Kieren in eikenhouten voordeur

Dirk77

  • #1
Na vele jaren in de lak te hebben gestaan, heb ik vandaag een deel van de oude lak van onze eikenhouten voordeur verwijderd. Er zit op sommige delen houtrot en in het verleden was de deur ook redelijk vochtig. De (redelijk) oude deur bestaat uit meerdere panelen en hier zit nu een redelijk kier tussen (je ziet de houtverbindingen ertussen zitten). De deur zit op het zuiden en staat redelijk op de zon en zal dus veel werken (uitzetten en krimpen). Hoe kan ik deze gaten / kieren het beste opvullen? 2 componenten plamuur of vuller? Er kwam zelf een redelijk grote spin uit.. zal het warm hebben gehad van de fohn.

 

Piet de Prutser

  • #2
Ik vermoed een polymeer kit die de spanningen goed kan opvangen.
 

Dirk77

  • #3
Ik had juist vernomen dat er over een polymeer kit niet geverfd kan worden met een alkyd verf of heb ik dat verkeerd gelezen?
 

De Bob

  • #4
Kit wordt in het algemeen niet geschilderd (te flexibel t.o.v. de lak)

De deur wordt dekkend geschilderd volgens de bovenste foto

Met een goede houtrot vuller kunt u de kieren en gaten dichten, en daarna de deur weer op kleur brengen met de grond/laklagen.

kijk maar eens op Youtube voor de verwerking daarvan.


Zorg wel dat de deur goed droog is voor de behandeling.
 

Piet de Prutser

  • #5
Dirk77,

Dat kan juist wel met dit soort kit (denk aan beglazingskit, dat heb ik pas gebruikt). Beter blijft wel om niet over te schilderen bij veel werking. Of dat er dan mooi uit gaat zien weet ik niet. Zal van de hoeveelheid, en soort, kieren afhangen en of de kit kleur past bij de lak kleur.
 

Dirk77

  • #6
De Bob,

Bedankt voor de tip. Ik heb onlangs voor het kozijn houtreparatie van een bekend oranje merk (2 componenten vuller) gebruikt. Zou dit toepasbaar zijn, er is geen houtrot te vinden in de kieren.
 

De Bob

  • #7
Ja, houtrot vuller is een naam voor de toepasbaarheid.

Kieren of gaatjes maakt niet zoveel uit, maar veelvuldig te gebruiken
Wij vullen veel deuren/ kozijnen enz. hier mee op i.v.m meestal de leeftijd, anderzijds de niet tegenhoudende werking/rotting van het hout.

Nieuw is alles leuk, maar ook de jaren gaan tellen, en de klant wil niet altijd vernieuwen, vandaar deze mooie producten, om het vernieuwen nog enige jaren uit te stellen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Houtrotvuller is niet flexibel genoeg, de scheuren zijn binnen een jaar terug, ook hecht de vuller niet goed genoeg, de sleuf is daarvoor te smal.
Als je het goed wil doen moet de deur uit elkaar en opnieuw weer opgebouwd worden.
De horizontale naad moet goed uitgekrabd worden.
Een goede polymeerkit geeft geen/nauwelijks scheuren, de sleuf kan daarmee opgevuld worden en kan gewoon geschilderd worden, daarnaast is de kit flexibel in tegenstelling tot de houtrotvuller.
Voor de hechting van de kit moet er grondverf toegepast worden, met een spuitbusje kom je verst in de sleuf.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu