Siemens koffie machine TK58001/01 water loopt steeds door

Mar46

  • #1
Siemens TK58001/01 koffiemachine kun je dmv draaiknop hoeveelheid water traploos regelen.
Heb nu de eigenaardigheid dat mok overstroomt en er blijft maar warm water uit het aftap punt lopen, reageert niet op draaiknop. Omdat ik twee van deze machines hier heb (een van mijn dochter) heb ik de stuurmoduul eerst gewisseld en daarna het knoppenmoduul er nog bij waar ook hoeveelheid waterregelknop op zit.
dat mijn verbazing veranderd er niets, de mok blijft overlopen.
Nu vraag ik me af, wat regelt de hoeveelheid (tijdsduur) water die door de machine stroomt tijdens het koffiemaken?
ben reuze benieuwd naar een antwoord.

bvd
Marius
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarschijnlijk blijft het inlaatventiel hangen.
 

Mar46

  • #3
Is dat het witte ronde ding waar het slangetje vanaf de watertank aanzit?
zitten drie zwarte draden aan die naar moduul lopen.
ga ik morgen proberen, door om te wisselen met de andere machine.
(die het goed doet)

afloop laat ik weten.

mariius
 

Mar46

  • #4
Inderdaad de oorzaak was bij de waterinlaat het witte ronde ding waar de slang van het water reservoir en de slang naar het waterpompje aan gemonteerd is.
Het bleek niet stuk te zijn, maar ik had de invoerende slang aan de verkeerde tule geschoven. Daardoor stroomt het water verkeerd om door het witte ronde ding met de drie zwarte draden, met het gevolg dat de water toevoer niet stopt.
Als je goed kijkt zie je er ook een pijltje op met de stromings richting van het water door het ding.
Zo zie je maar, foutje is zo gemaakt. Toch nog meer fotoos maken en dingen opschrijven als je het demonteerd.

Ik was met deze koffiemachine begonnen te demonteren omdat de veiligheids stop was gesprongen. Heb toen de boel gedemonteerd (ook de gewraakte slangetjes) en het overdrukventiel en het ventiel waar de brouwunit inschuift vernieuwd. Ook daarbij vastgesteld dat de aandrijfas van de brouwunit aandrijving ontzettend zwaar draaide in de lagering. Die lagering van deze kunststof aandrijfas is een op een met het kunststof van het huis waar het electromotortje met reductie tandwieltjes inzit. Moest de kunststof as er met een hamer uittikken. Heb de kunststofas bewerkt met korrel 600 schuurpapier totdat ie weer mooi licht draaide in het huis lagering. Daarna alles weer gemonteerd met de boven omschreven "defect" als eind resultaat. Nu het weer opgelost is dankzij uw tip doet de koffie machine het weer goed.

Of de veiligheis stop gesprongen was door lekkage van het overdrukventiel wat dus water op electrodeln kan sproeien of door de zwaar draaiende electromotor aandrijving zal nooit duidelijk worden.
Hopelijk heeft een volgende koffie machine knutselaar iets aan dit schrijven, wat naar de service dienst gaan met deze koffiemachines resulteert meestal met " mevrouwtje U kunt goedkoper een nieuwe aanschaffen" De economische levensduur van dit soort koffiemachines is gemiddeld 2 - 4 jaar moet U weten.
Vind ik wel weinig voor een machine van ongeveer € 500,=

bedankt voor tip.
Vr.gr. Marius
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu