2 rijen van 7x ibc aan elkaar koppelen tbv regenwateropbang

Beste mensen,

Ik heb in mijn kruipruimte in totaal 14 ibc'staan. Het zijn 2 rijen van ieder 7 ibc's die tegenover elkaar staan met de kraanopeningennaar naar elkaar.

De bedoeling is dat ik 2 tanks ga gebruiken als infiltratietanks. Dmv een overloop ga ik het heldere regenwater laten infiltreren in de overige tanks dmv een pvc-buis 125 rond SN4. Vanuit deze buis wil ik de overige ibc's laten vullen dmv een T-stuk 125-125-50 naar iedere afzonderlijke tank.
127432_IMG_20200215_172143_1.jpg


Ik heb inmiddels verloopstuk ken van s60x6 naar pvc 50 rond gekocht.

Nu zit ik met de vraag:
- zal ik alles aan elkaar lijmen?
of
- de pvc 50 rond verbinden aan de 125 rond dmv een flexibele rubberen Sok met 2 schroefklemmen.

Ik stel deze vraag omdat ik niet. Zeker weet of er dmv uitzetten en krimpen van de vaten er spaain op de PVC-verbindingen konmt te staan waardoor ze evt op den duur uitscheuren.

Graag hoor ik jullie ideeën/mening.

Groet,

Jos
 
Legionella?
In een kruipruimte zal het niet snel boven de 20 graden komen.

Is alles apart op aansluiten 125 niet overdreven?
Waarom niet vanaf de eerste met flexible 50mm?
Eventueel per 2 tot 4 tanks een 50 mm naar de twee.

Verder lees ik "infiltratietanks" en "infilteren"
Bedoel je daarmee dat het water de grond ingaat?
 
Ik heb een watertoevoer punt van 125 rond. Als het flink regent kan deze het water dat van mijn daken afkomt net aan.

Omdat ik zoveel mogelijk regenwater wil opslaan, dacht ik dat doorgaan op 125 het handigst is en daarvanuit naar 50 mm voor de IBC.

Het water wil ik gebruiken om mijn toiletten, vaatwasser, wasmachine en tuin te besproeien.

JACKD. Je hebt het over een flexibele 50 mm en een doorkoppeling om de 2 a 4 vaten.
Wat voor een flexible 50mm bedoel je en hoe moet het zien per 2 tot 4 tanks een 50 mm naar de twee?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Jos
 
Ik denk dat je toch ergens iets moet gaan pompen of verdelen. Stel het regent heel erg hard dan zullen een paar vaten deze hoeveelheid moeten kunnen opvangen. Met andere woorden ze moeten altijd praktisch leeg beschikbaar staan. Omdat je schrijft 125 mm kan het maar net aan.
 
2 Tanks gebruiken als opvang én filter zal een groot deel van de doorstroomcapaciteit wegnemen. Vraag is ook hoeveel vuil er meekomt met het hemelwater wat je vanaf het dak opvangt.

Beter maak je 6 of 8 tanks als buffer (mét noodoverstort naar riool of oppervlaktewater), 2 tanks als filter en de rest als voorraadtanks voor grijs water. Van buffer naar filter en verder zul je wel met een opvoerpomp moeten gaan werken.
 
Bedankt voor jullie reacties alvast.

Tussen de dakgoten en de kruipruimte zit;
- bladvangers
- zandput

De gedachte was om 125 rond te splitten in 2x 110. Deze laten invoeren in 2 ibc's (bezinkbakken) door deksel. Invoebuis onder in de tank dmv T-stuk laten opwaarts laten instromen zodat sediment in de bak niet wordt omgewoeld.
Daarna 20 cm boven onderkant ibc-bak bij beide bakken wanddoorvoer 110 naar buis 125. Dat is dan dezelfde doorsnede als de aanvoer vanuit het dak.
Deze 125 weer bij elke tank splitten naar 50. Volgens mij moet de maximale toevoer bij een forse regenbui zo kunnen worden opgevangen en verdeeld over de IBC's.

Wat vinden jullie hiervan?

Hoeveel bakken ik in totaal ga gebruiken is nog de vraag. Ik begin denk ik eerst met 10 IBC's
Beter te veel onder de grond zetten en afsluiten dan er achter komen dat ik nog wat meer had kunnen opvangen/gebruiken. 1x een gat graven van 2,5 meter diep bij 120x180cm breed om onder mijn fundering door te kunnen vond ik voldoende.

Het gebruiken van het opgevangen water heb ik als volgt bedacht:
De laatste (meest verre bak van de invoer) gebruiken als oppompbak dmv zuigslang met vlotter in de IBC).
Om droogloop te voorkomen, vulkraan met vlotter ook op deze ibc aansluiten.
Ik zag dat bij: rekubik.de dit soort deksels te verkrijgen zijn.

Hierna wil ik de aanzuigslang aansluiten op een frequentiegestuurde pomp. Deze sluit ik weer aan op de afgescheiden waterleiding voor de buitenkranen, wasmachine, vaatwasser en toiletten. Deze is bij de bouw van het huis al aangelegd. Als ik dit doe sluit ik de kogelkraan van deze lus wel af in de meterkast om besmetting met het drinkwater te voorkomen.

Maar nu blijft de vraag:

- wat is de beste manier om de 50mm PVC-mondstukken van de IBC's aan te sluiten op de regenvoeding-/doorstroombuis?
Lijmen of moffen met rubberen verbinding?

Wat is jullie mening?
 
Omdat ik ook voor een tuinberegeningsinstallatie voor het gras (100m2) in de tuin en 3 bloembakken (samen 100 m2) wil gebruiken, wil ik voor de zomer genoeg buffer kunnen hebben als het langdurig droog is en er zo'n stortbui komt.

Ik ga natuurlijk ook een overstort maken voor als ze vol zitten. Met max. 13m3 opslag en het dagelijks gebruik gaat dat niet snel gebeuren denk ik.

Om het nog iets complexer te maken. Ik ga de opslabakken iets van de grond optillen. Anders ul ik bij laag waterstand alle opslabakken met water vanuit de waterleiding. Met andere woorden, de opzuig IBC waarop de pomp staat aangesloten is het laagste punt.

Groet,

Jos
 
Even overgenomen van het KNMI. Een overvloedige hoeveelheid van 50 millimeter of meer kan ook binnen enkele uren vallen of zelfs binnen een uur. Het weerstation Herwijnen kreeg op 28 juni 2011 een wolkbreuk waarbij in een uur tijd 79 millimeter viel.

79 mm x 150 m2= 11.850 ltr dus in een bui loopt je systeem bijna over.
 
Beste medeklussers,

De bedoeling is om een overstort te maken naar buiten. Eventueel mijn infiltratiekratten hiervoor ook te gebruiken. Al met al geen zorgen voor overbelasting van het systeem.
Deksels volledig aandraaien, be-/ontluchtings buizen aan de bovenkant van de IBC's aanbrengen en boven overstortniveau/bladvangers laten uitkomen aan de buitenkant van het huis.

Maar nu blijft de vraag waarmee ik begon:

- wat is de beste manier om de 50mm PVC-mondstukken van de IBC's aan te sluiten op de regenvoeding-/doorstroombuis 125?
Lijmen of moffen met rubberen verbinding?

Suggesties?
 
Jackd schreef:
Legionella?
In een kruipruimte zal het niet snel boven de 20 graden komen.


Je vergeet dat er in de zomer bij een bui wel water van 30 graden of hoger in het systeem kan komen, het zal in de kruipruimte niet snel genoeg in temperatuur zakken.
 
Om de toevoer van regenwater te stoppen monteer ik schuifkranen bij de hoofdtoeverleiding.

Zie: schuifkraan.

Systeem afgekoppeld, geen warm regenwater.

Jan, bedankt voor de tip. Zal er aan denken bij een zomerse bui.

Groet,

Jos
 
Ik heb hier een ibc vat een paar jaar als buffer gebruikt en bij temperatuurswisseling gebeurde er weinig kwa vervorming aan de tank, het temperatuurstraject was van 95 naar 35 graden en alles was vast aangesloten met koper en gebeugeld. Oftewel ik zou het met lijmverbindingen doen dit omdat met regenwater er niet zo heel grote temperatuurswisselingen zullen zijn
 
Ik dacht aan een "koppelset voor 2 IBC tanks" (google voor foto's)
Eigenlijk is dat simpelweg een (zuig)slang tussen twee tanks. (niet precies die set, het gaat om het idee)
Als je dan in het midden van die slang een t-stuk zet en dan naar de 125 mm, dan heb je een deel flexibel.

Ik ging er daarbij vanuit dat je niet de capaciteit nodig hebt om 12 tanks apart aan te sluiten, maar dat kan natuurlijk wel.
 
JosW65 schreef:
Ik ga natuurlijk ook een overstort maken voor als ze vol zitten. Met max. 13m3 opslag en het dagelijks gebruik gaat dat niet snel gebeuren denk ik.

Tuurlijk wel. In het najaar en winter zijn bij dagelijkse regen de bakken continue vol. Die overstort is essentieel! Doe deze niet naar het riool (want dat kan ook vol zitten), maar de tuin of sloot in.

Wat doet de 14 ton aan gewicht in de kruipruimte voor de constructie van je huis? Heb je het door een constructeur laten uitrekenen?
 

Gerelateerde klussen

Reacties
8
Weergaven
602
Buiten en tuin
Gerrit B
Reacties
8
Weergaven
348
Buiten en tuin
wgb
Reacties
6
Weergaven
292
Buiten en tuin
BertPleizier
Reacties
6
Weergaven
253
Buiten en tuin
Jackd
Reacties
7
Weergaven
462
Buiten en tuin
Jackd

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu