Strepen in getexte wanden/plafonds

Fender75

  • #1
Hallo,

Wij zitten met een probleem. De afgelopen maanden hebben we een uitbreiding aan onze woning gezet. Geen tegenslagen gehad, tot nu!
Wij hebben de uitbreiding laten stucen, glad pleisterwerk. Verder is het bestaande plafond in de woonkamer gestuct, ook glad pleisterwerk.

Zoals de titel aangeeft zitten er strepen in de getexte wanden en plafonds. Het vreemde is echter dat de wanden die niet opnieuw gestuct zijn hetzelfde probleem vertonen! De gestucte wanden en plafonds zijn voorbehandeld, met een vachtroller opgezette voorlijm. Goed uitgerold, geen problemen. Na 3x texen met voldoende tex op de roller blijven er echter banen zichtbaar. Waar kan het aan liggen, en wat kan ik er nog aan doen?

Heb 2 opties al gehoord: een synthetische tex eroverheen, of eroverheen met een langzaam drogende tex, speciaal voor zuigende ondergronden.

Wat maakt het in ieder geval minder erg?
 

Fiesiekus

  • #2
De oorzaak is de voorstrijk, de oplossing..... :cry:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
A. Spack-latex. Deze heeft een langere open tijd ( droging ). Neem wel een A-merk en geen bouwmarktspul.

B. Matte muurverf met daaraan toegevoegd een drogingsvertrager. Bij de vakhandel weet men welke en hoeveel.

C. Een ondergrond die u wilt latexen moet u voor behandelen met verdunde muurverf op waterbasis, een voldoende brede vachtroller en nat-in-nat werken.

D. Synthetische muurverf KAN fout uitpakken over een voorgelijmde ondergrond door spanningverschillen.
 

Fender75

  • #4
@Kees: Okay, de spack latex is een goed idee, de synthetische dus waarschijnlijk niet. Ik ben geneigd om een de latex van ESPEES te nemen, of van de vrienden van Sig.. Coating.

@Fiesikus: ik dacht zelf ook dat de voorstrijk het probleem was. Echter de wanden die niet behandeld zijn met voorstrijk hebben hetzelfde probleem. Dit zijn wanden die al gestuct waren en die ik 2 jaar geleden getext heb, zonder strepen...

Zou het eventueel aan de roller kunnen liggen? Misschien vergezocht, maar ik weet het anders ook niet meer..:)
 

EGeen

  • #5
Espees ken ik niet, s* wel. Kan de laatste aanraden, al heeft ieder merk verschillende soorten verven. Ga gewoon naar de speciaalzaak, deze heeft vaak wel een spacklatex staan. Voorstrijk zie ik het probleem niet snel in. De roller van te voren goed nat maken, zodat de verf er goed intrekt. Dan kan de roller eigenlijk niet meer het probleem zijn. (opdat het geen kleine wand is waarschijnlijk, geen zogenoemde anti-spat roller oid gebruiken, maar een met wat meer vacht)
 

Fender75

  • #6
Wat bedoel je precies met de roller goed nat maken? Met tex of water?

Ga het van het weekend eens proberen met de Sigma tex voor spack, mocht da niks worden dan gaan we aan de synthetische tex..Alvast bedankt voor alle replies!
 

EGeen

  • #7
Dag vantevoren of paar uur ervoor de roller met water vochtig maken (of met dezelfde latex goed "inzepen").. Hierdoor komt de latex goed diep in de roller en niet enkel aan de buitenkant van de vacht. Hierdoor krijgt de roller groter strijkvermogen en schildert hij beter.
 

Fender75

  • #8
Heb vandaag het plafond en de wanden behandeld met Sig** Spacktex............en de strepen zijn nagenoeg weg!! Op het plafond in de aanbouw helemaal, het plafond in de bestaande bouw is nog niet helemaal droog. Zo te zien is het hier ook grotendeels weg, net als op de wanden. Al met al een duur grapje, maar het werkt wel!

Bedankt voor alle tips!
 

Anneke52

  • #9
Hallo,

ook wij hebben afgelopen weken onze kamer laten stucen en goed laten drogen. Na de voorstrijk Histor mono deck erop, direct veel strepen vooral op het plafon wat het aanzien van de kamer erg lelijk maakt.
Vandaag nog een poging gedaan (is niet mis met banen maken van 5.40 breed) maar ook nu zijn de strepen niet weg.
Is het een idee, net als Fender, nogmaals een poging te doen met Sigma Spack?

Wij zijn het klussen na 4 weken erg zat en willen nog 1 maal een goede geslaagde poging doen,

dank alvast voor de reactie.
 

Fender75

  • #10
Bij mij heeft het wel gewerkt in ieder geval. De strepen vallen echt veel minder op, maar zijn niet helemaal weg. Laten we zeggen dat het probleem voor de gasten niet zichtbaar is, je moet er echt op letten. Dit was niet zo voordat we de spacktex hadden gebruikt, dat was echt verschrikkelijk!

De spack tex blijft langer nat waardoor je minder snel banen krijgt. Het is belangrijk om snel te werken, en genoeg verf op de roller te doen. Werk met z'n tweeen, een doet de randjes, de ander rolt uit.

Succes ermee!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
Het is goed dat mensen de adviezen oppakken en hun ervaringen hiermee mede delen.

Zoals ik al eerder schreef: voor 100% krijgt u de strepen niet weg. Dit komt doordat spacktex de structuur van de ondergrond ( dus ook de gevormde aanzetten die niets anders zijn dan lagen verf die over elkaar zijn opgezet en te snel indrogen ) deels in tact laat waardoor ze ahw door de aangebrachte laag heenschijnen.
 

Fender75

  • #12
Het probleem is ook niet weg, maar het valt niet meer op.. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu