3 fase

Ik ben nieuw op dit forum en reeds de nodige nuttige info tegen gekomen :)

Net een nieuw appartement gekocht met een 1 fase groepenkast (abb hafonorm) met 4 groepen en een 1x35A aansluiting.
Binnenkort krijg ik een nieuwe keuken met o.a. een inductiekookplaat (7.4kW) en daarom dacht ik over te stappen op 3 fase (3x25A).

De groepenkast moet daarvoor aangepast worden en nu vroeg ik mij af of de hoofdstop eruit knalt als een van de 3 fases overbelast raakt (>25A) of pas als er in totaal meer dan 75A gebruikt wordt? Worden op een of andere manier alle 1 fase groepen achter 1 fase aardlekschakelaars nog over 3 fases verdeeld?

Tweede vraag is volstaat het om de hoofdschakelaar te vervangen, wat draadjes om te leggen om het oneerbiedig te zeggen en door de netbeheerder te laten verzwaren of heb ik daarvoor eigenlijk een nieuwe groepenkast nodig?

Alvast bedankt voor de reacties.

Misschien is dit dit topic ook interessant voor je.
Een 3x25A aansluiting zijn feitelijk 3 aparte circuits ieder afgezekerd met 25A en een gemeenschappelijke nul.
De kookplaat kun je over drie fase verdelen dmv een krachtgroep en een vierpolige aardlekschakelaar.
Verder heeft dit type groepenkast meestal een zogenaamd busboard. Voor de aanpassing naar drie fase is waarschijnlijk een busboard van een ander type nodig. Al met al best veel aanpassingen dus.

Dank voor je reactie, dus ik moet er rekening mee houden dat iedere fase apart gezekerd is.
Maar hoe verdeel je dan alle apparaten over je groepenkast en voorkom je dat 1 fase niet overbelast raakt?

Inductie 32A verdeeld over 2 fase of 3 fase??
Oven 16A
Quooker 10A
Vaatwasser 10A
Wasmachine 10A Droger 5A
3 lichtgroepen met keukenmachines, stofzuiger etc.

Ieder (vast) apparaat met een vermogen van > 2 kW heeft een eigen groep nodig. 5 apparaten, met 3 groepen voor verlichting en stopcontacten maakt 8 groepen totaal.

Dat zou prima kunnen achter de 2 aardlekschakelaars die je nu hebt. Maar omdat achter iedere aardlek maximaal 4 groepen mogen, zit je meteen aan je max. De droger op een eigen groep zetten gaat dus niet meer.

Er wordt gerekend met een gelijktijdigheidsfactor: Niet alle apparaten staan tegelijk op maximaal vermogen aan.

Een 3e aardlek erbij zou kunnen, maar meer dan 12 groepen op 1 fase is niet realistisch.

Ga je over naar 3 fasen, dan kun je iets meer doen: Iedere fase is lager afgezekerd (25 ipv 35 A), maar je kunt slimmer combineren: Algemene groepen verdelen over de fases, en ook kookplaat en oven van fase scheiden.

Toch kom ik in de praktijk vaak 1x35 tegen met 6 eindgroepen en een kookgroep en dat gaat eigenlijk altijd goed.

Een busoard kan je ook uitbreiden met standaard onderdelen, deze worden dan standaard uitbedraad.

Tot 12 eindgroepen is haalbaar op 1x35A. Maar 6 groepen op 1 ALS van 30mA?

Verwacht dat ik die 35A wel met enige regelmaat zou overschrijden, hou namelijk best wel van koken en die oven gaat dus veel aan zijn. Sowieso heb ik de neiging veel dingen tegelijk aan te zetten.

Maar stel dat de oven en bijvoorbeeld de quooker op dezelfde fase zitten. Dan is dat 16A en 10A. Als allebij dan vol aan staan zou dat een probleem zijn. Toch? Zo lijk ik dat probleem met veel combinaties te hebben.

Is het niet mogelijk om een aantal groepen ook over 3 fases te verdelen?

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan