Spijl van stoel repareren

ReneeZH

  • #1
Heb een oude eiken stoel met in de rugleuning 1 brede lat die is onderverdeeld in 4 spijlen. Een spijl is gebroken. De spijl is een uitgezaagd motief in de brede lat, dus ik kan de spijl niet uit de stoel halen om hem dan te repareren. Wie kan mij vertellen hoe ik deze spijl het beste kan repareren?
Tevens is van deze stoel een hoekje gedeeltelijk afgebroken. Zit nog gedeeltelijk vast. Kan ik, om dit hoekje te repareren, het hoekje er het beste helemaal aftrekken en dan weer vastlijmen, of zijn er andere manieren om dit hoekje mooi te repareren?

Alvast bedankt voor de reactie, Renee
 

Pepjo

  • #2
Een foto(of twee) zegt soms meer dan duizend woorden...

Links boven in het "antwoord"venster staat de mogelijkheid om afbeeldingen te uploaden.
 

ReneeZH

  • #3
Hierbij foto's. De gebroken spijl is de meest rechtse, breuk iets onder midden. Tweede foto is van het hoekje.
Gr, Renee


 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoe dik zijn de spijlen en wat voor houtsoort is het ?

het hoekje kan je er met houtlijm weer inlijmen
de lijm na het aanbrengen de tijd geven op goed hard te worden
vervolgens met een schuurpapiertje bijschuren en de stoel opnieuw aflakken
 

ReneeZH

  • #5
Denk eiken, maar kan ook mahonie zijn. En spijlen 1 cm dik.
 

ReneeZH

  • #6
De plaats waar de spijl gebroken is is al eens eerder gerepareerd zie ik nu (is goed gedaan, had het niet in de gaten). Er is een ander stukje hout op gelijmd.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik denk mahonie of een andere tropische houtsoort

je kan met een bovenfrees aan twee kanten een mm of 3 frezen over een cm of 10
vervolgens lijm je hier twee strookjes hout op
(het liefst met een twee componenten houtlijm)

na verharden bijschuren en de stoel opnieuw afwerken.
 

Ellen2

  • #8
Het beste is de breuk in de rugleuning wat "uit elkaar te trekken". al is het maar een millimeter. Dan kan je de eventuele oude lijmresten en vuil ertussen uit schuren met een schuurpapiertje.
Als dat gelukt is, een goede witte houtlijm in de breuk en een lijmklem erop zetten (stukje zachte doek ertussen ! ) om hem aan de rest van de rugleuning vast te trekken. Zet voor de zekerheid ook een klemmetje óp de breuk, zodat de oppervlaktes van kapotte stijl en rest van rugleuning niet ongelijk van elkaar zitten tijdens het drogen van de lijm.
Stukken hout wegfrezen is naar mijn idee helemaal niet nodig, je maakt meer stuk dan nodig is, en krijg de kleur en glans maar weer eens goed.

Het afgebroken stuk bij de poot : zit dat los ? Zo ja, loshalen, alle lijmresten heel zorgvuldig wegsnijden en vastlijmen met witte houtlijm. Er blijft een gat over zag ik op de foto, daar kan je óf een stukje hout bijmaken, óf het gat vullen met kneedbaar hout, ligt er net aan hoe handig je bent met snijden, kleuren, lakken en lijmen.
Al met al voor een doe-het-zelver niet de makkelijkste klus, als je een mooi resultaat wenst.
Succes !
 

ReneeZH

  • #9
Bedankt voor de reacties. Ik ga binnenkort aan de slag en denk dat het met deze tips wel gaat lukken.
Wat mij betreft mag item dicht.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #10
De spijl is maar 3*1 cm dat krijg je volgens mij met lijm alleen nooit meer aan elkaar het opperval is simpelweg te klein


Als je er nieuwe stukjes hout inzet en je zoekt het juiste hout erbij is de reparatie vrijwel ontzichtbaar en is ook de sterkte in orde.


ps. dergelijke spijltjes zijn niet stomweg uit een plank gezaagd.
het het hout is speciaal uitgezocht en geklooft of gezaagd evenwijdig aan de draad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu