Meubels lakken met compressor of elektrisch spuitmachine?

Jeroendr

  • #1
Hoi allemaal,

Ik heb mijn meubels op maat laten maken, maar moet ze nu nog lakken.

Mijn vraag was welke lakverf moet ik gebruiken; op waterbasis of oliebasis.
Als je spuit is het resultaat mooier zeggen ze. maar je moet een grote compressor hebben zeker hiervoor, die klein geven geen regelmatige druk hebben ze mij gezegd. Kan ik dit ook met een elektrisch (hand)spuit.

Groeten Jeroen
 

Kees61

  • #2
Een kleine compressor moet vaker bijpompen maar verder maakt het niet uit. Je moet er wel een spuitpistool bij hebben. Een compressor kan je huren. Een spuitpostool misschien ook.
Een elektrische spuit gaat allicht beter dan met de kwast.
Je moet hoe dan ook toch even oefenen.
Als je eerste klas spuitwerk wilt hebben, dan had je het door de maker moeten laten afwerken.

Verf op oliebasis heeft een lange droogtijd en zolang het niet droog is, kan er stof in het werk komen.

Het blijft wel raar dat een particulier zomaar mag spuiten en een bedrijf moet aan allerlei eisen voldoen.
 

Pepjo

  • #3
Kees61 schreef:
Het blijft wel raar dat een particulier zomaar mag spuiten en een bedrijf moet aan allerlei eisen voldoen.
Jaloers ? :mrgreen:
 

Kees61

  • #4
Nee, onbegrip. Klassenjustitie. Ambtenarij. Nederland.
Ik zit niet om spuitwerk verlegen :mrgreen:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Beste Jeroen, het kan met allebei maar het blijft behelpen. Eerste klas spuitwerk is werk voor een prof met dito (air-coat) installatie, en vereist ervaring.

Zorg in ieder geval voor een goede water / olie afscheider tussen compressor en spuit als je niet met watergedragen verf gaat spuiten.

Neem in overweging de kostprijs van je meubels: zijn ze het je waard laat je meubelstukken dan spuiten bij een applicatiebedrijf.
 

Hwpaints

  • #6
Zonder ervaring niet aan beginnen gewoon lakken met de kwast en evt roller en dan gewoon een alkyd, watergedragen op meubels ik zou er niet aan beginnen zeker geen tafels want watergedragen kan absoluut niet tegen alcohol, mocht je borrel eens omvallen :lol:
 

Lakfreak

  • #7
Al die zogenaamde spuitapparatuur die je zo af en toe op tv voorbij ziet komen, werken voor geen meter. Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd en er is er niet 1 waar je een fatsoenlijk resultaat mee kunt behalen. Spuiten moet je aan de vakman overlaten en anders gewoon lekker de kwast/roller pakken.
 

Fiesiekus

  • #8
Met een goede luchtcompressor (flink voorraadvat, 150 liter of zo) en idem spuitpsitool is een prima spuitresultaat te behalen. Ik heb bijv. alle 10 radiatoren in mijn huis gespoten (in de schuur) met een flinke compressor. Prima resultaat. Voordeel: geen kleverig lakrollertjes, kwasten e.d.

Ik geloof wel dat het resultaat met zo'n electrische vernevelaar tegen zal vallen.

Gewoon op een proefstuk rustig proberen, druk en viscositeit varieren en je gaat 't nog leuk vinden ook!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
Heren, Heren!

Laten we het luchtig (!) houden. :mrgreen:
 

Lakfreak

  • #10
Klopt, maar op de tv zie je dan ook alleen maar van dat elektrische spul en dat is 2 keer niks. Met een compressor en dergelijke ben je al een stuk beter bezig. Dus nog steeds een "luchtig" onderwerp. :lol:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Lakfreak schreef:
Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd en er is er niet 1 waar je een fatsoenlijk resultaat mee kunt behalen.
Hebt u een vergelijkende warensite ?
Het is een uitspraak die nergens op slaat, het werkt anders met een elektrische spuit maar het hoeft niet minder te zijn.
Er ken mensen die met een luchtspuit minder resultaat halen dan met een elektrische.
 

VeroNL

  • #12
Ik heb hier een compressor met verfspuit en luchtreinigingseenheid.
Maar voor kleine stukken pak ik toch echt de electrische verfspuit. Het werkt wat anders, maar het resultaat is gelijkwaardig. ontzettend strak werk. Om dat te ondersteunen: Heb zo'n 4 jaar geleden eens een voorbumper gerepareerd en daarna gespoten met zo'n electrische verfspuit. Een bevriende schadehersteller dacht dat het een nieuwe bumper was.
Of er met elk merk/type electrische spuit een goed resultaat valt te behalen durf ik niet te zeggen, maar mijn persoonlijke ervaring is dus dat het wel degelijk mogelijk is.
 

Fiesiekus

  • #13
Dan heb ik niks gezegd :oops: . Ik zie in professionele autospuiterijen (voor veel productie) nog steeds de persluchtvernevelaars, waar ik zelf ook erg tevreden over ben (voor prive gebruik).

Maar blijkbaar is een electrische vernevelaar voor kleine oppervlakken net zo goed, zo niet beter.
 

Lakfreak

  • #14
Ik spuit zelf al 18 jaar meubels en heb inmiddels alle merken wel voorbij zien komen. Er zijn best elektrische pompen die het wel goed doen, maar dan heb je het over profesioneel materiaal en moet je heel veel geld neer tellen. Die zogenaamde huis, tuin en keukenspuiten zijn gewoon echt niet te vergelijken met het spuiten met een goede luchtinstallatie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
We hebben het wel over een klusser die een paar meubels wil spuiten en niet over een prof waarvoor het dagelijks werk is.

En ook de goedkopere electrische spuiten vallen best mee, voor sommigen zijn alleen de dure merken schijnbaar goed.
 

Lakfreak

  • #16
Het is al goed joh.
 

Jeroen94704

  • #17
VeroNL schreef:
Maar voor kleine stukken pak ik toch echt de electrische verfspuit. Het werkt wat anders, maar het resultaat is gelijkwaardig. ontzettend strak werk.
Op wat voor manier werkt het anders?

Ik heb zelf zo'n apparaat geleend (Merk Wahler, is dat iets?), maar vooral het bereiken van de juiste viscositeit is lastig. Als ik het trechtertje gebruik wat bij het apparaat zit krijg ik naar mijn idee erg dunne verf. Bij het spuiten van wat proefstukjes kreeg ik geen echte druipers, maar na het (verticaal) laten drogen was de verf aan de bovenkant toch veel dunner dan aan de onderkant.

Is het misschien verstandiger om een aantal hele dunne lagen aan te brengen en die tussentijds te laten drogen?

Jeroen
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #18
Het is ook zeer belangrijk HOE u de spuit hanteert. U dient altijd parralel aan uw werkstuk te blijven en op een constante afstand daarvan.

In de praktijk zie ik veel mensen die staan te "wapperen": de bovenarm wordt stijf gehouden en de onderarm met de spuit gaat dus van-naar-van het werkstuk: resultaat bij bijvoorbeeld een deur is dan dat de dagkanten / stijlen schraal blijven en het middenstuk vet.

Het is lastig voor een leek om de juiste viscositeit van het te verspuiten dekkingsmateriaal te bepalen: u kunt met een DIN cup aan de gang en de stopwatch erbij houden. Het is geen eerlijke vergelijking maar ik gebruik kant en klare spraylakken die niet verdund behoeven te worden met een prof. installatie.

Prof.installatie of niet, als de man die staat te spuiten een aantal zaken niet goed instelt, wordt het bagger... :cry:

Er zijn noch een aantal factoren die voor goed spuitwerk nodig zijn: de juiste druk en de juiste tip - of spuitopening, die dus ook de hoek van de verneveling bepaalt, en afstelling van de spuit.

Alles bij elkaar kunnen we dus concluderen dat het verspuiten van bedekkingsmateriaal zowel met een elektrische spuit, compressor met luchtspuit en een professionele installatie kan gebeuren.

Als er een goede spuiter aan het werk is kan deze met alle 3 de installaties bepaalde resultaten behalen. Met de prof.installatie het beste. Punt uit.
 

Jeroen94704

  • #19
Afgelopen weekend ben ik eindelijk aan het spuitwerk toegekomen, en ik moet zeggen dat ik enorm tevreden ben met het resultaat!

Het is even prutsen met verf en verdunner, maar de afwerking is echt super strak. Een professional met professionele apparatuur zou het vast nog beter kunnen, maar zelfs ik met mijn spuitje van 50 euro haal een resultaat dat vele malen beter is dan ik met een roller zou kunnen bereiken.

Ik ben dus overtuigd, en ga in de toekomst zeker nog meer spuiten!
 

Fiesiekus

  • #20
M'n complimenten :prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu