3 fase motor aansluiten op gewone stekker?

Maanmeisje2

  • #1
Hallo iedereen,

Ik ben een hobby schoenmaker, en ik heb daar zojuist een schalmmachine voor gekocht. Dit betekent een tafel, een schalmmachine en een motor die deze machine dmv een riem aandrijft. Ik heb specifiek een 220v motor besteld, en ik heb eigenlijk het vermoeden dat ik de verkeerde motor heb gekregen. De eerste keer toen ik de doos open maakte, zei degene bij wie ik hem gekocht heb (een bedrijf die die machines verkoopt maar niet maakt) namelijk dat het een 380v motor was. Toen heeft hij de motorterug gestuurd naar de leverancier, en de leverancier zei toen dat het wel de goede motor was maar met een verkeerd typeplaatje. hebben ze er een andere op gedaan en weer retour gestuurd.

Maar goed, uit de motor komen dus 4 draden, een aarde, een blauwe null draad en een zwarte en een bruine. Die moet ik aansluiten op een aan/uit kastje dat naar Het stopcontact loopt (de kabels die uit dat kastje komen is gewoon bruin, blauw, aarde, dat snap ik nog). dus volgens mijn (zeer beperkte) elektra kennis sluit ik blauw op blauw aan, aarde waar dat hoort en dan bruin of zwart op bruin. Alleen..... Dan hou ik er dus 1 over. Ik contact opgenomen met die man, die zegt dat ik dan zwart (vanuit motor) op bruin (dat naar stekker loopt) aan moet sluiten, bruin op blauw en dat ik dan de blauwe draad die uit de motor komt maar 'los' moet houden en met een tapeje af moet binden. Maar dit lijkt me toch wat raar. En nou krijg ik van de winkel natuurlijk geen reactie meer, die denken zoek het lekker uit, en ze zitten ver weg dus je rijdt er ook niet ff langs. Maar ik durf het niet uit te proberen, straks gaat er vanalles fout.

Dus heeft iemand enig idee of dit zou kunnen werken? Ik zou de gegevens van het typeplaatje bij kunnen geven, alleen aangezien de leverancier gewoon dat plaatje heeft verwisseld denk ik niet dat dat veel zin heeft.....


Gr karin
 

Atmoz

  • #2
Zit er geen condensator bij?
Geef eens wat meer motorgegevens en evt een foto, ook van de aansluitingen.
 

Maanmeisje2

  • #3
Nee er zit geen condensator bij. Ik had zelf wat zittten googlen en daar heeft iedereen het ook over een condensator. Vandaar dat ik gewoon denk dat het toch gewoon een verkeerde motor is maar dat de winkel me gewoon af probeert te schepen (als ze de motor weer terug moeten sturen kost het hen namelijk € 65,- dat willen ze natuurlijk niet).

Wat meer motorgegevens heb ik niet echt. Heb er zelf compleet geen verstand van, en zoals ik al zei heeft de fabrikant gewoon het motorplaatje verwisseld, dus dat vertrouw ik niet. Maar bijgevoegd wat fotos. (2e foto van aan/uit kastje is links de 4 kabels die uit de motor komen en rechts wat naar het stopcontact moet, en dat is nou dus zo aangesloten als dat de winkel zei, en dan blijft de blauwe kabel dus over). Het kwam allemaal bij elkaar geleverd, dus het kastje zou toch bij de motor moeten passen. Hoe de kabels in de motor aangesloten zitten heb ik niet aangezeten, dat werd zo geleverd.





 

Maanmeisje2

  • #4
Er zit ook nog een soort van mini-handleiding bij de machine in het engels. Die handleiding is voor de machine, die je dus kan gebruiken met een monofase of een 3-fase motor. Zonder tekeningen oid, alleen tekst. Daar in staat:

The 3-phase motor is connected to the mains power (on/off) switch via a 4-conductor cable. Connect the following potentials on the mains power plug: phases L1, L2, L3 and potential earth.
Direction of rotation
If the direction of rotation of the machine (motor) is not correct, change twophases in the on/off switch.

The single phase motor is connected to the main power (on/off) switch via a 3-conductor cable. Connect the following potentials on the main power plug: phases L1, L2 and potential earth.
Direction of rotation
If the direction of rotation of the machine (motor) is not correct, change twoconnections on the motor terminal strip (located under the end cover).


Het zegt mij vrij weinig, maar misschien dat het helpt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Ik denk dat jij te eigenwijs bent.
Waarom zou de leverancier je een foute aansluiting geven.

PS. dat zwarte blokje is een condensator.
Oftewel: Schoenmaker blijf bij uw leest.
 

Rene2807

  • #6
Wel het blauwe draad isoleren.
Hier komt wel spanning op te staan :!:
 

Maanmeisje2

  • #7
Ik ben helemaal niet eigenwijs, ik ben voorzichtig. Ik heb er geen verstand van, en de manier waarop het nou gegaan is vind ik gewoon erg raar.
'waarom zou een leverancier je een foute aansluiting geven?' Omdat die leverancier net overgenomen is door een groter bedrijf, en het rommelt daar. Ze hebben ook een verkeerd plaatje op de motor gedaan, ze hadden in eerste instantie ook al de verkeerde machine geleverd, dus dan kunnen ze ook andere dingen fout doen. En het zou echt niet die eerste keer zijn dat een leverancier iets fout doet hoor! Dus vandaar dat ik het gewoon even wilde checken voordat ik de motor kapot maak of mijn huis ontploft ofzo... Better safe than sorry, toch?

Maar als ik van deze kant ook hoor dat het toch klopt, dan voel ik me iets geruster om het toch te proberen. Is het omwinden van de blauwe draad met isolatietape genoeg om hem te isoleren? Of kan ik beter een soort afdekkapje of een kroonsteentje ofzo erop zetten?

Bedankt!!
 

Rene2807

  • #8
Je kan hem aftapen, mits je de andere zijde ook loskoppelt (motor zijde)
Anders zou ik een betere isolatie kiezen zoals bv. een einddop of kroonsteen.

(persoonlijk ben ik tegen kroonstenen, maar als je niet anders hebt....)
 

Atmoz

  • #9
En loopt de motor?
Welke waarde heeft de condensator? Op de foto kun je het net niet zien. Het gaat om het getal voor het µF teken.
 

Maanmeisje2

  • #10
Ben op het moment op mijn werk, dus ik heb het nog niet kunnen proberen, ik ga vanavond een poging wagen en dan laat ik het weten. En dan hopen dat het mes op mijn schalmmachine ook de goede kant op draait, anders moet ik daar weer aan gaan prutsen ;-).

Alvast bedankt voor alle hulp in ieder geval!
 

Rene2807

  • #11
Ik zit nog eens te kijken naar de aansluitingen.

Zit er ook een doorverbinding van de zwarte of bruine draad naar de blauwe draad ? ( aan de motorzijde )

Zo niet, dan moet volgens mij de blauwe draad aan de fase of nul aangesloten worden. (afhankelijk van de draairichting)

Ik zal even kijken of ik dit in een schema / foto kan verduidelijken naar jou situatie
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
De schakeling die je moet maken heet een Steinmetz schakeling.

Ik denk nl. dat deze motor niet gaat draaien. er mist een aansluiting in de motor.

rood moet op bruin stekker
zwart komt op de condensator.(blauw)
en de andere zijde condensator(rood) samen met blauw(motor) naar blauw stekker.

aarde spreekt voor zich.

draait de motor nu verkeerd om dan mag je rood en zwart verwisselen, dan draait de draairichting om.

de condensator is naar mijn idee er verkeerd tussen gezet om er een 230v 1 phase motor van te maken.
 

Rene2807

  • #13
AUB
 

Rene2807

  • #14
Zoals The Headhunter zegt kan ook, ,mits je de blauwe naar de stekker niet aansluit in de stekker !

(Anders staat de condensator tussen fase en nul)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Echt niet, de condensator komt op een wikkeling(zwart) en de nul(blauw).fase is rood.

ps. je tekening is niet te lezen.
 

Rene2807

  • #16
The headhunter schreef:
zwart komt op de condensator.(blauw)
en de andere zijde condensator(rood) samen met blauw(motor) naar blauw stekker.
Zoals je hierboven schrijft, begrijp ik toch echt dat de blauwe draad van de condensator op de zwarte draad (dus fase of nul, afhankelijk hoe je de andere zijde aansluit, maar aangaande van wat er eerst werd gezegd in dit topic dus een nul)
en dat de rode draad van de condensator op de blauwe draad op de stekker (dus ook fase of nul, en in eerder in dit topic benoemd als fase)komt.

Dan staat er wel degelijk een fase en nul op de condensator.

Correct me if i'm wrong.

(Dit ook zeker niet beschuldigend bedoeld, mijn excuus als dit zo overkomt)
 

Rene2807

  • #17
Wat ik op de tekening probeerde aan te geven, is dat je dus de blauw en de zwarte moet doorverbinden, of de blauwe met de bruine.
Dit is afhankelijk van de draairichting.

(hiermee draai je de draai richting om)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
De kleuren komen vanaf de motor niet vanaf het snoer.
rood zwart en blauw zijn de motorkleuren
Bruin stekker en blauw stekker die van het snoer.

Idd is het wel eleganter om de zwarte draad in het snoer te gebruiken om te wisselen tussen links en rechts draaiveld, dan hoef je de motor niet aan te passen.

Dus de draad die je nu over hebt komt of op de zwarte of op de bruine in de schakelaar afhankelijk van de gewenste draairichting.
 

Maanmeisje2

  • #19
Hallo iedereen,

sorry voor de late reactie, mijn zus heeft van het weekend een kindje gekregen (beetje te vroeg) dus ik was even met iets anders bezig dan met mijn motor.

Ik heb de motor op de aan/uit knop aangesloten zoals de winkel heeft gezegd (dus met de blauwe draad niet aangesloten). De motor ging dan wel 'aan' dat wil zeggen hij ging een geluid maken, maar als ik vervolgens het voetpedaal op de tafel induwde (dat zit vast aan de motor en daarmee kan je dus de schalmmachine aandrijven) gebeurde er niks. Dus ik snap niet wat er nou fout is.

Ik wil best die Steinmetz schakeling proberen, maar ik snap het niet helemaal hoe The Headhunter dit uitlegt. Heb geprobeerd het te googlen maar dat volg ik helemaal niet.

The Headhunter zegt:

Rood (motor) moet op bruin stekker. Ik neem aan dat je dan bedoeld niet stekker maar eigenlijk naar het aan/uit kastje? (want hij gaat pas vanaf het aan/uit kastje naar de stekker? Dat is nou al zo als ik mijn foto bekijk.

Dan Zwart (motor) op Condensator (blauw). Alleen, hoe krijg ik die daar aan? Want nu zit zwart (motor) op zwart (aan/uit kastje). En die blauwe van de condensator zit aan een afgebonden blauwe draad? Kan ik die verbinding maken via dat gedeelte met al die schroeven (sorry ik heb echt geen idee hoe dat heet) waarmee de andere verbindingen gemaakt worden? Of moet ik die verbinding maken met een lasdop ofzo?

En dan moet ik rood (condensator) met blauw (motor) (die zitten nou als samen) weer verbinden aan blauw (naar aan/uit kastje). Dat zou betekenen dat de zwarte draad die naar het aan/uit kastje loopt geen verbinding maakt met de motor (en dus ook niet in het aan/uit kastje aangesloten hoeft te worden, dan kan ik daar gewoon bruin-bruin en blauw-blauw doen)?

Volg ik dit goed? (sorry ik snap er echt vrij weinig van, heb de winkel nog geprobeerd te bellen maar toen ik mijn naam zei hingen ze op, heel fijn).
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Maak het nog simpeler.

Sluit de overgebleven draad aan op bruin. in je schakelaar.

Draait de motor de verkeerde kant op dan moet de zwarte op blauw.


Je probeert niet de steinmetz, het is een steinmetz schakeling.
Dmv die schakeling kan je nl. een 3 fasen motor op een normaal 1 fase net laten lopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu