1-pijps (serie) ombouwen naar 2-pijps (parallel)

Goedemorgen, poosje geleden een aantal oude radiatoren ontkoppeld en afgevoerd en een paar nieuwe aangeschaft.

De oude radiatoren waren aangesloten via een tkm ventiel: https://radiatorendiscounter.nl/tkm-ventiel-m68-40-m21?gad_campaignid=20575319231.

Het lijkt er op dat de oude verwarmingen in serie waren aangesloten. Mijn vraag is: kan ik dit ombouwen naar een parellel systeem door het TKM ventiel te verwijderen? Zo ja, waar moet ik rekening mee houden?

Van dit:

tlm.jpg

Naar dit (bestaande verwarming begane grond):

verwarming.jpg

Dat is een lastige.
Het is een één punts ventiel en ook nog in een één pijp uitvoering.
Eigenlijk zou je de grootte van alle radiatoren opnieuw moeten uitrekenen en de leidingen ook.

In zo'n één pijp systeem heeft de 1e radiator in lijn de normale grootte qua vermogen en de radiatoren
die daarna komen in verhouding een grotere maat. Dit omdat de temperatuur van de aanvoer steeds lager wordt.

Maar simpel gezien, overal een aanvoer- en retourleiding aanbrengen van de juiste diameter en die als 2 pijp aansluiten.

de stalen leiding die bij de 1e foto er naast loopt is de retour? zoja hier een aftakking op zetten voor deze radiator en dan in de aanvoer hetzelfde.
Naar de volgende radiator even controleren of deze ook nog in serie staat met een volgende radiator anders deze ook zo aanpassen enz enz.
Dat de radiatoren in parralel over capaciteit hebben is mooi meegenomen want dan kan er met een lagere aanvoertemperatuur worden gewerkt, het systeem dient na aanpassen wel opnieuw ingeregeld te worden.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan