15 jaar oud elektrisch systeem met afstandsbediening van Legrand

Beste klusjesmannen, Help mij alstublieft met deze situatie. Ik ben onlangs verhuisd naar een huis met een 15 jaar oud elektrisch schakelsysteem met afstandsbediening van Legrand. Er zijn geen officiële papieren achtergelaten door de vorige eigenaren en ik kan geen enkele handleiding online vinden. Ik kon niet achterhalen hoe ik de afstandsbediening moest programmeren. De knoppen worden willekeurig toegewezen aan verschillende lampen in huis en sommige knoppen gaan aan, maar schakelen niet alle lampen uit die op het systeem zijn aangesloten. Bijgevoegd zijn de afbeeldingen die ik kon maken met 'enige' informatie over het schakelaarmodel. Help me alstublieft een handleiding hiervoor te vinden of leer me hoe ik het moet programmeren. Bedankt.

WhatsApp Image 2025-10-27 at 10.16.59 AM (1).jpeg

WhatsApp Image 2025-10-27 at 10.16.59 AM (2).jpeg

WhatsApp Image 2025-10-27 at 10.16.59 AM.jpeg

De afstandsbediening blijkt dit ding te zijn: Mosaic, artikel 784-31
Handleiding in Engels: Mosaic 784-31

De dingen in de meterkast zijn misschien typen 036 27, 017 11 of 036 26 maar dat is lastig te bepalen.
De handleiding van de afstandsbediening heb ik met Google foto zoeken gevonden.

Ik zie nu ook dat op de blz. 21, 22 en 23 linksboven de ontvangers staan met artikelnr. en een afbeelding.
Daar kun je ook op zoeken.

Die laatste foto, dat is een transformator.
Ingang 230V en uitgangen 12V en 24V wisselspanning.
Dat ding zorgt voor de spanning van de apparatuur.

Ik zou het zelf bij Legrand opvragen, foto's meesturen en dan hopen dat iemand er nog wat van heeft.

Ik ken dit systeem van Legrand waar ik als lid van een stichting mede verantwoordelijk voor ben voor onderhoud aan gebouw en installaties. Daar hetzelfde probleem: Het systeem van Legrand is al meerdere jaren "end of life" verklaard, waardoor er geen support en/of onderdelen meer zijn. Wij gaan eea nu ombouwen naar Shelly.

Bedankt voor je reactie. Het is jammer dat Legrand de ondersteuning voor dit systeem stopzet. Het hele systeem vervangen door een traditioneel elektrisch systeem lijkt me erg duur. Zijn er alternatieven hiervoor?

Genoeg alternatieven, zoals het reeds genoemde Shelly bijvoorbeeld.
Je moet eerst beginnen met wat dit systeem eigenlijk allemaal schakelt, dan bepalen of je dat 1op1 weer draadloos wil doen. Dan het aantal componenten bepalen en kijken waar je op uitkomt. Maar dat het geld gaat kosten is wel duidelijk.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan