Texen over roetwaas

Pirke

  • #1
De vorige eigenaren hebben flink gashaard gestookt, en op het plafond (schuurwerk) is een roetwaas neergeslagen. Nu wil ik het texen, maar mensen zeggen mij dat ik de roet er eerst af moet wassen, omdat die toch weer door de text heentrekt.

Nu ben ik niet zo een fan van boven mijn hoofd werken, en wil eigenlijk niet afwassen, maar meteen texen.
Ik heb een proefstukje getext....maar hoe lang duurt het ongeveer voordat het roet door gaat trekken? Dan weet ik of het toch moet wassen.

Iemand ervaring hiermee?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Roet is vet en dat slaat direct weer door. U moet dit dus isoleren. Met gewone muurverf bereikt u niets. Weggegooid geld en verspilde moeite.

Als u geen zin hebt om eerst de boel vetvrij te maken bent u aangewezen op de stevig geprijsde isolatieverven die we gebruiken bij brandschade / nicotine aanslag en dergelijke. 2 lagen hiervan isoleert de vervuiling in de regel afdoende.
 

Pirke

  • #3
Maakt het nog uit of het een dunne waas is, of een dikke vettige laag.
Die van mij is niet echt vettig, en zo een beetje zalmkleurig .Dus niet echt zwart, maar het is wel roetwalm.

Maar als ik het moet isoleren , dan heb ik net zo goed twee karweitjes boven mijn hoofd. Dan kan ik het net zo goed schoon maken lijkt me.

Gisteren proefstukkie getext ,maar het is nog steeds wit. Wel iets donkerder opgetrokken door het drogen denk ik.Of is dat het Begin?

Bedankt Kees. Ik kijk het nog een dag aan. ZIe ik geen noemenswaardig verschil met vandaag , dan waag ik het erop.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Elke mate van vervuiling is verschillend. Een lichte waas is iets anders dan zo zwart als roet, maar doorslag krijgt u indien het echte vette / nicotine aanslag is.

Vervuiling van bijvoorbeeld luchtcirculatie van een CV - en dan vooral in de hoeken- kan met een goede kwaliteit ( veel pigment) muurverf nog wel goede resultaten geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu