Klik laminaat of vinyl

Joos

  • #1
Hello, ik ga binnen kort verhuizen naar een appartement. Als vloer bedekking, wil ik vinyl of laminaat gebruiken.
Beide kosten bijna even veel.
Vinyl: 19 euro per 4 m²
Klik laminaat: 14 euro per 2.66 m².

Ik wil enkele vragen stellen over het leggen van kliklaminaat:
1. kan kliklaminaat opnieuw gebuikt worden wanneer ik moet verhuizen?
2. Als ondervloer moet ik folie gebruiken en nog een extra ondervloer voor het dempen van geluid? Als ik geen isolatie (geluid) laag ga gebruiken, krijg ik last van wanneer ik erop loop?
3. Is vinyl goedkoper?

Ik wil graag een mooie vloerbedekking onder de 200 euro.
De vloer heeft een oppervlakte van ongeveer 50 m².
Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt
 

EdP

  • #2
1. Ja, kliklaminaat kun je weer losmaken als je maar geen lijm gebruikt uiteraard.

2. Als ondervloer voor een appartement kun je kiezen uit: vochtscherm + groene platen of de alufoam met de hogere geluidsreductie. Let op: de ondervloer kost ook ergens tussen 3 en 10 euro per m². Neem je onvoldoende geluidsisolatie, dan krijg je geheid last met de buren en in het ergste geval mag je dan alsnog een geschikte ondervloer gaan leggen, een echte afrader dus.

3. Dat hangt er vanaf:

De prijs voor laminaat die jij noemt is zo'n beetje de allergoedkoopste kwaliteit in de aanbieding. Als je niet van plan bent hier meerdere jaren van te genieten, dan kun je dat rustig doen, maar als je het wilt meenemen naar een volgende woning geloof ik dat je er goed aan doet een iets betere kwaliteit te kiezen. Dan kom je terecht vanaf laten we zeggen 18 euro per m² en hoger. Dat kun je dan wél meenemen naar je volgende woning (hopelijk heb je er dan wel genoeg van ingekocht als dat volgende huis groter is ...).

Vinyl meenemen lijkt me in de meeste gevallen ondoenlijk, want dit wordt vaak verlijmd en op maat gesneden. Ook de prijs voor vinyl die je noemt is aan de lage kant, ook hier moet je geen langjarig genot verwachten. In sommige gevallen is ook voor vinyl een ondervloer nodig, bijv. hardboard.

Al met al zou ik zeggen: op de korte termijn is vinyl waarschijnlijk goedkoper, maar als je de vloer wilt meeverhuizen zou laminaat best als winnaar uit de strijd kunnen komen. Los daarvan hebben vinyl en laminaat natuurlijk wel een heel verschillend uiterlijk en beleving, 't is maar net waar je van houdt.

Laat je ook eens uitgebreid voorlichten in een vloerbedekking speciaalzaak.

Ik wens je veel wijsheid.
 

EdP

  • #3
Trouwens, nog even dit: zelfs met de bodemprijzen die je zelf noemt kom ik met de beste wil van de wereld niet onder de 200 euro uit.

Afhankelijk van de vorm van de vloer(en ) en de afmetingen krijg je te maken met snijverlies, maar zelfs als ik dit niet meetel, reken ik vlug even uit:
50 / 4 = 12,5 strekkende meter vinyl à 19 euro = 237,5 euro
50 / 2.66 = 19 dozen laminaat à 14 euro = 266 euro
en daarmee ben je er dus nog niet.

Wou je vinyl zelf leggen? Anders komt er mogelijk nog legloon bij.
In geval van laminaat wil je misschien ook nog wel de kanten afwerken met een plintje.
 

Joos

  • #4
Helo EdP, bedank voor de informatie. Ik heb het uitgezocht, het kost inderdaad veel meer dan 200 euro.
Ik heb de volgende ideeën: laminaat alleen in de woonkamer en tapijt voor mijn slaapkamer.
De woonkamer heeft een oppervlakte van ongeveer 25 m². Kan je een schatting geven hoeveel ik hiervoor moet betalen?
De laminaat die ik daarboven had genoemd, heb ik uit de website van een grootwinkelbedrijf gehaald.
 

EdP

  • #5
Ik ken de prijzen niet uit m'n hoofd en er is veel keuze, dus een hele ruwe schatting:
10 dozen laminaat (bij 5% snijverlies)= 131.70
1 rol van 30 meter alufoam goud: 30 a 40
1 rol alutape: 8
9 a 10 stuks plakplint a 2.40m: 4 a 6 euro per stuk
kom ik op ergens tussen ca. 200 en 240 uit. Aangenomen dat je niet nog eens gereedschap hoeft aan te schaffen en een legset kan lenen van deze of gene.
Prijsopgave op Klusidee is trouwens "not done", zie forumregels, ik riskeer hier een standje. :cry:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Een prijsberekening aan de hand van gegeven meter²prijzen is niets mis mee.

Het gaat vooral om vergelijkende prijzen van verschillende merken (in dit geval) laminaat, die we niet op het forum willen. En het doen van prijsopgaven voor het uitvoeren van een bepaalde klus.

Weg met dat standje dus!
 

Joos

  • #7
Ik ben een student en wil niet zoveel geld besteden aan vloerbedekking. Tapijt is het goedkoopste volgens mij, maar ik wil echter geen tapijt in mijn woonkamer, het is moeilijk om zo'n vloerbedekking schoon te houden.

Het goedkoopste wat ik had gevonden is vinyl, maar de prijzen van vinyl verschillen niet zoveel vergeleken met laminaat (goedkoopste tuurlijk). Vinyl is een beetje goedkoper, maar kan niet verhuisd worden en klik laminaat kan dat wel en is mooier, maar iets duurder.

Wat denken jullie hiervan? advies?

Alvast bedankt
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Het hangt er een beetje van af wat je zelf wilt.

Als je het allergoedkoopste laminaat gebruikt dat er is, loop je kans dat je bij verhuizing tot ontdekking komt, dat het toch niet zo geweldig hergebruikt kan worden. Afbrekende klikranden of dergelijke.

Daar komt bij dat je bij opnieuw leggen flinke verliezen hebt omdat de nieuwe kamer gegarandeerd een andere vorm heeft. En: als die kamer (wat) groter is, kun je dan dezelfde laminaat nog bij krijgen. De liggende vloer zal dan een stuk verkleurd zijn...

Dan zou je dus nu een paar pakken extra moeten nemen voor misschien hergebruik over x jaar... en dan nog verkleurt dat niet mee.

Ik bedoel hiermee te zeggen: staar je niet blind op dat hergebruik, maar neem wat je mooi en comfortabel vindt voor een redelijke prijs.

Bij kennissen van mij ligt vinyl met een laminaat-motief. Toen ik er de eerste keer binnenkwam dacht ik (heel even) dat ze echt laminaat hadden laten leggen. Dus dat is ook nog een alternatief...

Let er bij eventueel vinyl wel op dat je niet de allerdunste en allergoedkoopste kwaliteit neemt, probeer even goed te vergelijken tussen diverse merken, kwaliteiten en winkels.

Succes bij je keuze!
 

EdP

  • #9
Eventueel kun je je ook nog orienteren op vloertegels, ik heb alleen geen idee wat je dan kwijt zou zijn. Meeverhuizen kun je ze ook zeker niet.

Die dikkere (en duurdere) vinyls hebben overigens wel eerder last van putten, moeten en kerven, juist doordat ze zo veerkrachtig zijn. 't Is maar een overweging.

Wat te denken van (bijv.) grenen vloerdelen, evt. begeitst, gelakt of geschilderd? Is ook niet duur. Lijkt me ook handig voor een studentenfeestje ...
 

Dingena

  • #10
Sorry dat ik me nog even in de discussie meng hoor!

Maar de grootste fout die mensen maken is dat ze denken dat de dikste vorm van vinyl de duurste en de beste is. Dit is geheel onjuist. Het gaat om de slijtlaag dikte die dus boven op ligt. Meestal zijn de zware kwaliteiten hierdoor ook niet dik, juist dun, zodat putten ed tot het verleden behoren.
Dit sterke vinyl, bv vanaf 77 EUR op 4 breed is zo sterk dat je er met een heftruck over heen kan;-) Ligt bij ons al jaren in het magazijn, naar volledige tevredenheid overigens!

De vergelijking van laminaat van 14 euro per 2.66 m² en vinyl van 77 euro opp 4 breed is geen eerlijke vergelijking, qua slijtage en kwaliteit.
Voor het vinyl hebt je al een zeer goede slijtvaste kwaliteit en voor deze prijs laminaat mag je niet veel verwachten..
Wil je eerlijke vergelijking qua slijtage en kwaliteit moet dit vinyl vergeleken worden met een laminaat uit de 35 eur p/m² klasse.

Ga naar een speciaalzaak, hier kunnen ze je goed voorlicht.
Als je bij mij zou komen zou ik je vinyl aanraden, kijkend naar eigen studietijd, icm het schoonmaken ed....is vinyl verstandiger, als er dan bij een feestje bier gemorst wordt hoef je niet gelijk te dweilen, de volgende dag ofzo is dan ook vroeg genoeg;-)
Bij laminaat heb je zeer goede kans als je de gemoste subsantie zou laten liggen dat je de volgende dag de bladders ziet zitten...
 

EdP

  • #12
Krijg net een foldertje van de bouwmarkt, je kan al vloertegels vinden vanaf 4.50 per m2, da's echt een koopje. Is dat een idee?
 

Climber_Mike

  • #13
Een ander idee, dat echt heel leuk kan zijn:

Underlaymentplaten zelf schuren en lakken (doorzichtig gekleurde lak) en op de grond schroeven. Geen professionele vloer maar het kan goed (ooit gezien bij een (studenten) vriendin van me). Lekker vrolijk en toch best strak...
 

Joos

  • #14
Het is een huurwoning, dus liever niet op de bestaande vloer schroeven.
 

Arie

  • #15
Leg gewoon het goedkoopste laminaat wat je kunt vinden, maar ga er niet vanuit dat je het mee kan verhuizen.
Een paar jaar in een studenten kamer, dan wil je het niet meer in een nieuw huis hebben later. Leg er wel een vezelplaten ondervloer onder.

Als je vinyl of vloerbedekking moet laten leggen ben je nog veel meer kwijt.
Kijk ander eens op de veilingsite misschien dat iemand bij jouw in de buurt nog laminaat verkoopt eventueel met ondervloer.

Succes,
 

Joos

  • #16
Helo Arie, bedank voor de advies.
Ik had gemerkt dat er al plinten zitten op de vloer. Hoe moet ik dit aanpakken als ik laminaat wil leggen?
 

EdP

  • #17
Niks aan de hand, je legt 't gewoon tot (10mm van) de bestaande plint. Als je dat niet mooi vindt kun je nog een voorzetplint nemen, maar dan lopen de kosten weer op (en persoonlijk vind ik ze spuuglelijk).
 

Joos

  • #18
Dan ontstaan openingen van 1 cm aan de rand. Wordt het niet lelijk?
 

EdP

  • #19
Daar doe je nou juist die plakplinten overheen :)

Het is heel belangrijk dat laminaat (en hout ook) aan alle kanten kan uitzetten, anders gaat het geheid opbollen.
 

Joos

  • #20
Dat klopt, maar twee plinten naastelkaar is ook lelijk. Misschien iets anders dan plinten gebruiken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu