Metal stud wanden

MarkoM

  • #1
Goedemorgen klussers!

Onlangs heb ik een woning gekocht met als bouwjaar 1906. Een oude woning waar nog veel moet gebeuren.
Op de 1e verdieping (houten vloer die ik zelf nog ga na-isoleren) staan nu wanden opgezet uit HSB met asbest-platen. De asbest-platen zullen worden verwijderd door een gecertificeerd bedrijf en het HSB zal ik er zelf uitslopen (niet-dragende wanden). Daarna ga ik een nieuwe indeling maken dmv metal-stud wanden. Opbouw: 2x 12,5 mm gips, 50mm profiel met isolatie, 2x 12,5 mm gips (AK gipsplaten).
Ik wil boven ook een badkamer creeeren en wil daar een badkamermeubel met een dubbele wastafel aan de wand hebben. Nu heb ik op verschillende sites gelezen dat een houten plaat (18mm) achter de 'groene' gipsplaat voldoende is om het 1 en ander aan te hangen. Ik vraag mij af of dit inderdaad wel voldoende is voor een dubbele wastafel...

Ik heb op dit forum gezocht of dit al behandeld was, maar kon niets vinden, vandaar deze post.

Is een houten plaat voldoende? of moet ik misschien een extra dwarsprofiel meenemen op de plek waar de badkamermeubel komt te hangen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Ja dit is voldoende omdat u het gewicht over meerdere staanders gaat verdelen.

Wij maken tussen de u-profielen nog wel eens een frame van balkjes + 18 mm. plaat op hoogte ( vanuit de ligger tot de bovenrand van het badmeubel / wastafel ). U moet dan wel de gaatjes voor w+k aansluitingen + de afvoer uit de plaat zagen.

Zo maakt u op die plaatsen een zg. sandwich- constructie en die is voldoende stijf voor de wastafel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu