2 pijpssyteem op een 1 pijpssysteem aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.
In 2 ruimtes in mijn woning wil ik een radiator plaatsen. Ik wil graag aftakken van een andere radiator maar nu blijkt het een 1 pijpssysteem te zijn waarbij de buizen in de vloer zitten. Maakt het uit als ik een 2 pijpssyteem aansluit op de aan-en afvoer van het 1 pijpssyteem?
51665_cv_1.jpg

De 2 nieuwe radiatoren worden niet warm indien aangesloten vlgs dit schema. Met een extra pomp in de leiding naar de 2 radiatoren worden ze wel warm.
Maar de waterzijdige weerstand van de bestaande ringleiding zal behoorlijk toenemen. Een berekening van de benodigde opvoerhoogte en bepaling van de watersnelheid in de ringleiding geeft uitsluitsel of de uitbreiding mogelijk is voor dit 1-pijpssysteem.
mvgr Bernhard

De afstand naar en tussen de radiatoren is erg klein want er zit alleen een muur tussen. 1 van de radiatoren is 40 x 50 dus erg klein en de ander is 100 x 60 Zou ik er dan toch een extra circulatiepomp tussen moeten zetten? Is het een en ander niet te regelen in de cv ketel zelf?

Je kunt proberen er een radiator bij te plaatsen welke je dan met een 50% ventiel uit moet voeren. Je laat de aanvoer van de bestaande radiator zo deze is. De retour van deze radiator voer je door naar de nieuwe radiator. Deze sluit je aan op de ingaande kant van het 50% blokej. De uitgaande kant van het blokje voer je terug naar de retour van eerder genoemde radiator.

Bij de bestaande radiator is de retour dan onderbroken. Op deze manier kun je een radiator bij de lus in zetten. Feit is wel dat eea wel de benodigde hoeveelheid water kan leveren. Het bestaande kan een beperkende factor zijn.

Succes.

Dus dan zou ik voor de nieuwe radiatoren 50% ventielen moeten bevestigen en dan ziet het eruit als op de tekening. Dit is wel te realiseren denk ik dus dan gaan we maar voor deze optie. Bedankt!

51665_cv_2.jpg

Nee inregelen heeft geen zin. Hoe moet je dat meten. Elke radiator werkt met een andere watertemperatuur. Meestal worden 1 pijpsystemen met een temp tussen aanvoer en retour van 10grd berekend. Hiermee wordt voorkomen dat de laatste radiatoren heel groot moeten worden.mvgr Bernhard.

Als dit de enige kring is die aangesloten is heb je ten delen gelijk.
Je moet ook rekening houden als er een inregeling aanwezig is voor het hoofddebiet dan die nog wel eens versteld moet worden en of het pompvermogen (stand) veranderd dient te worden.
Naast de 50/50 ventielen zijn er in het bestaande systeem 1 pijps ventielen met een verstelbare bypass instelling. Deze dienen beslist opnieuw ingesteld te worden.

In de basis heb je gelijk, echter de vraag is of dit het enige is wat er op zit of dat er meer is.

Nee dat hoeft niet gevierd te worden. :mrgreen: Ik zal altijd op onvolkomenheden berichten en het maakt dan ook niet uit wie dat is.
Als dat soms vervelend over komt is dat jammer maar nooit de bedoeling.

Het sleutelen aan een cv systeem is altijd meer dan klakkeloos een radiator plaatsen. Vele klussers acht ik in staat om het netjes te volbrengen. Voor het afstellen of rekenen aan een systeem wordt dat heel anders. De groep die dan over blijft is zeer klein en soms is er een deel bij die je met wat handreikingen verder kan helpen.

Het tekenwerk van DaniR6 is overigens keurig verzorgd, dat kan die wel, voor de rest kan ik het zo niet beoordelen.

Nog even terugkomend op mijn vraag aanvoer/retour: Als het nieuwe deel in de aanvoerdeel komt te zitten loop je het risico dat de laatste bestande radiator(en) vermogen te kort gaan komen. Daar komt men zeker achter als die scherp berekend zijn. Komt ook nog bij dat het aanwarmen een stuk langer kan gaan duren, zeker met een modulerende ketel.
Wil je dit risico uitsluiten is het handig om dat van te voren te bekijken zo dat je later niet nogmaals zaken moet gaan aanpassen als dat met wat denkwerk te voorkomen was geweest.

Hey tks vrr de berichten! :D
De aanvoer op de tekening begint onder dus de nieuwe radiatoren zitten aan het einde van de kring. Althans..... zo heb ik het getekend. Maar hoe weet ik waar de laatste radiator zit in de kring als alles in de vloer zit verstopt? De hoofdleiding vanaf de cv gaat naar beneden in een hoek die helemaal dicht is gemaakt en daar kan ik niet bij. Geen verdeelblok te zien en dan nog zou het dan een gok zijn. De mensen die hiervoor woonden hadden al netjes een radiator opgehangen in de bijkeuken maar deze was niet aangesloten. Ik begin nu te begrijpen waarom :-|
Op alle radiatoren zit een 50/50 ventiel die niet instelbaar is en op zolder hebben ze de radiatoren parallel zonder ventielen aangesloten. Het huis wordt verder prima verwarmd, behalve in de bijkeuken en wc waar geen radiator zit. Toch geef ik het niet op en zal hoe dan ook die radiatoren aansluiten ;) En ik wil niet alles 10 x opnieuw moeten aansluiten, vandaar dat ik hier ff bij de experts informeer. :cool:

Nou het gaat niet bepaald lukken :x Op alle radiatoren moet een 50% ventiel maar de leidingen voor de 2 nieuwe radiatoren komen vanaf boven en niet vanaf beneden. Er zijn geen 50% ventielen die aangesloten kunnen worden vanaf boven. Nu moet ik dus alsnog vanaf de hoofdleiding aftappen maar das bijna niet te doen aangezien ik dan de buizen in de kruipruimte moet plaatsen over een hele afstand. Daar zit ik met het probleem dat de vloer is geïsoleerd met een dikke laag piepschuim waar ik niet echt buizen aan kan bevestigen. Verder is het daar megakoud dus buizenisolatie zou ook niet echt helpen. Al met al wat een vreselijk stom systeem!!

Hoi je zegt de pijpen komen van boven. Zijn de 2 nieuwe radiatoren een verdieping lager geplaatst? ik maak een tekening met een paar mogelijkheden voor het aansluiten van de 2 nieuwe radiatoren.
mvgr Bernhard

Klopt ik wil de 2 radiatoren aansluiten vanaf een radiator op een verdieping hoger. Dit omdat er geen andere mogelijkheid is om vanaf dezelfde verdieping een aftakking te maken, en dan nog zou ik de buizen naar boven moeten leiden. Ja een beetje moeilijk uit te leggen maar dan zou je de situatie bij mij thuis moeten bekijken. Ik ben naar een speciaalzaak geweest en daar werd mij verteld dat er geen andere mogelijkheid was dan van de hoofdleiding een aftakking te maken.

Als de buizen naar beneden lopen moet je ze dmv. bochten op je onderblok aan De tweede radiator lus je op de begane grond door of via je kruipruimte.

Dus met twee leidingen naar beneden waarvan de aanvoer aansluit op je onderblok van de eerste nieuwe radiator. De retour van boven sluit je aan op de retour van de dan tweede die tevens de laatste radiator. Tussen de 1 na laatste en laatste radiator verbind je een buis door op de onderblokken.
Zo is het cirkeltje weer rond.

Zo moeilijk is dat toch niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan