2 groepen en slechts 1 3/4 buis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil op zolder een droger en een wasmachine neerzetten.

- Naar mijn zolder loopt maar 1 3/4 buis en ik heb geen mogelijkheid er een buis bij te leggen.
- Ik heb een 3x 35A aansluiting.

(ik moet nog even kijken off deze een aansluitwaarde hoger dan 2 KVA hebben, aangezien ze dan namelijk volgens NEN2007 een eigen groep nodig hebben)

Hoe kan ik nu toch 2 groepen naar zolder leggen ?

- Ik las dat 5 aderige kabels niet mogen (tenzij ik dan boven een onderverdeler op de wand schroef?).

- Meerdere losse draden met fase van verschillende groepen door 1 buis mag ook niet.

- Ik kan me herinneren dat er een regel is dat een fase altijd X mm van een adere fase af moet liggen. Zou ik in theorie dan 2 3-aderige kabels door die buis mogen 'persen' ? ;) In de hoop dat ze op voldoende afstand van elkaar zitten ? (of was de regel dat een fase altijd X mm van een zwakstroom of buskabel af moet liggen in 1 buis?)

Iemand met een idee ?

PS. Mocht ik een onderverdeler op de muur schroeven, zijn die er ook in inbouw formaat ? (Gira systeem 55.. ofzo.. ;) )

Wil je deze twee apparaten tegelijk gebruiken, dan zul je idd hiervoor twee groepen moeten monteren.
In 1 3/4 kunnen geen 2 3aderige kabels, deze zijn toch in diameter ca. 11mm minimaal.
1 3/4 buis is 19,05mm.
De beste optie is dus, aangezien je een 3phase aansluiting hebt,
in je verdeelkast een 16A 3ph+N automaat plaatsen, vanaf daar een 5aderige kabel naar je zolder en daar een klein verdeelkastje plaatsen met een hoofdschakelaartje 40A gevolgd door 2 of 3 alamatjes van 10A.
Deze uitmonteren op 2 of 3 contactdozen.
Selectief zit je dan ook goed met je stap van 1,6 (10-16).
Wil je het een stuk zuiniger aanleggen, houd het dan op een enkele groep naar zolder van 16A afgemonteerd op een Was Of Droog schakelaar. Achter deze schakelaar monteer je dan 2 stuks contactdoos waarop je je machines aansluit.
Nadeel van deze optie is dat er maar één machine tegelijkertijd gebruikt kan worden.
Of zorg ervoor dat het gezamenlijk vermogen van de twee machines niet boven de 3,5Kw uitkomt,ze kunnen dan wel tegelijk gebruikt worden.

Hoe zit het met deze CEE onderverdeler? Mag dan nou wel of niet achter een 5 aderig verlengsnoer en dan 2 apparaten eraan hangen?

21204_cee_verdeler_1.jpg

Volgens een mede beantwoorder behoort deze niet tot de E-installatie oftewel niet onder de regels van de 1010.
Heb ze zelf ook wel eens toegepast bij kermisachtige buiten-gebeurens.
Een individuele beveiliging is ook niet aanwezig.
Beter is dan een zgn. zwerfkastje te gebruiken, die zag ik al bij de "H"-bouwmarkt voor minder dan weinig, zitten ook nog onderzekeringen in.
Maar waar zijn we nou mee bezig?
Nemen we ons vak niet meer serieus?

Thanks! Ik heb het inderdaad toch maar even nagekeken en ik kan gewoon met 1 groep wegkomen :)

Wasmachine max. 1950 - 2150 Watt en de droger trekt max. 1150Watt.

:lol:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan