Tafeltje van stuk boomstam

System7

  • #1
Een tijd geleden zag ik ergens een geinig tafeltje, gemaakt van een stuk boomstam en wat wielen. Ongeveer zoiets:



Dat leek me niet heel moeilijk om te maken. Ik heb nog 4 flinke zwenkwielen liggen en sinds gisteren een stuk Noorse esdoorn uit eigen tuin :)



Mijn vraag is nu: ik neem aan dat dit blok eerst moet drogen; hoe voorkom ik dat het hout gaat splijten of scheuren zoals ik bij het andere hout (toekomstig haardhout) zie gebeuren? En hoe kan ik de bast conserveren of blijft die er vanzelf wel opzitten? Tenslotte wil ik het kale hout afwerken met een paar lagen transparante lak, maar kan ik daarmee ook die bast verduurzamen?

Dank alvast!
 

Domme klusser

  • #2
Laten drogen maar niet in de volle zon!!

Ik persoonlijk zou de schors verwijderen

Ik heb zelf zo al mijn tuinmeubels zelf gemaakt,Hen gelukkig zelf 6 Ha bos dus waren het voor mij de kosten niet :))



Leuke tip met een brander wat effecten aanbrengen en beitsen
 

System7

  • #3
Ik vind de schors nou juist één van de mooie dingen van dit stuk hout. Heb vandaag ontdekt dat een staalborstel heel handig is om de resten mos, klimop e.d. te verwijderen. Door zachtjes te borstelen in de richting van de groeven in de bast kon ik deze zonder noemenswaardige beschadiging goed schoonmaken. Heb het blok nu uit de zon (dank voor de tip!) en de regen gehaald en een droog, goed doortochtend plekje gegeven, iets van de grond opgetild door 2 bakstenen. Ik laat 'm nu een jaartje o.i.d. liggen en dan zie ik wel weer verder.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Als je nog meer geduld hebt kan je hem ook eerst een jaar in een vat water leggen en dan langzaam laten drogen, dan zijn alle processen in het hout gestopt en heb je nog minder kans op scheuren.

Kijk maar even in de wiki bij wateren en hout.
 

System7

  • #5
Ook een goeie tip, dank! Heb over wateren gelezen in wikipedia en in een PDF waarin het proces uitgebreid wordt besproken, maar daar spreekt men over een "balkengat" dat in verbinding staat met open water en dus regelmatig ververst wordt. Als ik zo'n blok hout in een vat leg, moet ik dat water dan regelmatig verversen om de afvalstoffen af te voeren of kan e.e.a. gewoon zo een jaar blijven staan?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Dat wordt dus een aftapkraantje in het vat :wink: .
 

System7

  • #7
En vullen met regenwater (of bij droogte gewoon de slang). Ik dank u, ik kan weer aan de slag :)
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Neem dan een stuk dat te lang is
zodat je deze later nog kan inkorten.
je het dan ook minder kans op een scheur in de kop

Ik zou niet gaan wateren als je de schors wilt behouden.
Maar juist een snellere droog methode proberen
het liefst een paar dagen op een graadje of 60-80
in een geventileerde ruimte
 

System7

  • #9
Dank! Ik las inderdaad dat de schors na het wateren makkelijker los zou laten. Hmm, lastig. Denk dat ik dan maar niet voor wateren ga maar 'm gewoon laat drogen op een droge en goed geventileerde plaats. Een ruimte met 60-80 graden zie ik me niet zo snel realiseren. En gaat het hout juist niet sneller scheuren als het verhit wordt? Eerder kreeg ik nl. de tip om 'm niet in de felle zon te laten staan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu