3 fasen situatie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een 3 fasen installatie (een bruin, een grijs, een zwart) die prima functioneert.
Echter de stroom wil hier nog wel eens uitvallen dus,.. ik heb een agregraat. gewoon een fase en 2,3 kw. Ik heb buiten het huis een gewoon stopcontact gemonteerd met een verbinding van bruin op één van de drie fasen in de meterkast direct na de hoofdschakelaar. Hierop sluit ik het aggregaat aan als de stroom uitvalt. Echter in de meterkast is een deel van de stroomvoorziening 'geregeld' via de andere fasen (grijs of zwart dus) terwijl ik het aggregaat alleen op bruin heb aangesloten (nul/blauw is hier op één aansluitstrip gelijk voor alle fasen). Kan ik , met de hoofdschakelaar uit, de bruine draad verbinden met grijs en zwart om daardoor op alle groepen in huis stroom te krijgen? Ik snap dat ik qua vermogen gebruiken erg goed onder controle moet houden hoeveel er afgenomen' wordt op enig moment.

Een stopcontact direct na de hoofdschakelaar is zoiezo niet toestaan. Fase doorverbinden lijkt me ook geen goed idee. Stel iemand zet per ongeluk de hoofdschakelaar weer aan en je hebt een grote Boem.

Je zal er iets van een schakelaar tussen moeten maken die het onmogelijk maakt dat per ongeluk de fasen worden kortgesloten.

Deze situatie is alleen toegestaan met bruikmaking van 2 speciale hoofdschakelaars, waarbij de 'aan'stand van de een verhinderd dat de ander ingeschakeld kan worden. Als voeding voor de tweede schakelaar plaatst u een blauwe Ceeform-contactdoos van 32A 2polig+A. Hierin steekt u de steker van het aggregaat. Op de afgaande kant van de tweede schakelaar plaatst u alle fase en de nul.
Op de voedende kant verbind u de fasen met elkaar door.
Bij spanninguitval schakelt u de schakelaar van de netspanning af en kunt u de schakelaar van het aggregaat inschakelen.
Of deze schakeling voor een woning is toegestaan durf ik eigenlijk niet te zeggen. Dit is wel een by-pass voeding voor grotere installaties.

Hiervoor bestaan zogenaamde "omschakelaars". Een schakelaar die dus een "uit" heeft en tevens twee voedende kanten.

Een kanttekening bij het samenvoegen van de fasen aan de "aggregaatkant" is wel dat je ervoor moet zorgen dat de nul niet overbelast kan raken. Zolang je aggregaat niet meer dan 16a kan leveren zal dat het probleem niet zijn, maar zowel dan kan het problematisch worden (alleen als je ook 3-fase groepen hebt).

Gr. Richard

Lichtpunt schreef:
Als voeding voor de tweede schakelaar plaatst u een blauwe Ceeform-contactdoos van 32A 2polig+A. Hierin steekt u de steker van het aggregaat.

Ter correctie; uiteraard bedoelde ik voor de blauwe Ceeform contactdoos een male uitvoering,
en voor de steker van het aggregaat bedoelde ik uiteraard een Ceeform contra-steker (koppel-kontaktsteker).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan