Inbouwhaard

Cris-99

  • #1
Mensen,
Ik heb gisteren voor het eerst mijn inbouwhaard aangehad maar vind het rendement eigenlijk erg tegenvallen.
Na 5 blokken hout (netje hout van de bouwmarkt) en 2,5 uur verder ging het van 19gr naar 20,5gr in de woonkamer. Verder alle verwarming uit.
De lucht die uit de convectieroosters komt is rond de 45gr en voor de haard is het wel bloedheet. Als ik de raam ook opendoe (liftdeur)heb ik het idee dat het veel warmer is (ondanks dat ze zeggen dat hij gesloten de meeste warmte geeft).
Verder is het een m-design luna classic haard met 9-11 kw vermogen voor een woonkamer van 50m2. Iemand tips of suggesties (hout brand overigens wel goed).
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #2
Kijk eens wat voor soort hout je verbrand, daar zit
behoorlijk wat verschil in....
en 9-11Kw is niet overdreven veel, dus ik weet niet
hoe deze haard jouw verkocht is?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #3
Eigenlijk moet je wegen, hoeveel hout je stookt. Per kilo zit in iedere houtsoort nagenoeg evenveel vermogen.

En een inbouwhaard is sowieso een beroerde keuze, als je een beetje rendement wilt hebben.
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #4
Als de kachel 11 kw is en het rendement ongeveer 75 % en in 1 kg zit na aftrek van het rendement ongeveer 3kw op. dan heb je dus al haast 4 kg hout per uur nodig. het grote glas in de kachel en breedte van de kachel zorgt ervoor dat je een relatief grote afvoer hebt op de kachel. ook zal je een behoorlijk vuur moeten hebben om het glas enigszins schoon te houden.een grote kachel kost dus meer hout als een kleine?. wou je zuinig stoken dan heb je helaas de verkeerde kachel?
 

Cris-99

  • #5
Er zit idd een flinke afvoer op de kachel (25 diameter). En het raam is idd 90x50, de kachel is dan ook prachtig om te zien alleen het rendement vindt ik erg magertjes. Wellicht moet ik hem wat voller gooien dan. zo'n netje van de bouwmarkt waren 5 blokjes waarmee ik alleen het midden vol had. Ik hoef niet zuinig te stoken, maar ik wil het wel warm krijgen in huis. Iemand enig idee hoe warm de convectielucht (lucht uit de roosters) hoort te worden? En waarom heb ik het idee dat als ik de raam opendoe de kachel veel meer warmte uitstraalt als dicht?
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #6
Als je de kachel flink door stookt ben je waarschijlijk wel 5 van die zakjes op een avond kwijt.de temperatuur van de uitstroomrooster is van veel dingen afhankelijk. de temperatuur uit de roosters zal bij normaal stoken ergens tussen de 60 en 80 graden wezen . met het glas omhoog voel je de straalingswamte,maar je krijg veel meer koude lucht[ soms wel 6xzoveel als bij gesloten stoken] bij het vuur dus eigenlijks koel je daarmee de kachel. en bij sommige modellen gaat ook automatisch de klep open bij het omhoog schuiven van het raam.dus weg rendement.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #7
Je geeft aan dat je je huis wilt verwarmen, met hout uit de bouwmarkt. Dat hout is schreeuwend duur, koop liever 1 of 2 kuub gedroogd hout ineens.

Bovendien, zoals genoemd is het rendement van deze haarden slecht. 75% is misschien haalbaar in een laboratorium, maar als jij 50% haalt mag je je handen dichtknijpen.

Ik krijg de indruk dat je verkeerd of niet bent voorgelicht, deze haarden zijn prachtig voor de gezelligheid op de zondagavond, maar m.i. niet geschikt om je huis mee te verwarmen.
 

Cris-99

  • #8
Ok, ik wist dat ik niet teveel moest verwachten van het rendement. Maar denk dat ik gewoon erg verkeerd ben voorgelicht idd en de haardenman er een beetje een potje van heeft gemaakt. Ik loop tegen de volgende problemen aan:
had ook netje van hornbach hout gehaald maar dat is helemaal een grote ellende, hout sist en brand voor geen meter. Maargoed kuub ovengedroogd eiken is besteld dus dat komt wel goed.
Dan het aanvoerkanaal van de haard heeft door een fout van installateur (zie ander topic) nu nog maar aanvoerkanaal van 100mm ipv 150 wat door m-design wordt voorgeschreven volgens hem kan dit geen kwaad.
Dan komt er uit het aanzuigrooster van het convectiekanaal buitenlucht het huis binnen, het lijkt er dus op dat er op een manier het buitenlucht kanaal in verbinding staat met het convectiekanaal, ook geen probleem zegt ie.
Wat ik almeerder zei, ik vind het een prachtig ding geworden maar begin erg het idee te krijgen dat me installateur er een zooitje van heeft gemaakt en nu zit alles ingebouwd en is alles gestuced. Hopelijk veranderd een avond flink doorstoken met goed hout een hoop.
 

Cris-99

  • #9
De klep sluit idd automatisch als ik de raam sluit. Klinkt idd wel logisch dat ik de kachel afkoel als de raam opendoe,
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #10
Een aansluiting van 100 mm of 150 ?,door 150 gaat ongeveer 2x zoveel lucht als 100. ook behoor je de buitenlucht aansluiting rechtstreeks op de kachel aan te sluiten. en voor convectie. roosters beneden in de ombouw[zonder flex] en roosters boven in de ombouw aangesloten met flexibele buis. is de kachel met de buiten lucht aansluiting niet met flexibel gebeurt dan koelt dit de gehele kachel.ook zal het dan tochten als je de kachel niet gebruikt,als er geen klep in zit.
 

Cris-99

  • #11
Ok, en hoe merk ik of de haard te weinig buitenlucht krijgt?
Het buitenluchtkanaal loopt door een tunnel van super isoplaten van 2, 5 mtr naar een super isoplaat naast de haard en daar zit idd een flexibele alu slang van 150 die naar de onderkant van de haard gaat. Verder zit daar onder ook in de dezelfde isoplaat een rooster wat niet is aangesloten aan alu buis voor de convectieaanzuig. Maar is het normaal dat hier toch uit komt als de haard uit is?
Boven zit het convectiekanaal idd met 2 alu slangen per kant op de roosters aangesloten.
Dus hij heeft wel weer bepaalde dingen wel goed gedaan, enige waar ik aan twijfel is dus:
Is de tocht van buiten uit mijn aanzuig convectierooster normaal en kan dit komen?
Is het een groot probleem dat me aanzuig buitenlucht nog maar 100 is ipv 150?
Ik wil eigenlijk bepaalde delen openbreken zodat ik e.e.a. na kan kijken en oplossen want ondanks het lage rendement moet hij dan wel op zijn minst optimaal werken natuurlijk
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #12
Als je gaat hardlopen en je moet ademen door een rietje,dan kost dat meer moeite als wanneer je gewoon ademen kan.bij normaal branden zal het waarschijnlijk wel goed gaan maar als je met een hoog vuur brand,kan het wezen dat je te weinig lucht aanzuigt waardoor je een onvolledige verbranding krijgt met als gevolg zwarte ramen en waarschijnlijk ook minder opbrengst,misschien kun je door het onderste rooster weg te nemen zien hoe het in elkaar zit.
 

Cris-99

  • #13
Dat is dus het probleem, de haard zit volledig ingebouwd met links en recht nissen en een plateau eraan rechts (waar dus ook de slangen zitten). dus dat wil zeggen plateau openbreken en dan kan ik de ombouw van de haard openbreken. Opzich allemaal wel te doen, maar dan moet ik wel zeker weten dat er ook echt iets mis is.

Gisteren de haard eens goed gestookt (6 blokken erop), eerst alleen aanmaakhoutjes (5 min) dan een blok erbij en raam op een kier (5 a 10 min) en toen nog wat blokken erbij en raam dicht. Toch had ik best veel rook in de woonkamer (en ook de verbrandingskamer zat wat rook) tijdens dit proces.

maar na een uurtje was de rook verdwenen in de verbrandingskamer. En nu begon hij wel echt heet te worden (en ook uit 1 bovenroosters kwam nu 75gr lucht uit).
Wel vond ik de vlammen wat wild en trokken een beetje naar rechts (rechtse bovenrooster zat ook op 75 gr en links maar op 50gr).
Heb een vochtmeter besteld om eens te kijken of me hout wel goed is, verder iemand nog tips voor deze amateur houtstoker
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #14
Het naar rechts of links trekken kan ook te maken hebben met de convectiestoom,bv verschillende lengte flexibel ,of ongelijk in hoogte. dan kun je dan ook temperatuurs verschillen door krijgen met als gevolg naar een kant trekken.je zou om te proberen ook eens andersom kunnen gaan stoken .het dikke hout onder en naar boven toe werken met steeds dunner hout daar boven op dan het aanmaakblokje,zo heb je vaak minder rookontwikkeling,en hoef je de kachel de eerste tijd niet bij te vullen.sommige kachels zijn gevoelig met bijvullen,soms help het om het raam langzaam te openen,en je kunt proberen met bijvullen de beluchtingsklep even dicht te draaien.
 

Cris-99

  • #15
Ok, dat zou idd ook kunnen. omdat het vuur dan niet goed aangaat doe ik steeds het glas omhoog en omlaag. Vanavond komt de installateur de haard aansteken ben benieuwd hoe hem het lukt.
Tevens heb ik wel maar aan 1 kant een inlaat voor de convectie (die kant wordt ook het warmst) gisteren was rechts 100gr en links 80gr. De linkse kant is volledig dicht op uitlaatrooster na (een idee om hier een luchtinlaat in te maken).
Probleem blijft wel dat ik het vuur erg moeilijk aan krijg, kan dit met de krappe buitenlucht toevoer te maken hebben of merk ik die alleen met een groot vuur zoals eerder gezegd want het grote vuur brand prima het probleem is het begin (klein) vuur?
Begin nu met aanmaakblokje met aanmaakhoutjes en na 10 min een blokje erop, maar die blok pakt gewoon niet goed vlam (ook niet op een kier,turbotrek). Het lijkt ergens wel of de kachel te koud blijft ofzo.
En na een half uur a 3 kwartier klooien en als ik er dan eigenlijk genoeg van heb begint hij om de een of andere reden te branden als een gek en dan is het vuur eigenlijk weer veel te groot.
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #16
Misschien kun je handleiding terug vinden op de site van m design ?
 

Cris-99

  • #17
Nou, de installateur is langsgeweest. Ik Was gewoon te ongeduldig en te zuinig. Veel meer aanmaakhout en langer de raam op een kiertje laten staan. Het hout brande gewoon nog niet goed genoeg bij mij. Nu gaat ie goed aan ineen kwartiertje ofzo en gisteren was het 24gr binnen dus dat is warm genoeg.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #18
Leren stoken doe je ook niet in een week. Ik heb mijn kachel al een paar jaar, en leer hem nog steeds beter kennen.

Veel plezier met je haard gewenst!
 

Cris-99

  • #19
Ik heb soms toch wel mijn twijfels over de externe luchtaanvoer van de haard (100mm ipv 150). De haard krijgt dus maar de helft van de externe luchtaanvoer die is voorgeschreven. Opzich merk ik er niet veel van, maar ik merk wel een trek bij de tussendeur en als ik een rooster openzet zuigt er wel koude lucht de kamer in. Kan het zijn dat de haard toch nog best wat koude lucht van buiten aanzuigt op allerlei andere manieren omdat ie tekort vanuit het kanaal?? Vind het nogal een gedoe om alles open te breken namelijk...
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #20
Misschien dat je er met een rookpil achter kan komen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu