Goedesneeuwmorgen!
Ben voor mn Inca Major zaagtafel bezig de motor te plaatsen. Op typeplaatje motor staan zaken als:
1~ph.Mot / 50Hz
2800U/min 220V
P1 KW 1,6 / PS 2,2
Cb 20(mu)F
Er komen 3 draden uit, blauw bruin en zwart. tussen de dradencombinaties iets van 4, 7 en 11 Ohm.
Motor komt uit een grabbelton, werking onbekend, dus ik ben maar wat gaan aansluiten omdat ik dacht, ohmse weerstand dus geen kortsluiting
Twee combinaties doen de motor brommend draaien, zonder voorkeur voor richting.
Aangesloten met bruin en zwart op het lichtnet spint de motor heerlijk vlot soepel rond, eveneens zonder voorkeur voor richting.
Blij dat ik niets heb verbrand natuurlijk, maar nu benieuwd naar wat de blauwe draad voor functie heeft. Ik ben een beetje huiverig om te proberen nu de blauwe draad ergens bij te prikken, hij draait nu zo mooi, zonde om het in dit stadium te verprutsen
Ik heb wel iets gelezen, maar slechts de klepel gehoord. Is de blauwe draad iets van een condensator, en daarmee bepalend voor de draairichting? Of is het iets anders? Wat verklaart het brommende draaien? (en niet op volle toeren zoals nu met br/zw?)
Hoop hier weer wat wijzer te worden!
Ben voor mn Inca Major zaagtafel bezig de motor te plaatsen. Op typeplaatje motor staan zaken als:
1~ph.Mot / 50Hz
2800U/min 220V
P1 KW 1,6 / PS 2,2
Cb 20(mu)F
Er komen 3 draden uit, blauw bruin en zwart. tussen de dradencombinaties iets van 4, 7 en 11 Ohm.
Motor komt uit een grabbelton, werking onbekend, dus ik ben maar wat gaan aansluiten omdat ik dacht, ohmse weerstand dus geen kortsluiting

Twee combinaties doen de motor brommend draaien, zonder voorkeur voor richting.
Aangesloten met bruin en zwart op het lichtnet spint de motor heerlijk vlot soepel rond, eveneens zonder voorkeur voor richting.
Blij dat ik niets heb verbrand natuurlijk, maar nu benieuwd naar wat de blauwe draad voor functie heeft. Ik ben een beetje huiverig om te proberen nu de blauwe draad ergens bij te prikken, hij draait nu zo mooi, zonde om het in dit stadium te verprutsen

Ik heb wel iets gelezen, maar slechts de klepel gehoord. Is de blauwe draad iets van een condensator, en daarmee bepalend voor de draairichting? Of is het iets anders? Wat verklaart het brommende draaien? (en niet op volle toeren zoals nu met br/zw?)
Hoop hier weer wat wijzer te worden!