Latei vervangen ivm vergroten opening binnenspouwblad

Gerritvu

  • #1
Ik heb het plan om mijn houten kozijnen (10 stuks, op 1e en 2e verdieping) met naar buiten draaiende ramen te vervangen door kunststof kozijnen met draaikiepramen. Feit is dat de opening van het binnenspouwblad kleiner is dan de buitenmuur waardoor nu het houten kozijn "verdwijnt" achter het binnenspouwblad. Draaikiepramen c.q. naar binnendraaiende ramen zijn daardoor niet bruikbaar. Ik zal dus mijn binnenspouwblad rondom met +/- 7 cm moeten uitslijpen, zodat de openingen van de binnen en buitenmuur gelijk zijn. Probleem is dat bovenaan elk kozijn een latei zit (die van het binnenspouwblad) die ik dus ook moet verwijderen en dus na aanpassing van de opening een nieuwe (langere) moet plaatsen. Het binnenspouwblad is van kalkzandsteen blokken. De grootste ramen zijn +/- 2,50 cm breed, de kleinste +/- 55 cm. Vraag: hoe dit aan te pakken.
 

Techno tim

  • #2
De kleine opening van 55 cm zullen bij een opleging van 10 cm bij kalkzandsteen blokken niet hoeven aangepast te worden.
Bij de breederen is het waarschijlijk verstandig dit te veranderen.
Soms is de oplegging van het latei meer en is vervanging niet nodig.
Controleer dit eerst bij allen kozijnen aan bijde kanten.

Informeer ook bij puienboer naar de mogelijkheden tot verbreeding zijstijlen kozijn, dit is ook mogellijk, moet je natuurlijk wel mooi vinden.
 

Gerritvu

  • #3
Verbreding zijstijlen is geen gezicht, dat hebben wij direct laten varen.

Wat is de minimale oplegging voor een latei?

En hoe vang ik het geheel op?, bij een muur uitbreken is het een kwestie van een paar balken er door die je aan beide zijden op stempels zet, maar wat is DE manier om dit bij een binnenspouwblad te doen, temeer daar eerst overal de aanpassingen uitgevoerd moeten worden en daarna worden pas de oude kozijnen verwijderd/vervangen; ik denk zelf om eerst een ruim 50% diepe groef te maken en dan een stevig stalen hoekprofiel in de muur te plaatsen zodat ik veilig (?) dan de latei en een strook kalksteen daaronder kan verwijderen.
 

Techno tim

  • #4
Normaal 10 cm oplegging ,maar 8 cm kan ook afhankelijk rest constructie huis/kozijn .
Het stempelen is ook weer afhankelijk bouwconstructies.
Rust er een vloer op, hoeveel metselwerk zit er boven, hoe is de staat van het metselwerk.
Bij vloerdraging vloer opvangen, stevig metselwerk zal bij een overspaning van 2,5 mtr wenig tot geen onderstempeling nodig hebben mits het vervangen meteen gebeurt.
Een of twee stalen pennen rond 12 mm in muur boren met daaronder een balkje zal dan al voldoende zijn, zijn ook speciale stempels voor te huur
Als metselwerk aan de slechtere kant is zal/moet men tijdelijk meer opvangen , de stempels hierboven genoemd zullen het werk makkelijker maken.
 

Gerritvu

  • #5
Oke Tim, bedankt voor de info,
Vr.gr.,
Gerrit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu