Monteren van knikarmscherm

Motormuis1946

  • #1
Wie kan mij helpen?

Ik heb een tweedehands knikarmscherm (breedte 3,5 mtr).

Nu heb ik in diverse montagevoorschriften zien staan dat de bevestigingsbouten in het midden van de stenen moeten worden geboord.
Dit gaat bij mij wel in de bovenste, maar niet in het onderste boutgat.
Hoe moet dit oplossen?

Vriendelijke groet,
Peter
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het bovenste krijgt in verhouding de meeste kracht te verduren, dus dat is op zich beter dan andersom...

Wat ga je gebruiken: grote pluggen, of keilbouten?

Indien je twijfelt aan de degelijkheid, is er nog een andere oplossing mogelijk:
Zie Zonnescherm met knikarmen komt van de muur.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Voor een paar centen meer hebt u chemische pluggen, die laten niet weer los, verkrijg bij de ijzerhandel.
 

Motormuis1946

  • #4
Het was de bedoeling om grote pluggen te gebruiken.
Weet je ook waar ik dit soort beugels kan kopen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Met pluggen loopt u de kans dat bij (zachte) steen deze uit elkaar gedrukt wordt, de voeg is eigenlijk niet geschikt voor pluggen tenzij u perfekt metselwerk hebt.

Welke beugels bedoelt u ?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik heb ze nog nooit gebruikt.
Ik denk bij een zonweringsbedrijf...

Maar chemische pluggen kunnen ook prima.
En de ouderwetse keilbouten natuurlijk meestal ook.
Zijn altijd sterker dan pluggen, echter inderdaad kunnen ze de voeg uit elkaar drukken..

Overigens hoef je die beugels eigenlijk pas te gebruiken als het echt niet meer gaat, maar ik wou toch even wijzen op het bestaan van dat topic.

Ik laat verder de beantwoording aan Jan over, anders loopt het teveel door elkaar! :wink:
 

Motormuis1946

  • #7
Jan,

Ik weet niet of de stenen het zullen houden.
Hij zat op de vorige lokatie met z.g. houtdraadbouten vast, deze heb er nog bij.
Alleen de stenen waar deze bouten uit komen, waren z.g.n. rode stenen.
Bij mij thuis bestaat het huis uit gele stenen, deze lijken zachter.
Het gaat mij er om wat ik het beste kan doen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik zou gaan voor de chemische pluggen, in dat geval weet je zeker dat het in een keer goed is, het zou jammer zijn dat bij de eerste wind het scherm er af waait.
Bovendien zijn dan de stenen beschadigd. Lees eerst heel goed de gebruiksaanwijzing bij de chemische pluggen en handel daarnaar, vooral het uitzuigen van het boorgat is belangrijk.

Inmiddels weet ik ook welke beugels je bedoelt, het zijn de strippen uit de link van Kees.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ik weet niet waar hij komt te hangen maar kijk wel of er genoeg metselwerk boven je scherm zit.
Anders moet je idd die verlengde steunen uit die link gebruiken.
 

Motormuis1946

  • #10
Jan,

Maar ik neem aan dat nog steeds de te boren gaten in de volle steen moet gezet worden.
Dat betekend ook dat ik van deze beugels moet monteren.
Of heb ik het nu mis.

Peter
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
De bovenste gaten moeten in de volle steen gezet worden, hier komt ook de meeste kracht op te staan, de andere gaten mogen ook in de voeg, dit alleen bij gebruik van chemische ankers.
Boor de gaten in de voeg zonder klopstand op de boormachine.

Wat al eerder aangehaald is door iemand, voor voldoende stevigheid moeten er een laag of vijf stenen boven de gaten zitten, anders toch de beugels gebruiken.
 

Motormuis1946

  • #12
Jan,

Oke, er zit meer dan 5 lagen stenen boven.
Bedankt een ieder, voor de technische hulp.

Groet,
Peter
 

Kluske

  • #13
Hoi motormuis, ik heb nog je probleem even gelezen en kan aleen maar zeggen wat er ook al geschreven is: gebruik verlengde steunen.
Deze zijn bij een zonwering bedrijf te koop in een aluminium uit voering en metaal, hier in zitten verschillende gaten voor geponst zodat je altijd de keus hebt om een goeie plek uit tezoeken om te boren.

Wanneer je deze dingen gebruikt zitten de gaten voor muur bevestiging onderaan en dan heb je veel meer steen lagen boven je gaten in de muur zitten. Gebruik dan een houtfret met een passende kunststof plug,deze zijn speciaal voor elkaar gemaakt, ook weer verkrijgbaar bij een zonwerings bedrijf.

Plaats deze pluggen zo dat wanneer je de bouten aan draait dat dan de plug zich naar de zijkanten open splijt zodat de druk van de bouten naar de zijkanten gaat en niet naar boven en onder zo blijft je muur heel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu