3*220 naar 380, kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Anonymous

Gast
Hallo,

Ik heb op een site gelezen dat je van drie 220 volt stekkers een krachtstroom stekker (380V) kan maken. Met een zogenaamde Varkensstaart. Ik vraag me af of dit echt te realiseren is en zo ja, hoe dan?

Hoe moet je de draden aansluiten?

Kan iemand me helpen???

Groeten,

Volgens mijn gegevens is dit pertinente flauwekul. 380 volt is namelijk zogenaamde 3-fase draad. Dat houd in dat er 3 * 220 wordt gecombineerd maar met een fase-verschil van 1/3 Labda. Dat houdt in dat er een gemiddelde spanning van 380 V ontstaat tussen fase 4 (de nul) en de overige fasen (die kun je namelijk obv sinussen optellen) De aansluiting van 220 die je op je stopcontactje hebt is op alle contactpunten in fase. Dat wil zeggen dat je die twee gecombineerd nog steeds 220 V opleveren. Waarom? de fase is identiek, de fasen versterken elkaar niet.

Denk maar na, ik maak een eigen verlengkabel met drie stekkers (mannetje) en een vrouwtje. Die drie steek ik in drie stopcontacten, Die worden niet "magisch" opgeteld om dan vervolgens 660 V te maken. In Theorie kan het natuurlijk wel, maar dan moet je zorgen dat je de fase aanpast. Dat kan, maar dat is niet zomaar gedaan, daar heb je vermogenselectronica voor nodig en dat kost wel wat, een alternatief is verschillende draadlengtes gebruiken, maar dat introduceert weer andere (vermogens) verliezen plus kilometers kabel. Maw, bel je energieleverancier en vraag om een speciale 3-fase krachtstroom aansluiting.

Ik kan ook niet adviseren hieraan zelf te hobbyen want het vermogen (in kW) dat deze aansluiting levert is 3* groter dan het vermogen uit 220, Die van 220 is dodelijk, die van 380 al helemaal (ga maar na, ong 3,5 kW uit 220 en daarom dus iets meer dan 8 kW uit 3 fasen).

Je hebt mijn gevoel bevestigd! Ik vond het ook al heel sterk.

Dank je wel voor je reactie.

Groeten Bob

Vraag eens aan je buren of ze een verlengsnoer voor je willen aansluiten. Meestal hebben ze een andere fase. Dus met 2 goeie buren kom je wel aan 380V.

Maar ja? Wat is het nut hiervan?

In een heleboel huis-installaties, waar meer dan 4 groepen zijn, vooral als er een elektrisch fornuis is aangesloten, wordt een 3 fase groepenkast gebruikt. En meet je dus tussen sommige van de fasen (de bovenkant van de stoppen, maar wees voorzichtig) een spanning van 400 Volt (380 was ten tijde van 220 V, we hebben inmiddels 230 V netspanning) Die drie fasen zijn bedoeld om te zorgen dat er minder stroom door de leidingen en vooral door de nul (de blauwe draad) loopt, voor een deel heffen ze elkaar ahw op. Inderdaad, je hebt er niets aan, dit wordt alleen in krachtinstallaties gebruikt (grote motoren ed). Maar de site had min of meer gelijk, er staat inderdaad tussen sommige 230 V fase punten een spanning van 400 V.

Niet iets om mee te spelen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan