1-fase of 3-fasen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik heb een huis gekocht (overdracht moet nog plaatsvinden) en zal de elektra gaan vervangen. Nu vraag ik me af of er 1 of 3 fasen in het huis binnenkomen. Is dat aan de meter of de stoppenkast te zien? Het is er een uit 1961.
De meter suggereert dat deze 3 fasen aankan, maar mag ik daaruit ook afleiden dat er 3 fasen in het huis aanwezig zijn?

Hierbij de foto's van de meterkast en het telwerk:

13191_meter_1.gif

13191_IMG_3505_2_2.jpg

Opschrift op de meter 3x380/220v en de drie stoppen rechts van de meter doen idd 3 fase vermoeden. Het eventueel vervangen van de meter en andere verzegelde delen zul je door de netbeheerder moeten laten uitvoeren.

Alarmkast rechts onder is modern vergleken met groepenkast maar toch....Zou u het niet zo laten? Museum is wellicht optie. :lol:

Zoals anderen al opmerkten 99% zeker dat het een 3 fase aansluiting is.

Heel erg bedankt voor de reacties. Dan ga ik vooralsnog van uit dat er 3 fasen in zitten. De elektra in het huis gaat er integraal uit (en de gasleidingen, water, riolering en nog veel meer). En ik heb kinderen met kleine vingertjes - die driewegstekkers gaan natuurlijk de prullenbak in.

Ik had me niet gerealiseerd dat de netbeheerder de vervanging van de meter zou moeten doen (ik dacht dat elektriciëns ook verzegelingen mochten verbreken en maken) - die moet ik dus laten langskomen vóór de elektriciën die de nieuwe kast zal plaatsen?

Als ik zo naar uw kast kijk is dat idd het geval. Laat eerst iemand komen en een offerte maken. Niet dat u wat dat betreft keus heeft maar hij kan u wel vertellen wat de beste opties zijn.

Het deel, van onder naar boven gezien, tot en met de feitelijke meter is het domein van de netbeheerder. Daarboven kan de elektricien z'n gang gaan. Het ligt er dus een beetje aan wat je precies wilt laten vervangen/verwijderen. Het lijkt mij dat alles boven de hoofdzekeringkast voor vervanging in aanmerking komt, inc. achterwand en meterbord.

Het netbedrijf sluit het liefst pas aan, als de nieuwe groepenkast en bedrading geplaatst en getrokken is. Veiligheid voor alles, ook bij de netbeheerder.

Exiled schreef:
Het netbedrijf sluit het liefst pas aan, als de nieuwe groepenkast en bedrading geplaatst en getrokken is. Veiligheid voor alles, ook bij de netbeheerder.

Tja dat wordt dan lastig. Ik wil toch wel alles kunnen vervangen en de nieuwe meterkast op dezelfde plaats hebben, niet erboven. Ik zal Stedin eens bellen.

Je kan toch alle draden vervangen/uitbreiden/aanleggen en dan door een elektricien een nieuwe kast laten plaatsen. Vooraf regelen dat die meteen wordt aangesloten door de leverancier.

@Exiled

Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar dat kan toch juist niet? De oude kast zal toch moeten worden verwijderd om de nieuwe kast te kunnen plaatsen en dat vereist het verbreken van verzegelingen. Dan is het toch: eerst netbeheerder langs laten komen om de kast te verwijderen, aansluitend de elektriciën om de nieuwe kast te installeren en dan weer de netbeheerder om de kast aan te sluiten? Ik zal wel zien of de netbeheerder bereid is mee te denken. Ze zullen dit soort situaties toch wel vaker tegenkomen.

Daarom dient u ook een erkende installateur in te schakelen, deze kan makkelijker overleggen met de netbeheerder.
U heeft voor dit gedeelte van de installatie toch een erkende elektricien nodig,ook voor de inrichting met een montagebord, meterbord, aardelectrode enz.
Hier bestaan protocollen voor, daar moet u niet tussen willen zitten,
dan wil het toch wel eens niet goed willen gaan en dan ben je maanden verder.

@Bouke,

de elektricien met zegelrecht, kan de bestaande kast spanningsloos verwijderen en een nieuwe plaatsen; als ie dat niet kan/mag of wil doen; zoek een andere elektricien die dat wel kan/mag en wil doen.

Daarna aansluiten; meestal kwestie van een telefoontje van die elektricien.

Ah, da's fijn om te weten. Er zijn dus elektriciëns met en zonder zegelrecht. Zeker in dit geval is het duidelijk welke ik moet laten langskomen. Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan