2 bruine draden in 1 buis

Turbo MacKwek

  • #1
Ik kom iets raars tegen bij het verplaatsen van de wasmachine-aansluiting. In de buis zitten zitten 1 geel/zwarte, 1 blauwe en 2 bruine draden. 1 van die twee bruine draden was afgeknipt en hing 'loos' in wasmachineschakelaar. De andere bruine draad toont samen met de blauwe draad op de spanningszoeker wat je zou verwachten. De andere bruine draad (die loze dus) geeft samen met de blauwe draad in de spanningszoeker een resultaat dat ik niet ken. Zie foto's (excuses voor de kwaliteit, maar volgens mij is het nog net te zien wat er gebeurt...).

Wat betekent dit?

IMG_20210109_165130.jpg IMG_20210109_165135.jpg IMG_20210109_165030.jpg
 

Wim7

  • #2
De tweede bruine draad kan spanning krijgen door capacitieve koppeling. Belast de onbekende loze bruine draad eens met een fitting+lamp en kijk dan wat gebeurt.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
Van de foto's kan ik weinig maken...

Weet je waar de draden heen lopen? In geval van wasmachine waarschijnlijk direct naar de groepenkast. Kijk daar dan eens of je kunt zien dat de ene bruine draad ook daar los is gekoppeld.
 

Turbo MacKwek

  • #4
@Wim7 Gedaan. Lamp doet dan helemaal niks. Is een ledlamp. Begrijp ik goed dat als alleen de bovenste lampjes branden op de spanningszoeker, dat dat dan betekent dat er wel ENIGE spanning is, maar te klein om de 110 of 220 v lampjes te laten oplichten? (dat zou denk ik overeenkomen met capacitieve koppeling ?)

@Vonken_trekker Lijkt me ook waarschijnlijk dat ie direct naar de groepenkast gaat, maar daar kan ik als relatieve leek toch maar beter vanaf blijven lijkt me? Of kan ik dat ergens zonder risico ofg moeilijkheden goed zien?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #5
Klopt, dat kan de capacitieve werking zijn.

Wat voor een groepenkast heb je? Een ouderwetse met smeltpatronen? Of een relatief nieuwe met automaten?

In een kast met smeltpatronen staat spanning op aanraakbare delen. Die zou ik enkel openen als je de spanning van de hele kast eraf kunt halen, wat vaak niet mogelijk is.

Een nieuwere kast met automaten is aanraakveiliger en vaker geheel spanningsvrij te maken. Die zou je eventueel wel kunnen openen om enkel even te kijken hoe de bedrading zit.

Maar als je het niet vertrouwt dan altijd afblijven natuurlijk en er iemand bijhalen die hier wat meer ervaring mee heeft.
 
  • Like
Waarderingen: XanderH

Wim7

  • #6
Een bruine draad moet continue spanning geven. Als hij niet is aangesloten in de meterkast mag hij geen spanning voeren. De tool die je gebruikt belast de draad nagenoeg niet (vandaar de lamp, een echte gloeidraadlamp is beter, dat is een echte weerstand). Wat geeft de probe nu aan?
 

Turbo MacKwek

  • #7
Ik heb een moderne kast, 4 jaar geleden laten plaatsen. Ik vermoed dat als er een loze draad aan dat uiteinde had gezeten, dat de elektricien die niet los in de nieuwe groepenkast zal hebben gedaan.

@Wim7 Bedoel je dat ik de spanningszoeker erop moet zetten, terwijl ook de fitting erop zit?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #8
Dan zou je de kast kunnen openen om te zien of er daar uit het andere uiteinde van de leiding ook twee bruine draden zijn waarvan maar 1 aangekoppeld. Indien dit zo is dan zou ik de ongebruikte bruine draad verwijderen uit de leiding. Die ga je toch nooit meer gebruiken voor de wasmachine aansluiting en geeft nu en in de toekomst enkel verwarring.

De meter zal met de lamp erop geen spanning meer aangeven.
 

Wim7

  • #9
Ja, fitting met gloeilamp (echte foute van vroeger) op loze bruine en blauw. Licht is spanning dus aangesloten in groepenkast. Geen licht is niet aangesloten maar (blijf voorzichtig) capacitieve koppeling dus stoorspanning.
 

Turbo MacKwek

  • #10
Check.
Ik heb nog een 40w gloeilamp gevonden.
Die heb ik eerst in een lamp in de woonkamer gedraaid om te testen of ie het nog deed en dat was zo.
Vervolgens in de genoemde fitting gedraaid die met een lasklem zit aangesloten op de loze draad en blauwe. Daar geen licht. Ook niet een heel klein beetje.
De spanningszoeker erop gezet (in de lasklemmen erbij.) en nu idd helemaal geen enkele spanning meer
Dus de conclusie is dat het stoorspanning is. Ik kan de loze draad dus verwijderen.

(en begrijp ik goed dat dat betekent dat deze draad gewoon ergens loos in de buizen zit, maar dat er een minimale spanning op zit als gevolg van het magnetisch veld dat de andere draden in de buis opwekken.)

Dank voor jullie erg snelle reacties!

En gewoon uit nieuwsgierigheid: enige idee waarom of hoe deze situatie in het verleden kan zijn ontstaan?
 

Wim7

  • #11
Bij de (her)bouw moet alles snel. een tweede direct is sneller als naderhand door de buis trekken.
Ikzelf heb eens een zwarte draad niet in de lasdoos maar 10cm ervoor in de pijp gevonden toen het licht "het niet deed"
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #12
Klopt Wim, alleen heb je er geen bal aan om een tweede 2.5mm fasedraad te trekken die op dezelfde 16A automaat zitten (want 2 eindgroepen door 1 leiding mag nooit). Die ene bruine draad kan de maximale stroom van 16A prima aan. En lassen kan ter plaatse nog indien nodig. Ik gok eerder op dat dit ooit een schakeldraad is geweest. Of een 3f krachtgroep waarvan maar 2f werd gebruikt.

Dat resultaat had ik niet anders verwacht inderdaad.

Je kunt de draad verwijderen. Maar ik sluit niet uit dat er aan het andere einde van de draad een lasklem op is gestoken om hem af te doppen. Dan moet je verdomd hard trekken om hem eruit te krijgen.

Je kunt het natuurlijk gaan proberen maar ik zou toch altijd even kijken of ik het andere einde kan vinden en zekerstellen dat die vrij is om terug getrokken te worden. Tevens kan iemand anders dan in de gaten houden of er tijdens het terug trekken geen mechanische spanning op de andere draden komt te staan.

Kortom, simpelweg aan die draad gaan trekken zonder de andere kant te inspecteren raad ik af.
 

Wim7

  • #13
Klopt Vonken_trekker, draad laten zitten. Als Turbo_MacKwek spanning heeft met voldoende amperage dan kan hij verder met de juiste bruine draad. Een plakker op de loze bruine draad en door verder met de klus. Succes verder.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #14
Mijn advies blijft toch om hem te verwijderen maar dan wel eerst even checken hoe de andere kant eruit ziet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu