14 mm waterleiding met 15 mm koppeling?

Hvorselman

  • #1
Zojuist ben ik er in geslaagd mijn waterleiding lek te prikken met een beitel. Niet zo mooi.

Nu moet ik een stuk af zien te sluiten, wat op zich prima kan. Het blijkt alleen dat ik een 14mm waterleiding heb (oud!) en ik heb alleen een 15 mm knel koppeling. Zou het toch werken om die koppeling op de 14 mm buis te zetten en zo dus twee delen van de leiding waterdicht te koppelen?

Het is zondagavond, dus ik kan nergens iets kopen....
 

Fiesiekus

  • #2
Lijkt me moeizaam; maar als dat je enige spul is, is 't te proberen. Meestal gebruik ik een ringetje en soldeer ik een 15 mm sok met ringetje over die 14 mm.

Heb je toevallig een soldeersok 15 mm?
 

Hvorselman

  • #3
Nee, ik heb helemaal niks van dit soort dingen in huis, want ik was nog helemaal niet met de waterleiding bezig. Die 15 mm koppeling heb ik bij een kennis kunnen halen, dus dat was al mazzel...

zit ik mooi zonder water nu...
 

Fiesiekus

  • #4
Het enige wat ik nu kan bedenken is de 2 wartels over de 2 uiteinden van de 14 mm pijp schuiven, één laagje teflontape om de 2 uiteinden van de 14 mm pijp te wikkelen, die knelringen van 14 mm erover schuiven, daar weer teflontape over draaien en dan de wartels aandraaien.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
En 's nachts en bij afwezigheid de hoofdkraan dicht....
 

Hvorselman

  • #6
Ik heb de 14 mm leiding aan beide kanten even wat opgerekt, zodat ie op het uiteinde net 15 mm is, door met een schroevedraaier er in rond te draaien. Toen de koppeling erop en het lijkt te werken. Hij lekt niet.
We gaan het zeker even bijhouden, het hele stuk wordt binnenkort afgesloten en vervangen, dus dit is een tijdelijke oplossing.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Moet gewoon werken, de ringen in de knelkoppelingen zijn goed genoeg samen te persen om de zaak dicht te houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu