125+ jaar oude balklaag verzwaren

Wat is hier het nut van een vochtbuffer?
Aan de binnenkant wordt het dampdicht, dus vocht kan de isolatie niet in.
Als geluid geen factor is, zou ik hier PIR pakken.

Niet isoleren rondom de balkkoppen is veilig, maar mijn inziens wel een zwaktebod.
Jammer dat ze er niet verder op doorgaan, maar aan de andere kant kan alleen over dit onderwerp al een boek geschreven worden.

De balkkop inpakken kan alleen als de balkkop binnen de warme schil komt te liggen.
Rondom PIR zou kunnen, maar dan heb je nog iets nodig waar ie op komt te liggen dat isoleert en sterk genoeg is om de balk te dragen.
Maar dat heb ik nog nooit gezien, dus dat zal nog niet bestaan.

Hier leesvoer en testmateriaal,
eventueel alleen de conclusie lezen onderaan.

Wat is hier het nut van een vochtbuffer?
Aan de binnenkant wordt het dampdicht, dus vocht kan de isolatie niet in.
Als geluid geen factor is, zou ik hier PIR pakken.

Niet isoleren rondom de balkkoppen is veilig, maar mijn inziens wel een zwaktebod.
Jammer dat ze er niet verder op doorgaan, maar aan de andere kant kan alleen over dit onderwerp al een boek geschreven worden.

De balkkop inpakken kan alleen als de balkkop binnen de warme schil komt te liggen.
Rondom PIR zou kunnen, maar dan heb je nog iets nodig waar ie op komt te liggen dat isoleert en sterk genoeg is om de balk te dragen.
Maar dat heb ik nog nooit gezien, dus dat zal nog niet bestaan.

Hier leesvoer en testmateriaal,
eventueel alleen de conclusie lezen onderaan.
https://www.renofase.be/wp-content/uploads/2013/12/D3-1-Na-isolatie-en-houten-balken.pdf

Op wie/wat reageer je met de vraag Wat is hier het nut van een vochtbuffer?

Geluid is geen factor. De achtertuin is een gesloten tuin. PIR direct tegen de muur of een stukje spouw creëren?

Het is inderdaad jammer dat ze daar niet verder op in gaan. Maar laten we wel wezen, elk beetje isolatie in dit oude huis is mooi meegenomen natuurlijk. Ik overweeg zelfs nog om deze achtergevel misschien eerst helemaal niet te isoleren met een voorzetwand (Mocht de vloerverwarming het niet warm krijgen in de echt koude dagen, dan maar tijdelijk bijstoken met een elektrische kachel), maar geld te sparen om vervolgens de buitenzijde te isoleren. De achtergevel wilde ik sowieso al laten stuccen.

Is foamglas niet een materiaal dat isoleert en dragend is?

Morgen ga ik het artikel van je link lezen. Bedankt voor het delen!

Dat komt omdat niet dragende geisoleerde voorzetwanden op zichzelf al een zwaktebod zijn.
Dus dan is toch het de moeite om te overwegen een strook schuimbeton weg te halen en hier (gewapend) beton te storten waar de dragende voorzetwand op geplaatst kan worden. Gelukkig heb ik in de oude kruipruimte langs de muren PIR toegepast, waardoor het beton dan geen koudebrug zal vormen.

Op wie/wat reageer je met de vraag Wat is hier het nut van een vochtbuffer?
Op de reactie voor mij.
"Het toepassen van houtwolisolatie verlaagd het risico omdat dit vochtbufferend is. Aan de binnenkant een klimaatfolie toepassen die je op de balken afplakt"
Klimaatfolie is hier ook niet het beste, wat zou daar de meerwaarde van zijn boven een damprem/dampdichte folie?

"Is foamglas niet een materiaal dat isoleert en dragend is?"
Ja, maar of dat geschikt is onder houten balkkoppen?
Daar zit denk ik teveel beweging in, weet ik verder niet. Ik zou niet de eerste willen zijn die het probeert. (en ik ben best van dingen proberen)

Het laten aanstucen van de gevel kan nadelig uitpakken als dit de gevel dampdicht of dichter dan dat deze aan de binnenkant maakt, let hierbij wel goed op.
De opbouw van binnen naar buiten zal van dampdicht naar dampopen moeten zijn zodat vocht wat zich in de gevel kan opbouwen kan uitdampen naar de buitenkant.

Idealiter creeer je zoals eerder is aangegeven een dragende hsb wand, ik zou deze wel koppelen ter hoogte van de vloer aan de buitengevel voor stabiliteit.

Als er echter isolatie aan de buitenkant komt, dan maakt het weinig meer uit.
Aan de warme kant van de isolatie zal er geen condensatie zijn.

Isolatie aan de buitenkant zie ik als ideaal. Wel opletten op koudebruggen, maar dat geldt bij elke isolatie.

Bij een voorzetmuur, een kleine spouw zwak ventileren is wel goed. (wat zegt het boek en de test daarover?)
Dan mag de buitenmuur verder dampdicht worden aan de buitenkant, soms is dat al het geval als er meerdere lagen verf of impregneermiddel op zitten.

Mag ik toch het idee van de stalen balken nog een 'pitchen'? Als je een stalen balk tegen de achtergevel aanbrengt (met b.v. foamglas ertussen) en daar de bestaande houten balken op of in legt, dan kunnen die houten koppen uit de achtergevel. En door een tweede stalen balk ergens in het midden van de ruimte aan te brengen verstevig je de vloer omdat je de overspanning van de houten balken halveert. Dan heb je nergens houten balken meer in de muur? Constructeur zal de balken moeten berekenen, volgens mij is dat, voor het verstevigen de goedkoopste / snelste oplossing? Dan heb je daaronder veel opties open om te isoleren.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan