun je zowel de cv groep als de warmwater groep regelen.

Je hout vergassing houd je buffervat immers altijd op temperatuur (behalve in de zomer).

Door de cenvax de driewegklep en de pomp aan te laten sturen haal je de warmte uit het buffervat en zo zorg je voor de benodigde aanvoer temperatuur naar je cv installatie.

Maar als je een uitgebreide regeling bij je houtvergassing meegeleverd word kan deze in sommige gevallen ook een driewegklep aansturen.

De aansturing kun je zo luxe maken als je zelf wilt maar een tip houd het simpel.
wat ik je wel zou adviseren is de groepen van de vloerverwarming per ruimte na te regelen, en pas een A label pomp in de vloerverwarmingsunit toe.
Laat de pomp van de vv schakelen als er warmtevraag van een van de naregelingen komt liefst met 1 á 2 min. vertraging zodat je klep van de desbetrefende groep eerst geheel open kan lopen.

Als je het van begin af goed hydraulisch neutraal opzet en de juiste regeling toepast heb je er jarenlang plezier van.

Succes

John
 

RogerM

  • #28
Effe over dat glycol...
er zijn twee soorten: propyleenglycol (onschadelijk) en ethyleenglycol (giftig). tegenwoordig wordt alleen die eerste nog gebruikt. ik ben net naar zolder gelopen en ik heb ook de onschadelijke soort in m'n circuit. dat verklaart waarom ik ook een spiraal zonder extra ww heb. ethyleenglycol is verboden voor drinkwatertoepassingen. ik vertel je niets nieuws natuurlijk.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu