2 sets verlichting op 1 electrapunt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan ik (zonder onveilige situaties te creeeren) 2 sets verlichting aansluiten op 1 electrapunt?
Ik heb maar één aansluiting voor verlichting in het plafond zitten maar ik heb verlichting nodig op m'n boekenkast en verlichting nodig boven m'n burea. Beide sets tezamen komen neer op 200 w wanneer ze branden. Ik had bedacht dat ik dmv een kroonsteentje beide sets verlichting op de draden die uit het plafond steken kan knutselen. Veilig of niet?
Alvast bedankt voor 't antwoord!

De belasting is geen probleem, zorg er wel voor dat de aansluiting goed is, d.w.z. met adereindhulsjes op de snoeren en de snoeren in gootjes gelegd tegen het plafond.

Hee Gerrit, dank voor je antwoord! Ja, snoeren komen in gootjes te liggen maar euhhh adereindhulsjes... Hoe werkt dat en hoe sluit ik die aan? Blauwe electrakabeltjes van verlichtingssets bij elkaar knijpen en dan in 't kroonsteentje en aansluiten op de blauwe electrakabel uit 't plafond? Idem voor bruine electrakabels?

We praten over 200W geen 2000!
Gewoon die draadjes in het kroonsteentje en klaar.

Je kan knipogen Gerrit maar geef toe dat het in dit geval zwaar overdreven is met een stroom van minder dan 1A.

Wij willen graag goede antwoorden geven en het aanbrengen van een adereindhuls o.i.d. is gewoon verplicht.

Dat het weinig gebeurt en dat het bij dit vermogen wel goed zal gaan doet daar niets aan af.

Nou, nou, nou heren (en dames)!
Ik ben een gewone huis tuin en keuken doe het zelver die niet zo heel erg veel van elektra af weet maar 't wel graag veilig doet. Ik hoef echt niet te weten of iets wel of niet verplicht is volgens die of dat artikel in het grote Elektrahandboek... Ik waardeer correcte aanwijzingen en handige tips en zal m'n best doen om de klus veilig te klaren, okee?! :D

Laatste vraag: klopt de volgende veronderstelling? Blauwe electrakabeltjes van verlichtingssets bij elkaar knijpen en dan in 't kroonsteentje en aansluiten op de blauwe electrakabel uit 't plafond? Idem voor bruine electrakabels?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan