26 groeps vloerverwarming, 2 of 4 verdelers?

Cuprani

  • #1
Ik ga binnenkort mijn nieuwe huis betrekken.
Het huis (bj '92) is gasloos en voorzien van Lucht/Water Warmtepomp (met vloerkoelingsmogelijkheden).
Nu zitten overal de conventionele radiatoren er nog in.

Bij betrekking zal ik zowel de begane grond als bovenverdieping van vloerverwarming voorzien.
Beneden wordt het ingefreest in een 5 cm zandcement dekvloer.
Boven ben ik er nog niet helemaal uit. De dekvloer is hier 3 cm, maar alle elektra leidingen lopen over deze vloer.
Ik kan echter nergens achterhalen of deze in beton gestort zijn, of in de dekvloer zitten. Dus wellicht moet ik hier voor een droog opbouw systeem kiezen. (de vloer wordt afgewerkt met laminaat). Dus misschien wordt dit een open systeem (zonder dichtsmeren).

Qua oppervlakte kom ik ongeveer aan 26 groepen.
16 beneden, en 10 boven.
Ik twijfel nu of ik dit met 2, of met 4 open verdelers moet doen.

Met 2 verdelers ben ik heel veel buislengte kwijt aan transport. Daarnaast krijg ik in dat geval 32 (beneden) en 20 (boven) buizen naast elkaar, wat ook niet heel praktisch is. 4 verdelers zijn echter weer een stuk prijziger. En ik weet niet of er ook nog andere nadelen aan zitten, aan de toepassing van zo veel verdelers.

Wat is de beste methode?
En kan ik simpelweg overal 25mm pex transportbuizen aanleggen met T-stukken naar de verdelers? Of moet ik daarvoor ook het debiet compleet uitrekenen om richting iedere verdeler dezelfde flow te krijgen?

Dit zou de situatie worden met 2 verdelers
- 1 x 16 groeps verdeler beneden in de hal (vloerverwaminr komt ook in de garage en bijkeuken)
- +/- 6 meter transport naar de verdeler (via de kruipruimte van de woning)
- 1 x 10 groeps verdeler boven


Vvw-2vd.jpg


En dit met 4 verdelers
- 1 verdeler beneden met 10 groepen in de hal
- 1 verdeler beneden met 6 groepen in de garage (tbv garage, bijkeuken, keuken, en evt stukje woonkamer)
- 1 verdeler boven met 6 groepen voor de bovenste slaapkamers + badkamer
- 1 verder boven met 4 groepen voor de onderste slaapkamer + washok.



Vvw-4vd.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Ik zou voor 4 verdelers gaan. Over een jaar weet je echt niet meer wat de extra investering was.
 
  • Like
Waarderingen: Lange Herman en BertPleizier

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #3
Om te beginnen, eerst maar eens uitrekenen wat de energie behoefte is per verdeler moet zijn.
Dan de energiebehoefte per groep uitrekenen zodat je weet hoeveel water er per groep nodig is.

Dan weet je wat er aan leiding diameters gelegd moet worden en wat je als alles klaar is, per groep moet inregelen voor wat de water debieten betreft.

Doe je dat niet dan is het allemaal natte vinger werk en kom je als het klaar is erachter dat het niet klopt.
Want ga ja dan doen je huis opnieuw verbouwen of het er maar mee doen, te veel energie op de verkeerde plek of bedenk zelf maar wat er allemaal mis kan gaan. Bezint eer ge begint.

Vr Gr
 
  • Like
Waarderingen: Walker

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Als alle ruimtes geregeld worden vanuit 1 thermostaat maakt het niet uit.

Ga je met zones werken dan moet je zorgen dat de leidingen van de ene zone niet door een andere zone lopen en kunnen meerdere verdelers praktischer zijn.

Al een aantal woningen gehad waarbij de slaapvertrekken niet koud worden omdat de leidingen voor verwarming van een badkamer en woonkamer daar doorheen liepen.

Voor de waterverdeling zou ik iig een basis berekening maken en dan achteraf inregelen.
Maar zoals hierboven ook aangegeven achteraf kan je niet meer krijgen alleen minder.
 

Cuprani

  • #5
Ik ga met 1 thermostaat werken. Uiteraard heeft iedere verdeler wel een eigen afsluiter, waarmee je een verdeler eventueel nog kan knijpen.

Maar ik schat dat 4 verdelers tov 2 verdelers zo'n 350 euro totaal aan meerkosten geeft.
Dus dan ga ik wel voor 4 verdelers (als hier toch verder geen nadelen aan zitten in het gebruik).

En ik wil met de warmtepomp een systeem zonder nachtverlaging. Dus waarschijnlijk zal het systeem continue aan staan (thermostaat altijd op 19°C) en daarmee probeer ik dan een zo'n klein mogelijke delta-T te krijgen. Dat verkleind een klein beetje de kans op hot-spots. Ook komen de verdelers niet in de slaapkamer (1 in de kleedkamer, 1 in de werkkamer), waardoor ik er ook niet heel veel last van heb als het daar een graadje warmer is.

Warmtebehoefte heb ik nog niet bekeken per groep. Maar het lijkt mij logisch dat als ik alle groepen even lang maak, ik per groep dezelfde warmtebehoefte nodig heb. Ik wil zo'n 60 meter per groep aanhouden.

Dus met 4 verdelers en 26 groepen dus simpel gezegd
1 x 10 groepen, transport afstand naar verdeler +/- 7m (38% van de totale warmte behoefte)
1 x 6 groepen, transport afstand naar verdeler +/- 1,5m (23% van het totaal)
1 x 6 groepen, transport afstand naar verdeler +/- 8m + 2m in de hoogte. (23% van totaal)
1 x 4 groepen, transport afstand naar verdeler +/- 10m (2m vanaf verdeler 3) (15% van totaal)

Ik denk daarom aan een
7 meter 32mm leiding naar verdeler 1
1,5 meter 16mm naar verdeler 2
8 meter 25mm leiding naar verdeler 3
Vanaf verdeler 3 met een 16mm, nog 2m verder naar verdeler 4.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #6
16mm in ltv als voeding naar een verdeler gaat m niet worden, de minimale dikte naar de verdeler zou ik als 25/26nemen.
als je de aanvoertemperatuur verlaagt en met een kleine delta t wil werken zal de volume stroom verdubbelen, je zult dus voldoende water richting de verdeler moeten kunnen krijgen
ook is het zaak om de weerstand in de leidingen zo laag mogelijk te houden
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #7
@Cuprani laat dat logische maar gewoon weg, want aanleg van verwarming is gebonden aan regels en als er niet voldoende water kan stromen en de WP levert te weinig vermogen is er geen transport en dus geen warmte en dat was volgens mij wel de bedoeling toch?

Dat heeft weinig te maken met even lange groepen, dat kan je als je de juiste materialen gebruik netjes inregelen bij verschillende lengte van slangen (wat berekend is) wat is je warmte behoefte (bereken wat je nodig hebt voor de grote van ruimte en een temperatuur die gewenst is) want wat levert de in jou gedachten zijnde installatie aan warmte op.

Daaruit volgt welke materialen (WP en installatie) je gaat gebruiken zodat het resultaat is dat het levert wat nodig is om alles te verwarmen.
En met logisch denken alleen maak je geen goed werkende installatie, met berekenen lukt dat meestal wel heel goed, tenminste dat is mijn ervaring in de afgelopen 35/40 jaar.

Vr Gr
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Cuprani

  • #8
Ik heb geen idee hoe ik de wartmebehoefte per ruimte exact kan berekenen, maar ik weet wel dat ik de themorstaat beneden nu op 19grdn heb in mijn oude huis met vloerverwarming, en dat boven de radiaoten maar sporadisch aan staan. Dat is ook een huis van 1992. Wel ligt daar elektrische vloerverwarming in de badkamer, wat wel zo prettig is, maar ik in het nieuwe huis straks gewoon via waterverwarming wil laten lopen.

Ik wil geen gescheiden systeem, maar als het boven rond de 17 a 18 graden blijft in de winter is dat helemaal prima.

Keuze warmtepomp kan ik vrij weinig aan veranderen, want die zit er al in. En op dit moment kan die het huis goed verwarmen (aldus de huidige bewoner). En dat nog met de ouderwetse laag rendement radiatoren.

De warmtepomp is een full electric lucht/water warmtepomp van 11 kW.
Beneden is 104 m2 vloeroppervlakte.
Boven is het zo'n 70 m2 (iets meer, maar ik wil geen vloerverwarming onder de vaste kasten)

De leidingdiameters die ik hierboven even had voorgesteld zijn ook niet uit de lucht gegrepen, maar gebaseerd op de warmtebehoefte per verdereler (simpelweg door door het aantal groepen als 100% te zien, en er van uit te gaan dat alle groepen evenveel warmte nodig hebben), tov de weerstand in de leiding per meter.

Dus met een 16mm leiding op 1,5 meter afstand heb ik maar ietsje meer drukval tov 7 meter op 32mm. Maar de warmtebehoefte van die verdeler op 1,5 meter is een stuk lager. Dus daarom "geknepen" met de 16 mm. Maar wellicht is die redenering fout, maar daarom vraag ik hier ook advies. Ik ben geen pro ;-)
 
Laatst bewerkt:

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #9
Stel dat alle groepen bij elkaar niet voldoende warmte kunnen leveren om het warmte verlies te compenseren dan moeten er misschien wel dikkere slangen in de vloer.
Als je alles gokt kan je verliezen daarom heet dat gokken, dat je advies vraagt is ook prima.

Als je met radiatoren de temperatuur gewoon kan halen met een 11 kW warmte pomp dan is dat mooi maar met welke water temperatuur. Kan het vermogen wat die radiatoren nu afgeven ook in de vloer worden gelegd met een lagere temperatuur of is er in de vloer niet genoeg ruimte?
Dan je ook slangen in een wand leggen als dat nodig mocht zijn er zijn meer mogelijkheden.

Vandaar dat ik schrijf reken het eerst uit voordat je begint. Het is wel jou keuze natuurlijk.

Vr Gr
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Dit soort opgaven zijn normaal gesproken het werk van installatieadviesbureau's. Zij maken een warmteverliesberekening van je woning, eventueel ook met het scenario na bouwkundige verbeteringen zoals gevel en dakisolatie.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #11
Laat eerst een warmte verlies berrekening uitvoeren En aan de hand daarvan een legplan. Heb ik ook laten opstellen. Dan weet je wat je nodig hebt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu