Ornamenten plafond (zelf) verven / opknappen

RaBe22

  • #1
Beste medeklussers,

Wij zijn druk bezig met de renovatie van ons woonhuis uit 1901. Dit forum heeft ons al op veel vragen een antwoord gegeven echter eentje blijft een beetje open en dat gaat over het opknappen/renoveren van de ornamenten plafonds. De vorige eigenaren hebben het plafond m.u.v. de (gips?)ornamenten voorzien van een soort glasvezel scan/-weefsel om een aantal scheuren weg te werken. Dit is al eens geverfd.

Wij willen het plafond nu zelf gaan schilderen en de ornamenten eigenlijk schoonmaken zodat ze niet 'verstopt' raken met verf. Eventueel willen we nog wat oude verf weghalen (indien dit kan) zodat de ornamenten weer mooi tot hun recht komen. Hebben jullie wellicht tips voor het reinigen/renoveren van dit plafond en de type verf die we kunnen gebruiken of is dit toch iets voor de vakman :roll:

Oohja het onder het scan/weefsel zitten op sommige plekken blaasjes/belletjes...tips om die weg te krijgen tijdens de werkzaamheden?
 

Pirke

  • #2
Dit kun je inderdaad prima zelf doen. Aangezien de historische waarde nihil is. Neem zo.n gereedschapje met die kleine verwisselbare slijpsteentjes en slijp de contouren vrij van overtollige verfresten. Dat dit bij complexe vormen monniken werk is spreekt denk ik voor zich.
De begrippen Scan en weefsel zeggen mij verder niets. [/u]
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Scan is hetzelfde als glasweefsel.

Gips is een vrij zacht en kwetsbaar materiaal dat snel beschadigd. Gezien het bouwjaar - 1901- is dit wel degelijk van historische waarde omdat het ouder is dan 100 jaar.
Als u het zelf wilt dan met staalwol voorzichtig restanten weg en zeker niet met een multitool. Daar schiet u boven uw hoofd gegarandeerd mee uit.

Overigens schildert u een ornament niet zo maar dicht met muurverf, dus "zindt eer gij begindt" om maar even in historische termen te blijven.
 

RaBe22

  • #4
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk toch dat we het zelf gaan proberen en het advies van 'Kees de Schilder' opvolgen. We willen de ornamenten immers behouden.

Voor het wegwerken van de blaasjes in het vlies kunnen we deze dan gewoon 'insnijden' en vervolgens met lijm (of verf) weer gladstrijken?

Voor wat betreft de verf zaten we te denken aan speciale plafondverf van een Nederlands merk, we hoorden dat deze eventueel verdund kan worden om over de ornamenten te schilderen zodat we hier niet te dik aanzetten en deze mooi zichtbaar blijven.
 

Pirke

  • #5
Het gaat inderdaad zoals u zegt over het scherp houden van de contouren door het niet te dik aanzetten. In de praktijk is je ornament misschien al vaker te dik geschilderd en zijn de contouren niet meer scherp.
Deze opnieuw scherp krijgen gaat niet lukken met welke wol dan ook. En wordt gedaan met een multitool, door de weinige proffesionals die dit doen in nederland.

Wat ik bedoel is dat uit kunsthistorisch perspectief een 100 jaar oud ornament niet relevant is. En dat je het dan zelf (bedoelt is "mag") doen.
bouwwerken van 1900 zijn zelfs van na het neo-classicisme en worden binnen de kunstwereld niet eens als klassiek beschouwd.
Wat niet wil zeggen dat er zuinig op zijn geen deugd is.zeker wel.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Dat zijn er weinig want ik ken ze niet via het Gilde, nog via de docentenopleiding.
Ik zou graag van u vernemen wie dat dan met een multitool doen / doet, dan vragen wij om een demo.

Het aanscherpen zoals u dat noemt doen we gewoon met schrapers- en dan steken ipv trekken- omdat, zoals u zult begrijpen , er 40 jaar geleden geen multitools waren.
Daarna, waarschijnlijk tot uw ongenoegen, met staalwol of schuurlinnen om de scherpe randen glad te maken.

Het staat u uiteraard vrij om alles zelf te doen, we leven in en vrij land.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu