3-fase aardlek op 1 fase

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan dat? Ik heb nog een oude meterkast met een 3 fase aardlek waarvan de fases aan elke kant verbonden zijn met elkaar dus ingang l1,l2,l3 met elkaar en uitgang l1,l2,l3 met elkaar.

Ik ben bevoegd meterkasten aan te sluiten, ben nog een leerlingmonteur en heb geen tijd het aan mijn collega's te vragen i.v.m. bouwvak.

B.v.d.

Een leerling monteur is NIET bevoegd.

Dit is basis kennis, jij mag alleen nog geen lamp aansluiten als leerling zonder dat er een begeleider is om jouw te controleren. Deze moet bevoegdheid hebben en is verantwoordelijk voor jouw fouten.

Gezien de vorige vragen van Animus is mijn indruk, dat Animus ons forum gebruikt om zijn schoolopdrachten in orde te krijgen:

Waarom moet je een aardnet hebben in de badkamer (jan 2006)

Namen en afbeeldingen van beugels gezocht (Stageverslag, juni 2006)

In elk geval kan ik me niet voorstellen, dat iemand die in juni 2006 een stageverslag maakte (1 dag voor inlevering van het verslag mocht klusidee de oplossingen brengen!) nu ineens bevoegd is meterkasten aan te sluiten...

Ik heb na mijn lts 2 jaar msi gedaan dat is bbl mbo nivo 2,
Daarna heb ik in 1 jaar emsi gehaald dat was een bol opleiding vandaar die stageverslag. Over 2 weken ga ik beginnen bij een nieuwe werkgever en ga ik 's avonds naar school dat duurde 2 jaar en dan heb ik mijn mbo gehaald.

Volgens mij ben ik al bevoegd aan installaties te werken want bij mijn vorige leerbedrijf hadden de meeste monteurs nivo 2 sommige alleen lts en die waren zelfstandig monteur.
Ik weet niet precies in hoeverre ik bevoegd ben ik weet niet precies hoe de wetgeving hier in is dat zou ik ook wel graag van jullie willen weten.

Jullie weten nu wat voor opleiding ik gedaan heb het is aan jullie of je het wil geloven of niet, de situatie verandert er echter niet van ik heb de groepenkast al aangesloten.
Het is een tijdelijke onderverdeelkast voor 1 fase apparatuur in een werkschuur.

Ik heb nu alles aan gesloten 1 3fase aardlek met 2 groepen de aardlek heb ik zoals ik eerder vermelde doorgekoppeld de bovenste fases en onderste.
Zoals ik dus zeg alles is al aangesloten ik wil alleen weten of ik die aardlek goed gedaan heb voordat ik hem aansluit op de hoofdgroepenkast.

Ik snap heel goed dat jullie voorzichtig zijn hiermee maar het risico blijft voor mij en niet voor jullie.ik hoop spoedig antwoord te krijgen of mijn aansluiting correct is en in hoeverre ik wettelijk bevoegd ben met mijn opleidings nivo.

Een aanwijzing is alleen te geven door een werkgever.
Jij kan alle papiertjes halen die je wilt pas na schriftelijke toewijzing ben je bevoegd.(NEN3140)
Nu is het maar de vraag of een aansprakelijkheidsverzekering de gevolgschade dekt als jij die aanstelling niet hebt.
En dan heb ik het over je eigen verzekering niet die van je baas.

Als jij EMSI gedaan hebt dan ben je leerling eerste monteur en word je toch geacht dit soort kennis te hebben.

Ik zal niet flauw doen.
Nee het zit niet juist.

Inkomend koppelen uitgaand ieder voor zich of maar 1 fase gebruiken.

Het werkt zo wel, maar je kan rare uitschakel verschijnselen krijgen door de belastingen.

Je kan de aardlek ook op alleen bijv. L1 voeden let dan wel op op welke fase de testknop zit. Deze moet altijd werken. Als deze dus op L3 zit zal je de aardlek via L3 moeten voeden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan