Plafond aanbrengen in de garage.

Mini Power

  • #1
Ik ben pas geleden gaan samen wonen en heb nu mijn garagedak geïsoleerd met gewone tempex (EPS). Dit is gewoon een plat dak en heb de isolatie tussen de balken aangebracht.

Nu wil ik een plafond erin maken zodat dit weg gewerkt is. Nu had ik het idee om er gewoon dunne MDF platen tegen te maken. Is dit verstandig?
Welke dikte kan ik daarvoor dan het beste gebruiken? Op hoeveel cm moeten de platen dan vast gezet worden? Ik moet het toch nog uitstroken.

Optisch is het niet zo belangrijk, als het maar netjes is.

Welke materialen kan ik anders dan het beste gebruiken? Gipsplaat doe ik liever niet, ik wil het er nog ooit deels uit kunnen halen en terug plaatsen...

Heeft iemand goede ideeën of tips?
 

Mjpwillems

  • #2
Ja pak voorgegronde mdf ( zit al een witte laag op is het meteen af gewerkt ) standaard maat voor zo'n plaat is 122x244 dus je zet de latten om 1,22 en dan 2 er tussen ( om 61 cm ) en als je het allemaal niets aan wil doen paj je trespaschroeven ( dat zijn schroeven met een witte kop ) en draai je het daar mee vast , je bent vlug klaar en het is uit neembaar
 

Mini Power

  • #3
Welke dikte moet het dan minimaal zijn, om doorzakken te voorkomen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Bij rachels om de 61 cm mag u wel 12 mm dikte aanhouden.
Ik zou de platen even laten zagen op 122 x 61 cm dan zijn ze tenminste hanteerbaar, een naadje meer of minder is niet opvallend.
 

Mjpwillems

  • #5
Die van 12 mm . zou ik gebruiken . ( 122 x 244 )

grtz wimpie
 

Mark en 3 meiden

  • #6
Rachels lijken me niet nodig als je ze rechtstreeks aan je balklaag schroeft
als je bang ben voor doorhangen(wat mdf waarschijnlijk toch gaat doen)
kun je ook voorgegrond 12mm multiplex nemen
bij de bouw handel verkrijgbaar voor hetzelfde geld als mdf bij de dhz zaak
 

Mjpwillems

  • #7
Ja daar heeft hij gelijk in en muliplex kan ook wat meer verdragen als mdf en als het goed is zit de balken van u garage om de 50 of 60 cm .moet je alleen een latje op uiteinde van de plaat doen ( op korte kant ) van de plaat ivm wisselen .
want je maakt de platen dan in de tegen gestelde richting van de balken . en dan kom je aan het einde van de plaat een balk te kort dat vang je op met er een lat half over de naad te doen en dan gewoon doorgaan met beplaten en het stuk dat je afzaagt gewoon weer mee beginnen ( wild verband ) zo heb je het minste afval
 

Mini Power

  • #8
Probleem is dat veel van de balken van het plat dak wat krom getrokken zijn. Ze zijn getordeerd... Als ik ze direct er tegen schroef wordt het niet strak.

Multiplex is een goede, ik zal hem in mijn hoofd houden.
 

Mark en 3 meiden

  • #9
Dan zul je hem uit moeten rachelen haaks op de balken
 

Mini Power

  • #10
Zijn 4 mm HDF panelen hiervoor geschikt? Of zakken die evengoed net zoals MDF door?

Om de hoeveel cm moeten ze dan vast gezet worden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Ook die gaan doorzakken met die dikte of u moet ze om de 20 cm rachelen en dan ben ik er nog bang voor na verloop van tijd.

Waarom geen underlaymentplaten van 9 mm en om de 40,66 cm rachelen ?
Om de prijs hoeft u het niet te laten, u hebt minder rachels nodig en de underlayment platen zijn niet zoveel duurder dan hdf platen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu