10,7 KW inductie 2x 230v

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste forum lezers!

ik heb hier op het forum een groot aantal soortgelijke vragen gezien, echter niet helemaal toepasbaar op mijn situatie.

momenteel wordt ons nieuwbouw huis gebouwd met daarin een meterkast voorzien van:

- kook groep (2x 230V)
- bel trafo
- groep voor oven
- groep voor vaatwasser
- groep voor wasmachine
- groep voor droger
- groep voor beneden verdieping
- groep voor boven verdieping
- groep voor zolder

hierbij heeft de aannemer aangegeven dat de kast vol zit.

onlangs hebben wij een inductieplaat uitgezocht (nog niet gekocht) met een aansluitwaarde van 10,8 KW (siemens EH95S501E).

Bij siemens werd ons verteld dat de plaat op 3 groepen aangesloten diende te worden.

Ik weet op dit moment niet of wij nou een 1-fase of een 3-fasen aansluiting/meterkast hebben (die vraag ligt bij de aannemer).

Weten jullie misschien hoe ik dit het beste kan aansluiten en wat de kosten hiervan zullen zijn ongeveer? we zitten namelijk te denken om dan maar een 'normale' inductie te nemen.

alvast bedankt!

Bij Siemens hebben ze gelijk, je hebt een 3fase groep nodig. Verder dien je dit te regelen bij de aannemer. Over kosten laten wij ons niet uit op dit forum.

Een 3 fasen groep kan je niet maken door bij de huidige 2 x230 kook groep een extra groep te maken? of denk ik nu te simpel ?

Nee, 3 fasen is heel iets anders dan 3 groepen. Een fase is een sinusvormige wisselspanningsbron die tot een bepaald max. amperage belast kan worden; bepaald door de hoofdzekering.

Een groep is een afsplitsing van die fase, die een aantal WCD's, verbruikers en lichtpunten voedt. Een groep kan ook weer tot een (lager) amperage belast worden. De beveiliging op dat amperage heet zekering/automaat.

Bedankt voor de snelle reacties!

dus in geval van een 1 fase aansluiting moet ik de volgende stappen ondernemen:

- eneco bellen om de aansluiting van 1x 35A naar 3x 25A te realiseren
- een krachtgroep aan laten leggen (= 3 fasen groep ?) naast mijn meterkast
- krachtgroep laten bedraden naar de keuken

ik ga hierbij van uit dat de meterkast al 3 fasen is.
Zo niet, dan zou de meterkast 3 fasen moeten zijn en dan kan de krachtgroep meteen met de nieuwe kast besteld worden.

heb ik het zo goed?

een elektricien hier in de buurt had het erover om eneco te bellen voor de omschakeling van 1x35 naar 3x 25, maar hij had het ook over een kastje tussen het meterbord en de huidige kast waar een 1 vierpoligeschakelaar inzit met 4 meterdraden. verdere aanpassing zou niet nodig zijn.

Het hangt er een beetje vanaf wat er al in de groepenkast zit. Punt is dat je voor die 3 fasen ook een 3-fasen, 4-polige ALS nodig hebt. Als je nu een enkelfase kast hebt, is dat een extra punt/post.

Dat ding met die "4 meterdraden"(?) zal de hoofdschakelaar zijn?

Meestal wordt bij een 1-fase kast met 8 groepen (zoals in uw geval)volstaan met 2 enkelfasige ALS. Maar goed, e.e.a. kan door een installateur aangepast worden aan uw wensen. En de 3-fasen aansluiting gaat via de leverancier.

Nieuwbouw huis met een dus nieuwe kast die dus volgens de huidige regels is bedraad.

1 2polige HS
2 2polig als-en
en 8 afgaande groepen

dat moet bij 3 fasen worden

1 4 polige HS
2 2polige Als-en
1 3 fasen Als

de 9 eindgroepen moeten verdeeld worden over de 3 fasen.
dus 3x lichtgroep op 2p als.
3x lichtgroep op 2e 2p als
2 lichtgroepen+krachtgroep op 1 4p als.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan