1 fase of 3 fase?

20250319_114748.jpg
Zie bijgaande foto Gaat dit om een 1 fase of een 3 fase aansluiting? Mijns inziens om een 3 fase vanwege het aantal zekeringen in de doorzichtige kast linksboven en
het aantal dikke voedingskabels (meestal grijs of zwart) die naar de hoofdschakel- of verdeelinrichting lopen (rood, blauw, zwart en grijs; L1, L2, L3 + N).

Ik kan helaas niet de meter zelf goed zien (kan ook geen andere foto maken/krijgen).

Dat is op basis van deze foto niet te zeggen. Zo te zien zijn dit de hoofdzekeringen van een portiekflat, met daarnaast de meter voor de algemene ruimte.

De afgaande "verdeel"kast heeft maar 1 aardlekautomaat. Dus grote kans dat een 1-fase meter voldoende was.

Die kast links is 3-fasen, maar die is van de netbeheerder. De aansluiting rechts (kWh-meter en groepenkastje) lijkt een 1-fase aansluiting.

Uit de kast van de netbeheerder komen ongetwijfeld nog meerdere aansluitingen, deze kunnen ook 1-fase of 3-fasen zijn.

dit is idd de hoofdaansluiting van een appartementengebouw zal dan vermoedelijk 3 fase hoofdaansl zijn en dan inderdaad rechts eenfase voor de algemene ruimte (trappenhuisverlichting eigenlijk alleen maar) En dan ook weer 1 fase naar de verschillende appartementen (24 stuks in dit geval, ik weet dat dat 1 fase is, in de appartementen)

In een appartementengebouw zit toch altijd 3 fase als hoofdaansluiting lijkt me? Tenminste bij wat meer appartementen, anders kom je toch al heel snel vermogen te kort?

In dit geval heb je dus 25x 1-fase aansluitingen.

Deze zullen inderdaad over 3-fasen zijn verdeeld. Maar dit is installatie van de netbeheerder, waar je als eindgebruiker in principe niets mee te maken hebt.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan