Ophogen tuin: Vochtkering

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik wil mijn tuin verhogen (+/- 7 cm). Onder de tuindeur zit een best dikke dorpel van ongeveer 5 cm en daaronder zitten nog 2 rijen gevelstenen. Dit is een stuk van ongeveer 4,5cm hoog. In totaal zit er onder de deur dus nog 9,5 cm. Ik wil straks bij het nieuwe terras graag, dat de dorpel dus nog 2,5cm boven de terrastegel uitkomt. Nu zit ik echter met een aantal vragen:
1. Ik weet niet precies tot waar de vochtkering in de muur zit. Ik heb gelezen dat die normaal gesproken tot aan de open stootvoegen komt. Bij mijn huidige plan blijf ik ongeveer 3-4 cm onder die open stootvoegen. Maar mag ik hier zo maar van uit gaan? Zo nee: hoe kan ik onderzoeken tot waar die vochtkering komt? (= huis uit 1980 met spouw)
2. Kan ik zomaar de helft van de dorpel ingraven? Ook i.v.m. vocht, water e.d. Waar de dorpel en de gevelstenen bij elkaar komen (zowel zij- als onderkant) zitten ook nog kleine spleetjes (voegwerk dat niet meer geweldig is)
3. Ik heb nog een halfsteens bergingshok dat lager ligt dan het huis. Hier wil ik dus de dorpel van verhogen. Ook hier zal de verhoging van de tuin onder de open stootvoegen blijven. Maar hoe zit het bij zo'n halfsteens geval dan met vochtkeringen e.d.? Moet ik hierbij nog ergens rekening mee houden?

Heel erg bedankt! :D

O ik wil nog even toevoegen dat ik dat van die vochtkering had gelezen op een belgisch forum. Ik weet niet of dat bij Nederlandse huizen ook zo werkt :oops:

Mijn hoofdvraag is eigenlijk: kan ik bij een ophoging van 7cm, waarbij 1/2 vaan de drempel ook bedekt wordt last van vocht krijgen? Dus als iemand hier antwoord op weet ben ik al heel blij!

Groetjes Leekje

Ach leekje
niemand je vraag beantwoord.
ik zal mijn best doen.

volgens mij kun je gewoon je gang gaan en hoef je er niet veel rekening mee te houden met die kleine verschillen die jij wil.
waarschijnlijk graaf je de dorpel niet in wand de bestrating heeft ook een dikte.

wel kun je als je extra zekerheid wil de bestrating een paar centimeter van je huis laten op houden.
en dan het gat vullen met iets van grind of split voor extra afwatering.
dat help ook goed tegen het opspat water tegen de gevel of in mijn geval de ruit die tot de grond loopt. daar over kun je een deurmat leggen die er voor zorgt dat je het grint niet naar binnen loopt.

Misschien heb je iets aan een standaarddetail van een onderdorpel. Uiteraard weet ik niet hoe het bij jou zit, maar het geeft wat aanknopingspunten. Je ziet dat de bestrating buiten hier heel hoog zit. Normaal is de aansluiting zo gemaakt dat dit gewoon kan.

5508_detail_1.jpg

Je kan evt. wat foto's plaatsen of een schets maken hoe je het wil maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan