1-fase 32A laadpaal aansluiting

In ons nieuwe huis wil ik een laadpaal installeren. De huidige aansluiting is 1x35A. Wij hebben een auto die slechts 1 fase kan laden, en ik wil dan ook liefst niet de aansluiting naar 3x25A verzwaren, maar wel graag enigszins snel kan laden. Dus liefst 1x32A naar de laadpaal, en een laadpaal met load balancing.

Nu heb ik het volgende bedacht:

Ik vervang de hoofdschakelaar voor een hoofdautomaat 32A C. Daarachter een aardlekautomaat 32A B. Dan de laadpaal. Je hebt dan:
Hoofdzekering 1x35A --> hoofdautomaat 32A C --> aardlekautomaat 32A B --> eindgroep.

Dit is natuurlijk officieel niet selectief, maar met een beetje geluk gaat de aardlekautomaat wel eerder dan de hoofdautomaat, en de hoofdautomaat gaat sowieso wel eerder dan de hoofdzekering.

Wat vinden jullie hiervan?

Alternatief zou ook nog kunnen zijn aardlekautomaat 25A B in plaats van 32A B en dan de laadpaal begrenzen.

Niet doen

Hoeveel kan de auto laden?

Als een auto maar 1 fase kan laden, kan die waarschijnlijk alleen maar met lagere vermogens laden en is die 32a veel te ruim.

de hoofdautomaat gaat sowieso wel eerder dan de hoofdzekering.

Dat denk ik niet.

Als de oven in huis nog aan staat, gaat de hoofdzekering eerder dan die automaat.
En daarbij is een automaat geen hoofdschakelaar en die moet wel blijven.

Als de netbeheerder zo af en toe langs zou moeten komen om de hoofdzekering te vervangen, krijg je daar vanzelf een rekening van..

Dus de eerste vraag blijft hier: hoeveel kan de auto laden?

Mag niet en zo wil je het ook niet.
Ik denk dat je de 1e keer al een flinke rekening krijgt, want de beheerder ziet meteen dat de groepenkast niet aan de eisen voldoet.
25A is ook geen optie.

Heb je snelladen wel echt nodig?
Berekenen eerst eens hoeveel km je langzaam (10A) kan laden tussen bijvoorbeeld 20:00 en 08:00.

Anders een speciale (thuis)accu er tussen hangen. Maar dat is een dure oplossing.

Een C of B automaat maakt geen verschil omdat deze zich hetzelfde gedragen bij continustroom. De laadpaal zou ik sowieso begrenzen en met loadbalancing is er best wat mogelijk.

Ik zou in dit geval altijd voor 3x25A gaan, ook voor de toekomst.

Wil je perse op 1 fase blijven moet je laadpaal kopen die “load balancing” ondersteunt.

Je moet dan klein apparaat aansluiten op je slimme meter. Dat apparaat geeft dan door hoeveel vermogen er wordt gebruikt.
De laadpaal geeft dan door hoeveel vermogen er beschikbaar is aan de auto, de auto past vervolgens het laadvermogen aan.

Er is een erg mooie laadpaal op de markt van Nederlandse producent (Made in NL) voor scherpe prijs.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan