3 fasen verdeler 1 fasig aansluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik heb een vraag over het tijdelijk eenfasig aansluiten van een driefasige verdeler.
(over enkele maanden komen er drie fasen)

In de oude verdeler zat er een kookgroep (2*fase 2*nul)

In mijn nieuwe verdeler zit een 4 polige krachtautomaat.

Ik heb mijn 2 oude fasedraden van de kookgroep nu op 2 fasepolen van de krachtautomaat geschroefd. (derde fase niet gebruikt)

De 2 nuldraden heb ik gecombineerd (samengevoegd) op de nulaansluiting van de krachtautomaat.

Ik weet echter niet of de stroom die door de nul van de automaat gaat gemeten wordt? dit betekent dat als er door door beide fasen 16A heen gaat, er via de nul 32A retour loopt.
De automaat zou er dan uit moeten klappen, maar dat doet hij niet??

(zit me niet lekker)

Verder werkt uiteraard de testknop van de 4polige aardlek voor de krachtautomaat niet.
Voorheen kon je hem zo aansluiten dat het testcircuit wel werkte.
Nu zie ik dat het testcircuit tussen 2 fasen zit en dus op 400V werkt, dat heb ik hier nu niet.

Verder werkt de aardlek wel.

Hoe problematisch is het als alleen het testcircuit niet werkt?

Ik wil geen kookgroep gaan kopen voor korte tijd.

Die automaat gaat stuk, de nul is niet gemaakt om 32A te voeren.

Je weet dat je zelf helemaal geen verdelers mag aansluiten?

Punt is dat de automaat de nul niet beveiligd, alleen afschakeld als de bijbehorende fase overbelast wordt. Dat is hier niet het geval dus ga je de nul overbelasten. Twee losse nul draden lost het probleem dus niet op en is ook niet toegestaan. Zonder kookgroep kun je je kookplaat dus niet gebruiken tot je drie fase hebt.

The headhunter schreef:

Waar staat dat?

Zover ik nl. begreep is een gebruiker/eigenaar toch volledig zelf verantwoordelijk voor zijn eigen e-installatie vanaf de kwh meter?

Maar effin, hoeveel amp. denk je dat de nul kan voeren vooraleer hij doorbrand?

Als ik de automaat dan 2 nullen aan biedt van onder?
Dan zou het toch moeten kunnen niet?
Dan heb ik van links naar rechts: fase/nul fase/nul.
Kan ik niets overbelasten en schakelt alles in ene keer uit bij kortsluit/overbelasting.

Hebt u ook nog een mening over de 4p aardlek die tijdelijk 1fasig is aangesloten? en het verhaal met de testknop daarvan?

Sxnder schreef:
Punt is dat de automaat de nul niet beveiligd, alleen afschakeld als de bijbehorende fase overbelast wordt. Dat is hier niet het geval dus ga je de nul overbelasten. Twee losse nul draden lost het probleem dus niet op en is ook niet toegestaan. Zonder kookgroep kun je je kookplaat dus niet gebruiken tot je drie fase hebt.

Twee losse nul draden lost het probleem dus niet op en is ook niet toegestaan.

Sorry, ik probeer bovenstaande te visualiseren, dat lukt me echter maar ten dele?
Kunt u dat nader toelichten?

Ook een kookgroep beveiligd alleen de fasen en schakelt de nullen mee af.
Waar zit dan het kenmerkende verschil tussen de werking van een kookgroep en een 4pol. automaat?
En waarom mag ik die laatste niet gebruiken?

Klusklusklus schreef:
The headhunter schreef:

Waar staat dat?

Zover ik nl. begreep is een gebruiker/eigenaar toch volledig zelf verantwoordelijk voor zijn eigen e-installatie vanaf de kwh meter?

Maar effin, hoeveel amp. denk je dat de nul kan voeren vooraleer hij doorbrand?

Als ik de automaat dan 2 nullen aan biedt van onder?
Dan zou het toch moeten kunnen niet?
Dan heb ik van links naar rechts: fase/nul fase/nul.
Kan ik niets overbelasten en schakelt alles in ene keer uit bij kortsluit/overbelasting.

Hebt u ook nog een mening over de 4p aardlek die tijdelijk 1fasig is aangesloten? en het verhaal met de testknop daarvan?

In hetzelfde wetsartikel waar staat dat jij verantwoordelijk bent voor de installatie staat ook dat alleen vakbekwame, of voldoende onderrichte personen aan die installaties mogen werken.
Het staat ook op de gebruiksaanwijzingen van de kast, en bij alle losse componenten.

Jij bent ook verantwoordelijk voor de APK keuring van je auto, maar dat mag je ook niet zelf doen.

De nul door een fase sturen geeft ongewilde uitschakelingen door assymetrische loop van stromen.
De nul stroom kan iets hoger uitkomen dan de fase stroom doordat deze in de kookplaat ook aan elkaar zitten.

De niet werkende testknop is wel op te lossen door een fase of nul aan te bieden op de tweede testaansluiting.

Klusklusklus schreef een tijdje terug in een reactie :
Eigenlijk moet het energiebedrijf hier meteen de hoofdzekering trekken en pas terug plaatsen als de zaak in orde is.

Wanneer u dergelijk advies aan anderen geeft is lijkt me het verstandig dat u zelf zich daar ook aan houdt.

Fijn dat je mijn posts heb zitten nalezen.

Ik kan helaas niet zien in welk topic dat was.
Misschien kun je er een linkje bij zetten?

Is die situatie in dat topic vergelijkbaar met mijn situatie?

Nee de situatie is anders maar het gaat om het idee dat u anderen waarschuwt voor een gevaar maar zelf wegen zoekt om het fout aan te leggen.

The headhunter schreef:
Klusklusklus schreef:
The headhunter"[/quote schreef:
In hetzelfde wetsartikel waar staat dat jij verantwoordelijk bent voor de installatie staat ook dat alleen vakbekwame, of voldoende onderrichte personen aan die installaties mogen werken.
Het staat ook op de gebruiksaanwijzingen van de kast, en bij alle losse componenten.

Op die Hager kast heb ik geen waarschuwing van dergelijke strekking kunnen ontdekken?
Staat dat van voldoend onderrichte personen in de Nen 1010?

Jij bent ook verantwoordelijk voor de APK keuring van je auto, maar dat mag je ook niet zelf doen.

Hmm niet helemaal vergelijkbaar maar goed.

De nul door een fase sturen geeft ongewilde uitschakelingen door assymetrische loop van stromen.

Bij de aardlek wel, maar dat heb ik niet aan de hand, dat loopt symetrisch.
Maar ik had het in deze over de 4 pol automaat die ik van onder fase/nul fase/nul aan bied. (dan zou ie eigelijk hetzelfde functioneren als een 2 fase kookgroep toch?)

De nul stroom kan iets hoger uitkomen dan de fase stroom doordat deze in de kookplaat ook aan elkaar zitten.

Dit gaat geen probleem zijn, er loopt door de aardlek maar 1 fase heen, en een nul terug. de splitsing van de fasen en nullen zit nl. achter de aardlek.

De niet werkende testknop is wel op te lossen door een fase of nul aan te bieden op de tweede testaansluiting.

Het probleem dat ik hier ervaar is dat het testcircuit van de aardlek tussen 2 FASES is afgetakt en zodoende is uitgelegd voor 400V.
Met mijn enkel hoofdzekering van 35A heb ik maar alleen 230V ter beschikking. Zodoende kan ik het testcircuit niet van de juiste spanning voorzien...
(normaal lag het tussen fase en nul)
Ik heb het reeds een extra nul aangeboden, maar de aardlektestknop weigert...

Dank voor je antwoord tot zover.

P.s.

Ben ik als monteur bedrijfsinstallaties voldoende onderricht om aan meterkasten te mogen werken )vraagteken doet het niet, alle extra tekens doen raar=' :?:

Volgens mij kan je een 4 polige ALS gewoon als 2 polig aansluiten en werkt ie normaal. Dus de nul gewoon op de nul en de eerste fase naast de nul is de werkende pool voor de aardlek.

Ralph schreef:
Volgens mij kan je een 4 polige ALS gewoon als 2 polig aansluiten en werkt ie normaal. Dus de nul gewoon op de nul en de eerste fase naast de nul is de werkende pool voor de aardlek.

Dat klopt, maar het gaat om het testknopje dat niet werkt...
Schijnbaar werkt dat circuit tegenwoordig op 400V.

Mijn eigenlijke vraag gaat meer over de automaat achter de aardlek, dit is een 4pol automaat en geen kookgroep.

De vraag is of ik de krachtgroep op een juiste wijze kan aansluiten zodat hij dezelfde werking heeft als de kookgroep...

Dat laatste kan dus niet. Omdat je 1 gelijke fase hebt en de stroom van 2 groepen door de nul voert, wordt de retourstroom 2x zo groot.

Hoi Fiesiekus,

Als ik 2 keer de nulstroom terug voer door 1 pool overbelast ik wel, dan heb je gelijk.

Maar ik heb 4 polen op mijn krachtautomaat....
Daarom heb ik voor elke fase en elke nul een aparte pool.
Dan kan ik geen pool beschadigen voorzover ik goed redeneer?

Of overzie ik iets verkeerd?

De nul mag niet beveiligd zijn, alleen geschakeld. Je mag je 3p+n automaat dus niet als 2p+2n aansluiten.

Wat is het probleem als 1 nul beveiligd is? (nog veiliger zou ik denken?)

Als er iets overbelast of kortsluit vliegt de automaat er toch in zijn geheel uit? (alle 4 de polen gekoppeld)

16A heen door een fase is max 16A terug door de bijbehorende nul.

Ik snap 1 ding niet, je hebt een oude kookgroep er gewoon liggen. Waarom hang je die er niet even in? Dat is 2 min. werk.

Dat was zo'n bakeliet geval van holec 30 jaar oud, een zwart kastje van 15*22cm met 2 schroefpatronen en 2 aparte groepsschakelaars erin en dat heb ik reeds weggegooid...

Heb nu een nieuwe H... verdeler opgehangen en dat is geheel niet compatibel.

Maar kan ik zonder gevaar die krachtautomaat gebruiken of moet ik voor "the time beeing"maar een kookgroep gaan kopen die erin past?

Dat laatste. Je kan ook even bij een installateur een koppelstukje bestellen, en van twee losse groepen een kookgroep maken. Koppelstukje kost een euro of ergens in die richting.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan