1 fase of 3 fase?

Goedemorgen,

Allereerst: ik ben een enorme nitwit op het gebied van elektriciteit.

Het volgende is het geval: ik heb sinds vorige week een plugin hybride auto en zou graag een oplader willen plaatsen in de garage zodat ik niet afhankelijk ben van de publike laadpalen (en de gebruikte Kw's kan declareren ;-)) We hebben een 3-fase aansluiting, maar het is niet mogelijk om een nieuwe kabel van de garage naar de groepenkast te trekken (onder de uitbouw zit nl. geen kruipruimte) Er is een aparte groep waarop de garage en 2 wandcontactdozen in de woonkamer op aangesloten zijn (vraag me niet waarom de garage niet een compleet aparte groep is)

Nu heb ik me laten vertellen dat daar geen 3-fase oplader op aangesloten kan worden en dat er een compleet nieuwe groep gemaakt zou moeten worden, wat dus niet kan omdat je vanuit de garage niet naar de meterkast kunt. De huidige kabel stamt uit 1972 en is een gewone grijze 2,5 mm2 kabel.

Klopt dit? Op de garagegroep zitten geen grote stroomvreters, alleen de elektrische garagedeur maar die gaat niet elke minuut open of dicht dus zou de oplader daar niet op aangesloten kunnen worden?

Ik neem overigens aan dat een 1-fase oplader wel zonder al teveel problemen aangesloten kan worden?

Alvast dank voor jullie reacties.

Je wilt voor de laadpaal een aparte groep, liefst 3 fasen. Omdat je die nu al niet hebt zul je toch moeten kijken hoe je een kabel naar de garage krijgt. Ik ken je situatie niet maar is buitenlangs geen optie? Bij de voordeur onder de bestrating naar de garage?

Waar een wil is, is een weg...dat klopt, maar dit zou een hele grote wil moeten zijn. De garage staat aan het einde van de tuin, dan zoals gezegd de tuin, vervolgens een uitbouw van 3,5 meter zonder kruipruimte (waarvan de pui op een grote betonnen balk steunt), dan de grote betonnen balk van de oude voorgevel en dan richting groepenkast die uiteraard aan de voorzijde van het huis zit. Buiten- of bovenlangs is geen optie helaas, er zou dan zo'n lelijke kabelgoot door de woonkamer lopen en dat gaat onder geen beding gebeuren.

3-fase heeft andere bekabeling nodig dan 1-fase. Het is niet zo dat het bijvoorbeeld andere stroom over de zelfde kabel is, er is echt een andere kabel nodig als je een 3-fasen oplader wilt installeren.

Daarbij is het ook wel handig om eerst te kijken wat de auto doet met laden. Wat is het vermogen waarmee de auto kan laden? Als dat maar 3700W is, heeft het helemaal geen zin om daar nu een 3-fase oplader te maken.

Dank voor de duidelijke reactie. Kia zegt het volgende over het opladen:
Kia Sportage PHEV is uitgerust met een 1-fase 32A laadsysteem. Hierdoor kan hij opladen met een snelheid van 8 km/u. Dat betekent een volledige oplaadtijd van 3:45 uur, van 0% tot 100%. Dit is te danken aan de maximale laadcapaciteit van 7,4kW en een maximale stroomsterkte van 32A.

Overigens zie ik volgens mij op de openbare laadpalen elke keer 3,7 kW staan als laadcapaciteit?

Laatst bewerkt:
De gemiddelde woning kan die 7,4 op 1-fase niet aan of niet volledig. Zeker met een 3x25 hoofdaansluiting niet.

In dit geval zou er een 1-fase laadpaal geinstalleerd kunnen worden die dan begrensd wordt op 3,7kW.

Er zijn ook laadpalen die zowel op 1-fase als op 3-fase aangesloten kunnen worden. Dat zou hier ook nog een optie zijn. Dan wordt die nu met 1-fase aangesloten en begrensd op 3,7kW maar is wel geschikt om eventueel later wel met 3-fase aangesloten te worden als er een manier gevonden wordt om een andere kabel aan te leggen.

Is er een oplader met een gewone stekker bij de auto geleverd? Die in het stopcontact kan?

Een nieuwe kabel of mantelbuis onder die aanbouw door laten schieten met een lucht aangedreven grondraket kan prima.

met wat moeite en een spuitlans krijg de daar zelf met het handje ook nog wel een pvc buis onderdoor

Kia zegt het volgende over het opladen:
Kia Sportage PHEV is uitgerust met een 1-fase 32A laadsysteem. Hierdoor kan hij opladen met een snelheid van 8 km/u. Dat betekent een volledige oplaadtijd van 3:45 uur, van 0% tot 100%. Dit is te danken aan de maximale laadcapaciteit van 7,4kW en een maximale stroomsterkte van 32A.

Niet in Nederland, misschien wel in België. Hou ook rekening met de dikte van de draadaders. "Einde van de tuin": Hoeveel meter is dat vanaf de meterkast? 5x2,5 mm2 gaat waarschijnlijk niet voldoen.

@HenkL14 : er is helaas geen kabel met normale stekker bijgeleverd. Ik denk dat ik voor de 1-fase oplader ga, nu nog eentje vinden die ook bijhoudt wat ik aan stroom verbruik (het is een leaseauto dus de stroom die ik verbruik voor het opladen wordt door de leasemaatschappij vergoedt)
@Walker: het gaat om een huis in Nederland en al met al zal er een kabel van 30 meter nodig zijn.

Ik zie dat de nieuwe Kia Sportage PHEV een batterij heeft van 14KWh.... Ik zou dan niet de moeite nemen een laadkabel te trekken en al die moeite eromheen...

Er bestaan granny laders. Sommige kan je instellen op ampere (6,8,10,13,16). In jouw geval kan het ook een optie zijn om een granny in de bestaande stroomgroep te zetten waarbij je op de lader zelf begrensd op 8A (1,8kwh). Simpele rekensom: je accu 14kwh/1,8kwh = 8uur laden.... nou een nachtje slapen en hij is vol....

En dan een stroommeter vlak voor het stopcontact
Op de lader zie je dat trouwens ook, maar die wist elke keer weer.

Schermafbeelding 2024-05-24 om 11.56.29.png

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan