Muur slopen

Marcvdl123

  • #1
Hallo,

Ik heb een huis gekocht uit 1930 die in 1980 verbouwd is. Nu wil ik het iets anders indelen om ruimte te creëren.Ik wil de muren aangegeven op de foto slopen. Omdat dit muren zijn die in verbouwing zijn geplaatst lijkt het mij niet dragend. De dwarsbalken lopen over de gehele breedte van de woning.

De woning heeft een mansarde dak, als dit nog effect heeft op de spatkrachten.

Nu vraag ik mij of of dit dragende muren zijn of stablilaserende muren. En ik die zonder opvangen kan slopen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Het is niet te verwachten dat deze dragend zijn of voor stabiliteit. Al staat de muur rechts van de kast op dezelfde plek als voor de verbouwing.

Het is sowieso zinvol eerst te kijken hoe de vloerbalken erboven overspannen en wat de balkmaat is. Als ze 5m overspannen moeten ze een flinke maat hebben.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Toch zijn ze wel anders gearceerd dan de scheidingswanden achter.

Ik zou ze niet zomaar slopen als het metselwerk is.
denk ik dat er ook een betonvloer of iets dergelijks is gemaakt bij de verbouwing
en deze wanden wel degelijk dragend zijn geworden
 

Marcvdl123

  • #4
De balken lopen over de gehele breedte van de woning en zijn om en om geankerd in de buitenmuur. Boven is een houten vloer dus draagt ook geen zware last.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
De andere arcering kan misschien ook zijn vanwege vochtbestendige blokken rond de badkamer.

Waar zijn de binnenmuren van gemaakt?
Zit er boven een badkamer (met betonvloer)?
 

Marcvdl123

  • #6
Nee boven zit geen badkamer. Boven is een houten vloer dus er zit ook geen gewicht op.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
En materiaal binnenmuren? Zie je het verschil in de arcering terug?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu