20 ampère groep achter een 25 ampère hoofdschakelaar

Beste leden,

Binnenkort ga ik samen met een kennis voorbereidingen treffen voor de installatie van een Quatt Hybrid Duo warmtepomp bij hem thuis. In de handleiding staat dat beide units achter dezelfde aardlekautomaat van 20 A moeten worden aangesloten. Het plan is dus zoals Quatt het beschrijft:

1× aardlekautomaat 20 A → 1× werkschakelaar → beide units

De hoofdzekering is 3×25 A. Tijdens het inlezen op verschillende fora kwam ik echter tegenstrijdige adviezen tegen. Sommigen verwijzen naar de zogenoemde 1,6-regel, waaruit zou volgen dat je achter een 25 A hoofdzekering maximaal zo’n 16 A mag aansluiten. Anderen geven juist aan dat het geen probleem is zolang de belasting onder de 25 A blijft.

Mijn concrete vraag: kan een 20 A aardlekautomaat probleemloos achter een 25 A hoofdzekering worden geplaatst, zonder dat dit veiligheidsrisico’s oplevert of dat de installatienormen (NEN 1010) worden overtreden?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Ter info:
De elektrische specificaties van de warmtepompen:
Max. stroom: 20 A
Nominale stroom: 16 A

Laatst bewerkt:
Een eindgroep hoort selectie te zijn t.o.v. de hoofdzekering. Met 20A is dat niet het geval.
Het mag niet. (of er een uitzondering uit die regel is? volgens mij niet)

Verder niet onveilig, vooral onhandig.
Er blijft weinig ruimte op die fase over. Alle andere grote verbruikers moeten dan op fase 2 en 3.
Een apparaat op krachtstroom erbij, is dan eigenlijk geen optie meer.

Een 3 fase warmtepomp is wat je hier wilt.
Raar dat die Duo geen 3 fase pomp is, of tenminste 2 fase. Er zitten 2 pompen in, waarom die niet op 2 verschillende fase met de aansturing e.d. op de 3e?

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan