Laminaat of (dik) Vinyl

ElineP

  • #1
In een ruimte van 40m moet ik een vloer laten leggen (kan zelf niks namelijk :( )

Ruimte bestaat uit woonkamer, keuken en slaapkamer. Ik ga er ongeveer een 1 of 2 jaar wonen, mogelijk moet ik daarna de vloer verwijderen van de wooncorporatie.

Ik twijfel erg: laminaat of (dik) vinyl?
De ondervloer is beton.
Ik krijg geen zicht op de totaalkosten als je het laat leggen. (lassen? verlijmen? ondervloeren? plinten?)

Mijn vraag is dus: wat is goedkoper om te kopen en te laten leggen, het makkelijkst te verwijderen en blijft mooi voor de tijd dat ik er woon?

Bedankt!
Groetjes, Eline
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Wanneer het voor 1 of 2 jaar is voldoet eigenlijk elke vloer. Ik zou zelf gaan voor vinyl. Mits de betonnen ondervloer in redelijke staat is, geen gaten en dergelijke. Het vinyl kan dan los gelegd worden op het beton. Vinyl spaart dus een ondervloer uit.

Vinyl is ook veel sneller te leggen, de stoffeerder hoeft het eigenlijk alleen maar pas te snijden en als het tegenzit een naad te maken. Dit is allemaal veel minder werk dan laminaat leggen en dus aanmerkelijk goedkoper. Sommige woninginrichters leggen het vinyl zelfs "gratis". Dit zul je bij laminaat niet tegenkomen.

Voor de kwaliteit hoef je het ook al niet te laten, vrijwel alle soorten vinyl zullen probleemloos twee jaar goed blijven. Laat je daarbij niet gekmaken door de dikte van de onderlaag. Deze is niet allesbepalend. De sterkte wordt bepaald door de toplaag. Vinyl met een dikke, maar erg zachte onderlaag kan zelfs sneller beschadigen dan een dunnere, wat hardere kwaliteit. Alleen vinyl met een papieren rug is af te raden.

Al met al zal vinyl veel goedkoper uitvallen en prima voldoen. Je hoeft dan niet eens voor een dure kwaliteit te gaan.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu