2 fase inductie kookplaat op 3 fase aansluiten

Beste klussers, Ik heb een 2 fase kookplaat van Pelgrim PKI260RVS welke volgens de fabrikant niet mag/kan worden aangesloten op een 3 fase Perilex stopcontact. Maar volgens de witgoed boer zou dat prima kunnen. Daarnaast is er een andere monteur geraadpleegd en beide oplossingen staan hieronder. Ik zou graag weten wat te doen. Wat ik wil is met een veilig gevoel koken. Ik kan zelf een beetje klussen maar hier ga ik zelf absoluut niet aan zitten. Graag jullie advies

oplossing witgoedboer (zie foto's):
- Een brug tussen de N1 en N2 van de kookplaat.

oplossing van de andere monteur (bericht via whatsapp):
-
Hij moet 1 en 2 verbinden met de fase van zijn wandcontactdoos, 3 niet gebruiken/aansluiten en 4 en 5 mogen idd met een brug verbonden worden en die draad moet op de nul van de wandcontactdoos, 6 is de aarde aansluiting welke uiteraard in het midden zit. Wel eerst goed doormeten waar de nul zit en waar de fases !

Zoals ik het zie op zijn foto, zit de aarde goed, de blauwe ook maar moet worden door verbonden met een brug naar 4 zoals het rode streepje, en dan 3 niet aansluiten, maar afdoppen, maar wel altijd doormeten of de wandcontactdoos goed is aangesloten !

Volgens de bijgeleverde stekker is de nul links boven, rechts en onder zijn fases maar dit moet je dus altijd checken met een spanningsmeter

Zie de bijlages voor de foto's van de kookplaataansluiting, de stekker, perilex, en mijn meterkast. De laatste foto is het voorstel van de witgoedboer.

Alvast bedankt voor de moeite.

20250428_203254.jpg

20250428_203322.jpg

20250428_203354.jpg

20250508_163035.jpg

20250508_163040.jpg

WhatsApp Image 2025-05-09 at 20.40.18.jpeg

Volgens de bijgeleverde stekker is de nul links boven, rechts en onder zijn fases maar dit moet je dus altijd checken met een spanningsmeter

Dat is dus stap 1 al.

Dan kijken of de nul in het stopcontact inderdaad op dezelfde plek zit als op de stekker.

Dan volgens het middelste schema op de kookplaat aansluiten, waarbij inderdaad 2 van de 3 fasen uit het stopcontact gebruikt worden en de nul met de brug aansluiten.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan