Oude grenen vloer renoveren

Sonet

  • #1
Binnenkort gaan wij verhuizen. In het nieuwe huis ligt een hele oude grenen vloer (om en nabij 30 jaar oud). De vloer is op dit moment gelakt, maar in de looppaden is de lak op sommige plekken volledig weggesleten. De vloer is erg verwaarloosd en slecht verzorgd de afgelopen jaren. Zo zijn sommige planken krom getrokken en zijn er op een aantal plaatsen lukraak een schroeven in de vloer gedraaid. Op dit moment niet de financiële middelen hebben om een nieuwe vloer te leggen. Het plan is dan ook om op termijn (3-5 jaar) wel een nieuwe vloer te gaan leggen, maar voor dit moment willen we een poging wagen de huidige vloer op te kalafateren.

Natuurlijk zal de vloer eerst geschuurd moeten worden. Allereerst een vraag over het schuren. In het verleden hebben we wel eens geprobeerd om lammellenparket te schuren (welke vanuit de fabriek was gelakt), hierbij kregen we echter de bovenste laklaag niet volledig weggeschuurd. Nu lees ik op verschillende fora dat grenen een zachte houtsoort is en het dus wel mogelijk moet zijn om de laklaag volledig weg te krijgen. Wat is jullie ervaring hiermee? We zijn van plan om de vloer op handen en knieën te schuren met handschuurmachines. Veel werk, maar we zijn bang dat in onze ongetrainde handen bandschuurmachines of parketschuurmachines onherstelbare schade zullen aanrichten. Lukt het dan om de volledige laklaag van zo’n oude vloer te krijgen? En wat over het te gebruiken schuurpapier? Welke korrel is het beste voor grenen?

Dan de afwerking van de vloer. Graag willen we een vloer met witte/grijze uitstraling waarbij de nerven en knoesten wel zichtbaar blijven. Ik lees dat er in het zachte grenenhout snel deuken en butsen ontstaan (hakken, laten vallen van voorwerpen) en daarom wordt afgeraden deze te lakken. Bovendien is een nadeel van lak dat de vloer altijd in zijn geheel zal moeten worden geschuurd om een plekje bij te werken. We denken er daarom aan om de vloer te oliën. Echter ik heb ook gelezen dat olie, door de eigenschappen van het grenenhout, vlekkerig kan opdrogen. Geldt dit alleen voor donkere pigmenten (donker bruin) of ook voor lichtere pigmenten (wit/grijs)?

Er wordt ook wel geadviseerd om een grenen vloer eerst te logen. Dit om te voorkomen dat de vloer na verloop van tijd vergeelt. Is het logen van de vloer nodig? En wat is de verdere afwerking na het logen? Is het bijvoorbeeld nog nodig om na het logen ook nog een kleurolie toe te passen? Of moet er na het logen een kleurloze olie worden toegepast?

Welke merken olie/loog adviseren jullie om te gebruiken? Ik ben nu Rubio en Woca tegengekomen als goede opties.

En dan het onderhoud. Welke onderhoudsmiddelen, afhankelijk van de door jullie geadviseerde afwerking, zijn goed?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Hoe groot is de oppervlakte die je hebt liggen?

Een ervaren persoon komt in een dag al heel ver met schuren en misschien zelfs een eerste laag lak/was afhankelijk van het oppervlak.

Op je knietjes met een paar handschuurmachines kost je je knieën, schuurmachines en veel schuurpapier en het resultaat is niet mooi.
 

Sonet

  • #3
Bedankt voor je reactie!

Het is ongeveer 35m2. In welke orde van grootte moeten we ongeveer denken om de vloer te laten schuren door een vakman? We hebben op dit moment namelijk niet echt een ruim budget en dachten we juist op het zelf schuren wat kosten te kunnen besparen. Maar wellicht een verkeerde keuze?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
We noemen hier geen bedragen, of beoordelen offertes of dergelijke. Maar reken op een dag werk, kan je zelf wel inschatten denk ik. Maar er zijn sites waar je klussen kan aanbieden.

Of vraag eens in je kenniskring of ze niet iemand weten.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Je kan wel zelf goed voorbereiden door alle plintjes te verwijderen, schroeven en spijkers verwijderen.
 

Sonet

  • #6
Oja, even niet aan de forumregels gedacht. Mijn excuses.

Nog tips voor de afwerking? Olieën, wel of niet logen? Of aflakken?

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu