2 polige stroomonderbreker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als men een nieuwe 2 polige stroomonderbreker plaatst in de verdeelkast van waar komt de toevoerdraad dan die men er vanonder in brengt ?

Dank bij voorbaat,

P.

Hangt vqn de kast af. Er zijn kasten waarblij er standaard voorzieningen zijn waarin je een extra automaat gewoon bijplaatst en via rail zijn aansluitingen krijgt. Anders zal je moeten zoeken naar de voeding van de andere automaten achter de aardlekschakelaar in kwestie en daarvan bij aftakken. Gebruik wel voldoende dikke kabel hiervoor.

Er is een nieuwe kast geplaatst met 10 (2 polige stroomonderbrekers)
"Star-Line 20A C 4,5kA 2pol"

Mijn vraag is waarom 2 polige (L1, N).

Bv.

kring D = "stopcontacten living"
er zijn 11 stopcontacten (dus er mogen maar 8 op één kring komen)
hier kun je een 2 polige gebruiken.

Bij verlichting weet ik niet hoeveel er op een kring mogen?

kring C = "verlichting slaapkamers"
er zijn maar 2 slaapkamers
hier zou toch 1 polige volstaan ?

kring B = "verlichting hal, living en keuken"
hal = 1, living = 2 halogeenspots en keuken = 1 lichtpunt
hier zou toch 1 polige volstaan ?

Nu was de uitleg van de electrieker dat de prijs van een enkele bijna niets scheelde met een dubbelpolige?

Bij verlichting weet ik niet hoeveel er op een kring mogen?
Vraag:
Ik zou graag een 4-tal spotjes van +/- 60 W in het plafond willen steken. Wordt dit gezien als 1 lichtpunt of niet? En hoeveel lichtpunten mag je voorzien per lijn (ik dacht 8)?

Antwoord:
Wat het aantal lichtpunten op één kring betreft zegt het AREI niets, voor zover het om een "zuivere" verlichtingskring gaat.
Wanneer in een verlichtingskring echter één of meerdere stopcontacten geplaatst zijn, we noemen dat een "gemengde" kring, dan telt elk lichtpunt als één stopcontact, en mogen er niet meer dan 8 stopcontacten en lichtpunten in de kring aanwezig zijn.
Als lichtpunt wordt aanzien: een of meerdere verlichtingstoestellen, met één of meerdere lampen, bediend door één of meerdere schakelaars.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan